2023-08-30, 08:58
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Inte säker på om du är ironisk eller vad du faktiskt menar?
Det finns alltså gott om bevis om lyckade träffar.
Läs vad jag kommenterar så kanske du förstår.
2023-08-30, 09:06
Medlem
tr0llelitos avatar
Ryssland dömer 100 soldater i veckan – vägrar strida
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1160221

Rätta mig om jag missförstår, men detta hör väl inte till traditionen ifall man har segervittring va?
2023-08-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Rejäla ukrainska angrepp bl.a. på ryska flygbaser och Sevastopol i natt.

Ryssarna ljuger instinktivt om att samtliga drönare sköts ned men det finns redan filmer på utslagna flygplan och annat.

Ukraina maler på.

Var är lögnerna? Gick tidigt ut information från borgmästare om att skador skett. De pro ryska kanalerna jag sett rapporterar om skadade flygplan.
Känns mer som du vill att Ryssland ska bete sig som Ukrainia.

Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1160221

Rätta mig om jag missförstår, men detta hör väl inte till traditionen ifall man har segervittring va?

Förstår inte logiken. Vapenvägrare kommer det alltid finnas många av, oavsett hur det går för ett land.
Senast redigerad av Jasonlives 2023-08-30 kl. 09:30.
2023-08-30, 10:39
Medlem
Citat:

Det skrev jag tidigare. Ukraina kan inte vinna kriget men Ryssland kan förlora kriget pga att dom egna
åker hem / deserterar en masse.
2023-08-30, 11:27
Medlem
Bergakungens avatar
Problemet med att kalla vinklade uppgifter för lögn är att skickliga spin-doktorer klarar av att berätta sanningen på ett alternativt sätt, utan att rent tekniskt ljuga:

Sanningen (så som den skulle kunna vara): Ett stort antal drönare anföll flygbaser och militära installationer, ett litet (men tillräckligt för verkan i målet) antal drönare nådde anfallsobjekten, övriga sköts ner...

Ukrainas propagandaavdelning (som vet att de talar med en fri press som får info från flera håll): Ukrainas drönarstyrkor genomförde ett framgångsrikt anfall med stor verkan på fiendens stridskrafter och logistik.

Rysslands motsvarande: Nazisternas lömska och svekfulla attack med undermålig teknik bekämpades framgångsrikt av Rodinas skyddsstyrkor. Som en följd av bekämpningen uppstod obetydliga materiella skador på äldre militär utrustning.

Allt detta är sanning, i någon mån. Nästan all rysk utrustning är "äldre" särskilt den tyngre, "undermålig teknik" betyder "hur fan fick de fram de där drönarna?" och "en följd av bekämpningen" betyder att "några kom igenom, på något sätt, fast vi ville inte det"
2023-08-30, 13:13
Medlem
tr0llelitos avatar
The covert transfer of troops to the front line still remains one of the weakest points in the RF Armed Forces. “Because the transfer at night is now useless, everyone has thermal cameras (thermal imagers that detect heat emitters), drones see everything around the clock. It is too long and expensive to transfer in small groups and under the cover of artillery, under barrage fire, the father commanders need it right now and quickly, ”comments an officer of one of the units of the RF Armed Forces that fell under the Vuglodar rout.

https://twitter.com/DefMon3/status/1696576782881714615
2023-08-30, 13:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Nearly 3 months of the most intense and brutal Russian propaganda, thousands of photos from hundreds of angles, and just 5 of 71 Leopards provided to Ukraine were destroyed, with no crew losses.

https://twitter.com/wartranslated/status/1696538420896813292

Ojdå. Jag har sett minst trettio inlägg från troll här inne om hur iiiin i helvete många Leopards som gått åt och hur värdelöst detta fordon är

PILUTTA?
2023-08-30, 13:17
Medlem
tr0llelitos avatar
Än en gång Ukrainsk stake och Rysk värdelös taktik. De dras som flugor till hästskit och får sätta livet till, en efter en:
https://twitter.com/Teoyaomiquu/status/1696562849559073216
2023-08-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du framställer dej själv som en pajas, har du förstått det ?
Detta är ett diskutionsforum, du tillför noll av värde.

Topplocket fortfarande i luften? Eller ska vi använda kanontornet på ryzzka pansarvagnar som liknelse i stället?

Påståendet att Ukraina inte tagit tillbaka mycket mark var fel. Lätt att bevisa.

Vill man i efterhand vrida det till att Ukraina ”inte tagit mycket mark i motoffensiven”, och använda det som ett argument för… vad? Att Ukraina borde lägga ner vapnen och leva under en totalitär terrorregim??? Eller vad vill man?

Oavsett är det andra påståendet ett lysande bevis på hur okunnig om hur detta krig förs. Ukrainarna förbekämpar taktiska mål, letar efter svagheter i försvaret etc innan man kan rycka fram. Detta framgångsrikt (om man tittar på bevisen), men dock till synes långsammare än man kan hoppas.

Hur kan det vara svårt att förstå? Fattar man inte detta får man nog vara väldigt försiktig med att tro sig veta hur kriget går. Det kan vända mycket snabbt åt båda hållen.
2023-08-30, 13:21
Medlem
tr0llelitos avatar
Ryssarna har gjort ännu en "taktisk reträtt"
“A night battle in the conditions of a difficult landscape in the Bakhmut direction. Attacked enemy fortifications. In response, the Russians made a "gesture of goodwill" and fled from their positions without engaging in close combat with our infantry. After that, the fighters of the 1st mechanized battalion secured their positions. No losses.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1696843316396953828
2023-08-30, 13:28
Medlem
Citat:
Finns många. Här är en:
https://twitter.com/NOELreports/status/1696775542232531252

Och dessa uppgifter kommer enligt engelsmännen och Aftonbladet från:

"Uppgiften kom i juli från den ryska medieplattformen Mediazona, som grundades av Pussy Riot."

Det är ganska tydligt att engelska säkerhetstjänsten inte tror eller inte vill stå för uppgifterna eftersom de hänvisar till källan för dem. Om de trodde på uppgifterna skulle de stå för dem själva.

Däremot tycker jag inte antalet är särskilt högt och siffran visar i så fall att ryssland har ett rättsväsende som fungerar, i alla fall ibland.

När man ser värvningsrazzior och filmer från ordervägrande ukrainska soldater så tror jag inte situationen är mycket bättre där.
2023-08-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appelappe
Topplocket fortfarande i luften? Eller ska vi använda kanontornet på ryzzka pansarvagnar som liknelse i stället?

Påståendet att Ukraina inte tagit tillbaka mycket mark var fel. Lätt att bevisa.

Vill man i efterhand vrida det till att Ukraina ”inte tagit mycket mark i motoffensiven”, och använda det som ett argument för… vad? Att Ukraina borde lägga ner vapnen och leva under en totalitär terrorregim??? Eller vad vill man?

Oavsett är det andra påståendet ett lysande bevis på hur okunnig om hur detta krig förs. Ukrainarna förbekämpar taktiska mål, letar efter svagheter i försvaret etc innan man kan rycka fram. Detta framgångsrikt (om man tittar på bevisen), men dock till synes långsammare än man kan hoppas.

Hur kan det vara svårt att förstå? Fattar man inte detta får man nog vara väldigt försiktig med att tro sig veta hur kriget går. Det kan vända mycket snabbt åt båda hållen.

Nu har ju Ukraina bara ett fönster/window av att kunna operera innan regn gör det svårt att
avancera i gyttjan. Inte mycket kvar av "motoffensiv" säsongen snart. I november är den nog
slut för året. eller så blir det en torr höst och snabbt minusgrader.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in