2023-05-25, 21:53
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Min tjej är 90-talist och har därmed inte behövt slita särskilt hårt för att nå någonstans i livet. Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.

Jag sa då att kvinnor inte måste använda mensskydd, utan det är faktiskt helt frivilligt. Hon blev helt paff och dumförklarade mig typ och frågade om det skulle vara fräscht med mens överallt, i sätena på bussen, på gatorna och alla andra ställen.

Jag påpekade då att nej, det vore inte så fräscht, men att det går att undvika enkelt genom att använda mensskydd. Genast är vi tillbaka på ruta 1. Hon verkar inte förstå meningen med mensskydd. Har ni några tips? Har ni några argument ni kan tipsa om?

Spöa på henne innan hon växlar upp som en polares kärringjävel gjorde: vi satt och åt vid deras köksbord när jag upptäckte ett märkligt föremål som låg på bordet, såg ut ungefär som Homer Simpsons mun och verkade vara gjord i silikon eller protesliknande material.

"Vad är det där?" undrade jag och fick svaret:
"Det där är hennes menskopp."
Senast redigerad av retardator 2023-05-25 kl. 21:59.
Citera
2023-05-25, 22:04
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Haha nej. Tamponger och bindor kostar typ 10 spänn. Kvinnor får så det räcker redan.

Män har skägg och behöver mer mat. Inte fal gnäller vi.
Men vafan Mitt tips är "hon har rätt"... Vem orkar tjafsa om det?
Citera
2023-05-25, 22:06
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Min tjej är 90-talist och har därmed inte behövt slita särskilt hårt för att nå någonstans i livet. Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.

Jag sa då att kvinnor inte måste använda mensskydd, utan det är faktiskt helt frivilligt. Hon blev helt paff och dumförklarade mig typ och frågade om det skulle vara fräscht med mens överallt, i sätena på bussen, på gatorna och alla andra ställen.

Jag påpekade då att nej, det vore inte så fräscht, men att det går att undvika enkelt genom att använda mensskydd. Genast är vi tillbaka på ruta 1. Hon verkar inte förstå meningen med mensskydd. Har ni några tips? Har ni några argument ni kan tipsa om?

du har rätt eksakt fagtisk - jag vill att samhäll ska köpa vinterdäck i min bil men måste göra i själv samma sak fagtisk
Citera
2023-05-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men allt du räknar upp är saker som både kvinnor och män gör. Faktum är att kvinnor har en speciell mens skatt som vi betalar (moms på mensskydd, jag tror det är ca 12 500 per kvinna). Jag kan inte komma på en enda skatt som enbart män betalar.

Sedan så är som exempel glasögon gratis till barn. Men mensskydd är inte gratis till barn. Tjejer får mens mellan 11 och 15. Det är upp till 7 år som de skulle kunnat få gratis mensskydd på samma vis som barn får gratis glasögon.

Varför kan inte skatten som vi kvinnor betalar bara för att vi ha mens gå till gratis mensskydd till barn? Skulle det vara så fruktansvärt för dig?

Mitt jobb kräver att jag rakar mig i ansiktet, eller åtminstone sköter om ev skäggväxt, men det finns inga krav på kvinnor att raka ben/underliv/armhålor.

Alltså finns det krav på män som det inte finns på kvinnor (att ni sen väljer att raka ben osv är högst frivilligt)

Nu var det inte just till barn som diskuterades ifrån början, utan till kvinnor i allmänhet. Till barn under 18 är helt ok, men har man inkomst kan man betala sina egna hygienartiklar också.
Citera
2023-05-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det fattar du väl att poängen inte är att man ska undvika att använda mensskydd, poängen är att det är upp till individen att ta kostnaden för sina egna kroppsliga behov. Inte Pappa arbetsgivaren eller Mamma staten.
Så vad är männens kroppsliga behov som måste saneras på allas bekostnad i jämförelse, om man själv inte bekostar det? Är det långa hår från skägg?

Eller ska dasspapper tas bort överallt? Ska alla behöva ha med en rulle?

Om kvinnor måste betala extra för att de just är kvinnor, så är det fel. Jag betalar gärna de få extra kronorna i skatt för att halva befolkningen har det mycket bättre.

Men det är säkert svårt för neandertalare att ha två tankar i huvudet samtidigt, så du ska inte ta illa upp.

Värden utvecklas och du är kvar i forntiden. I nutiden förstår pappa arbetsgivare att man kan få de bästa kvinnliga medarbetare för de vill jobba på ett företag som ser till att allas vardagliga behov är ett minimum.
Och så förstår t.ex. mamma staten i Skottland att mensskydd ska vara gratis för elever i skolor, högskolor och universitet.
Citera
2023-05-25, 22:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Vänta bara några år tills detta oskick visar sig ge biverkningar, då är det säkert plötsligt "patriarkatets fel", som "vill utöva kontroll över unga kvinnors kroppar".

Nåja, de flesta gynekologer är faktiskt kvinnor nuförtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Så vad är männens kroppsliga behov som måste saneras på allas bekostnad i jämförelse, om man själv inte bekostar det? Är det långa hår från skägg?

Om kvinnor måste betala extra för att de just är kvinnor, så är det fel. Jag betalar gärna de få extra kronorna i skatt för att halva befolkningen har det mycket bättre.

Men det är säkert svårt för neandertalare att ha två tankar i huvudet samtidigt, så du ska inte ta illa upp.

Värden utvecklas och du är kvar i forntiden. I nutiden förstår pappa arbetsgivare att man kan få de bästa kvinnliga medarbetare för de vill jobba på ett företag som ser till att allas vardagliga behov är ett minimum.
Och så förstår t.ex. mamma staten i Skottland att mensskydd ska vara gratis för elever i skolor, högskolor och universitet.

Hur kontrollerar de i Skottland att tjejerna inte plockar hem till mor eller syrran, eller samlar på sig ett lager och säljer på nätet? Om det finns på toaletten, bara att ta. Eller får alla ut samma antal? Det blir också fel, eftersom behovet är olika stort. Och i grundskolan har alla flickor inte fått mens än. Vissa får det aldrig av medicinska skäl. Ska de plocka ut sin andel ändå, för att ingen ska få veta? Nä. Jag ser mer problem än nytta, faktiskt.
Senast redigerad av Merwinna 2023-05-25 kl. 22:51.
Citera
2023-05-25, 22:52
Avslutad
Citat:

Läste en näst intill identisk tråd för några månader sedan.

Många trollkonton i rullians?
Citera
2023-05-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla

Horan får väl köpa en menskopp så är problemet löst för alltid. Dessutom bättre för miljön och klimatet. Därtill är kvinnor redan nettomottagare av skattemedel medan männen betalar in dem. Kvinnor behöver öka sin arbetstid med 50 % för att jobba lika mycket som män. Kvinnor arbetar mindre än män men är likväl mer sjukskrivna och förtidspensionärer, därtill gör de en bråkdel av vad en man gör med samma arbete när de väl arbetar. Varför inte dela upp välfärden i en kvinnlig del respektive manlig där var halva själv får bekosta sin välfärd!
Citera
2023-05-25, 23:13
Medlem
Inte ens dricksvatten är gratis……
Citera
2023-05-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Är tjej och håller delvis med dig. Att erbjuda det gratis innebär att sjukvården eller statens budget måste räkna med dessa kostande och minska ner på något annat. Ja resurserna är begränsade, om inte annat får en annan grupp avstå behandling eller hjälp.

Går inte att jämföra med det. För att jämföra det bättre, tänk att du ska blöda ur din penis varje måndag. Allt ifrån en matsked till någon deciliter. Vilket är vanligt, men blödningen varierar, vill du att dina kollegor ska se det? Ska du gå runt med en röd fläck i dina jeans och att på familjemiddagen med släckten, få en röd fläck på din mormors dyna vid bordet?

Kan kanske vara rätt, borde däremot utgå ifrån inkomst och inte ålder. Finns äldre med dålig ekonomi som behöver hjälp, på samma sätt mig som haft en familj som betalar och inte behövt ekonomisk hjälp.

Du får gärna specificera lite mer varför inte trimmer/rakhyvel är samma sak som mensskydd?
Du blöder ur fittan ett par dagar i månaden och jag behöver trimma skägget varje dag. Att skita i att trimma skägget och bli en grottmänniska är självklart möjligt precis som det är möjligt för dig att skita i mensskydd och köra flera lager trosor eller liknande.

Du menar att ska få dina mensskydd gratis pga att det inte är socialt accepterat att gå runt och bloda ner.
Jag ska däremot inte få en rakhyvel/trimmer trots att det är socialt oacceptabelt att se ut som en grottmänniska. Hade tex fått sparken inom ett år. Inom 3 år hade jag fått problem att gå pga det släpar i marken.

Varför?

Edit: att hjälpa ensamstående mammor eller kvinnor med väldigt tight ekonomi med just mensskydd är jag däremot 100% för.
Senast redigerad av Orkanuz 2023-05-25 kl. 23:25.
Citera
2023-05-25, 23:24
Medlem
Citat:

Hahaha! Idiot. Sunt förnuft och logik är helt bortkastat på dom flesta damer. Det får klassas som obegåvat och helt verkningslöst. Att ta en debatt om mens och mensskydd ska vi inte ens tala om.

Säg bara ”så borde det förstås vara” och övergå sedan direkt till att alla killar får jätteont i pungen om dom inte får komma två gånger om dagen och för just dig märker du extra stor smärtlindring om det sugs ut. Varsågod😄
Citera
2023-05-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur kontrollerar de i Skottland att tjejerna inte plockar hem till mor eller syrran, eller samlar på sig ett lager och säljer på nätet? Om det finns på toaletten, bara att ta. Eller får alla ut samma antal? Det blir också fel, eftersom behovet är olika stort. Och i grundskolan har alla flickor inte fått mens än. Vissa får det aldrig av medicinska skäl. Ska de plocka ut sin andel ändå, för att ingen ska få veta? Nä. Jag ser mer problem än nytta, faktiskt.
Här kan du läsa in dig på hur ett företag har löst dessa problem
https://redlocker.se/?gclid=EAIaIQobChMI59iCkrmR_wIVixh7Ch21UQNjEAAYASA AEgIUPfD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in