2023-05-25, 07:01
Medlem
SimonSesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice
Kvinnor köper också rakhyvlar, trimmers, epilator och vax. Till dyrare pris, pink tax kallas det.
Visste du inte att kvinnor har hår?
Men du tror väl inte på allvar att pink tax existerar? Pink tax är alltså en teori som går ut på att en deodorant för kvinnor är dyrare än en deodorant för män och orsaken är att man vill bestraffa kvinnor ekonomiskt. Så är det självfallet inte
Citera
2023-05-25, 07:07
Medlem
Analretendents avatar
Givetvis ska inte hygienartiklar vara statligt finansierade. Vi ska istället minska statlig spendering så att vi kan fokusera på välfärd åt dem som behöver det, statskassan blöder pga alla jävla godhetsprojekt som krävs av de som inte förstår att vi själva betalar för kalaset. De absolut flesta vuxna kvinnor har råd att köpa mensskydd, det är alltså ett fullständigt slöseri av skattepengar att ge dem bidrag.

Till dem som inte har råd med sina förnödenheter har vi redan socialbidrag.
Citera
2023-05-25, 07:10
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Mitt tips är att du lägger ner dina försök att argumentera i frågan.
Ja, det är frivilligt att använda mensskydd, men det är önskvärt att det används av folkhälsoskäl.
Att en del yngre kvinnor inte har råd med mensskydd är en skam för ett så rikt samhälle som vårt.

Enligt mig borde mensskydd vara gratis för kvinnor under 20 år, och ingå i någon typ av högkostnadsskydd för de som är äldre än så.

Jag är enig här, just mens är ett sådant besvär hos många som gör att det finns skäl att skolor (dvs staten) tillhandahåller detta. Däremot bör det inte ske genom ett specefikt bidrag utan mer att man får hämta de skydd man behöver hos sjuksyster eller liknande. Hos äldre så är det dock skillnad och där får man nog dra en gräns för subventioneringen. Det finns redan bidrag/lön som ska täcka dessa utgifter när man kommit förbi skolåren. Staten kan inte subventionera alla problem som individer har oavsett ifall det är av naturlig art.

Noga här att inte likställa mensskydd med de som får riktigt ont utav sin mens (mer en genomsnittet) och lider enormt pga detta. Dessa måste ju få hjälp genom den vård som finns.
Senast redigerad av Neroxx 2023-05-25 kl. 07:13.
Citera
2023-05-25, 07:16
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Hon har rätt..

Nej hon har fel. Unga vuxna idag kan inte acceptera att livet är orättvist. Skulle vi subventionera alla orättvisor så kommer du förstå att det billigare att handla sina egna mensskydd själv.
Det blir inte gratis Bara för art det skulle bli fritt att hämta mensskydd.

Jag är företagare och har enbart kvinnor anställda men valt att köpa in mensskydd till arbetsplatsen för att göra livet lite enklare för personalen.
Citera
2023-05-25, 07:23
Medlem
F.Hansens avatar
Alla måste äta mat, så mat borde vara gratis.

Men man kunde slopa tvavgiften och så kunde pengarna gå till ica basic mensskydd och blöjor för de som inte vill/kan betala.
Citera
2023-05-25, 07:36
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannkakslagg
Mensskydd borde självklart vara gratis för kvinnor, men bara för de som är mest ekonomiskt utsatta eller saknar inkomst, typ barn och ålderspensionärer.

Förlåt, men det där var lite kul. Jag är säker på att ålderspensionärer blir "oerhört tacksamma" för gratis mensskydd.
Senast redigerad av Cindell 2023-05-25 kl. 07:39.
Citera
2023-05-25, 07:50
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Hon har rätt..

Hon har inte rätt. Män äter i genomsnitt 500 kcal mer per dag än kvinnor (i behov), vilket blir en del extra per månad. Vi ska inte betala massa skit med skattepengar
Citera
2023-05-25, 07:51
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Hur gjorde kvinnor förr i tiden då?
De kunde varken köpa eller få mensskydd gratis av samhället.

Men de löste det. Helt på egen hand.

Skulle alltså kvinnor idag vara mindre kapabla än kvinnorna på 1800-talet och ännu längre tillbaka?

Ett fantastiskt argument, mensskydd är helt onödigt, en lyxprodukt
Citera
2023-05-25, 07:55
Medlem
Personligen hade jag inte haft något emot om kvinnorna i familjen fick gratis mensskydd, det hade gynnat hela familjens ekonomi.

Däremot, som skrivits tidigare, så är det väldigt mycket annat som borde vara gratis ur rättvisesynpunkt i så fall.

Män har generellt ett högre kaloribehov, och alla har rätt att äta sig mätta. Så varför ska män behöva betala mer för att bli mätta varje dag? Det kanske är lättare att bara, jag vet inte, dela ut gratis mat till alla, alltid...?

Medellivslängden för kvinnor är nästan 85 år, medan den för män är 81. Varför ska kvinnor och män ha samma pensionsålder? Män borde få gå i pension nästan fyra år tidigare, alternativt få högre allmän och tjänstepension eftersom den genomsnittliga kvinnan kan lyfta pension i nästan fyra hela år till.

Som sagt, som man med flera kvinnor i hushållet hade även jag personligen tjänat på om dessa fick sina bindor gratis. Men ovanstående punkter är sådant jag brukar nämna i diskussionen.
Citera
2023-05-25, 08:34
Medlem
Mindbreaths avatar
De kvinnor som tycker det är dyrt med mensskydd borde skaffa menskopp. Kostar typ 200 och du kan ha den i flera år. Är inte så mycket svårare att använda än tamponger.
Citera
2023-05-25, 08:44
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Öronproppar borde vara gratis för alla män som behöver dem för att kunna stänga ute allt tjafs och nonsens från sina flickvänner/fruar.
Citera
2023-05-25, 08:52
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice
Kvinnor köper också rakhyvlar, trimmers, epilator och vax. Till dyrare pris, pink tax kallas det.
Visste du inte att kvinnor har hår?
Jag förstår inte varför kvinnor går med på att betala mer för en rakhyvel bara för att den är rosa istället för blå. Enklare rakhyvlar för män fungerar säkert på andra delar av kroppen också. Har svårt att tänka mig att det skulle vara så pass annorlunda form på bladet eller annat att det inte skulle gå. Kvinnor har lite grann sig själva att skylla här om man ska vara ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in