2023-05-26, 19:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Helt otroligt hur galet tokigt vänstern gått igång på den här debatten.

Deras argument är felaktiga på alla plan.
Inte bara vetenskapligt fel, även ideologiskt ologiskt!
De attackerar nyttig havregrynsgröt och indirekt försvarar kapitalistiska företags skräpmat.

Socialdemokraterna lyckas verkligen ta fram idiotin hos människorna. Det började ju med att Anders Lindberg drillade sina yngre kvinnliga ledarskribenter att skriva snyftande ledare om barns »kurrande magar« och utmynnade i Magdalena Anderssons tal i Jönköping under första maj om att det är Kristerssons fel att barn är hungriga.

Jag gillar Lena Anderssons svar i P1 Morgon där hon bemöter uppgiften om påstådda vittnesmål att barn äter extra mycket på måndagar med följande: Om barnen kommer hungriga till skolan på måndagen för att de inte ätit på hela helgen så kan det inte vara annat än vanvård.
Citera
2023-05-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Bra där. Titta runt omkring för att bilda dig en uppfattning om hur det ser ut för en minoritet!
Det bästa sättet att hjälpa de här fattiga familjerna vore nog att sänka punktskatter och moms på:
  • Sprit
  • Cigaretter
  • McDonalds
  • Hämtpizza
  • Lösnaglar
  • Silikonbröst
  • Tatueringar
  • Netflix
  • Mobiler med fri surf åt hela familjen

Då blir det kanske lite pengar över för att köpa mat åt barnen. Jag vet att det låter hårt, men i dessa tider tvingas man att prioritera. Man kanske även måste överväga att skippa årskortet till ishockeyn! (Skojar bara, klart att far och son måste ha årskort till alla hockeymatcher.)
Citera
2023-05-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Varför är du så fixerad vid barnbidrag när det handlar om att barn ska vara mätta så at de kan lära sig saker?
Inte barnbidrag - bidrag generellt. Det skapar osunda incitament att leva över sina tillgångar för staten=vänstern skjuter alltid till mer när det kniper.
Citera
2023-05-26, 19:40
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Den största och rikaste generationen någonsin står till sitt utträde från arbetsmarknaden nu. Vem tror du ska betala för deras pension och vem ska jobba i välfärden. Nationer som inte kan upprätthålla födelsetalen slutar som Japan, eller värre.

Varför? Dessa blivande pensionärer har sparat ihop till sina egna pensioner och kommer att fortsätta att konsumera relativt mycket i jämförelse med tidigare pensionärskullar. Betänk att varje vara eller tjänst som köps genererar moms dvs skatt direkt till staten. Momsen är en genial perpetum mobile som bara trycker in cash i statskassan.

Japan är förresten ett välfungerande, välmående och framgångsrikt land. Det är fördelnings- och välfärdspolitk det handlar om inte födelsetal. Somalia och Sudan har antagligen mycket höga födelsetal. Tycker du dessa länder är framgångsrika? Egypten har också höga födelsetal. De får snart slut dricksvatten vilket kanske är mindre lyckat. Jordens befolkning ökar med ca 2 miljoner människor i veckan. Verkar antalet individer i världen vara för litet eller?
Citera
2023-05-26, 19:50
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Lena Andersson är en åsiktjournalist som högern anlitat. Såvitt jag förstår så har hon ingen som helst utbildnig i näringslära eller ekonomi. Hon har inte varit fattig och hon har inga barn. Hon verkar inte förstå att de ökande matpriserna, avskaffade av karensdagen samt att reallönerna sjunkit medan barnbidraget står på samma nivå sedan urminnestider kan ha en stor påverkan för en barnfamiljs ekonomi. Jag känner flera familjer och ensamstående föräldrar som har svårt att ge sina barn näringsrik mat. Man väljer bort grönsaker och frukt . Man har inte, på grund av att man jobbar, tid att jaga extrapriser eller sätta igång ett storkok av bönör och brödbak.

Det var ju tråkigt. Jag var in på Lidl idag och där kunde man köpa vita bönor på burk för 5 pix... som hittat eller hur. Behöver man ha en doktorsexamen i näringslära för att veta vad som är näringsriktig mat eller? Jag tror inte det. Jag tror att de allra flesta som gått ut grundskola har ganska väl koll på vad som är bra respektive dålig mat. Man behöver inte heller ha en doktorsexamen i ekonomi för att ha koll på sin egen privatekonomi och veta hur man ska hushålla med pengar. Extrapriser finns överallt iag. Det är inget du behöver jaga. Jobbar du och ändå inte har råd att skaffa mat så är någonting grundläggande fel längre in i systemet som tex för höga skatter i inkomster samtidigt som du faktisk har ett eget ansvar i det att du levt över dina egna tillgångar för att du ska få det att se bra ut på insta.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-05-26 kl. 19:54.
Citera
2023-05-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte barnbidrag - bidrag generellt. Det skapar osunda incitament att leva över sina tillgångar för staten=vänstern skjuter alltid till mer när det kniper.

Just nu lever mängder av människor över sina tillgångar. I Sverige.
Vi har allt ifrån socfall till villa ägare som inte klarar av sina räkningar. En del drabbas enbart av högre priser på mat. Andra av högre ränta. Gemensamt för dom alla är att det blir mindre pengar kvar att leva på.

Staten har givit oss alla pengar för elen, oavsett inkomst.
Men vad hjälper det för relativt nyblivna villaägare, när räntan på lånen stiger.
Citera
2023-05-26, 19:56
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Hon kanske tycker att det var ett trevligt samhälle i Sverige på 1700 och 1800-talet? Många fattiga levde ju på gröt då. Barnen var undernärda och dog i sjukdomar. Det fanns en anledning till att man började servera mjölk i skolan t ex.

Var ett jävla tjat om gröt. Vad är det för fel på potatis, rovor, ris och pasta? Ris är inget inhemskt men får väl ändå idag räknas som baslivsmedel idag. Ett billigt sådant.
Citera
2023-05-26, 20:01
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Men putsigt nog så fick inte hyresboende elsstöd, även om de i många fall betalade mer för elen. Och sådana som jag, som sitter i villa med solceller, fick tillbaka även om jag tjänat bra på att sälja el.

Varför inte kommentera på poängen i det jag skriver? Varför har vi inrättat samhället mot dem som har det bäst med allehanda bidrag och skattelättelser? Varför får vi inte rubba på det? Politikerna står handfallna och fullständigt visionslösa. Det är pinsamt.

Samma här hur bra som helst. Jag får överskott på el från mina solceller så Vattenfall fucking betalar mig istället för tvärtom samtidigt som jag fick fett elstöd av staten

Det är naturligtvis så att allt är riggat och politikerna är totalt värdelösa som du skriver.
Citera
2023-05-26, 20:04
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Just nu lever mängder av människor över sina tillgångar. I Sverige.
Vi har allt ifrån socfall till villa ägare som inte klarar av sina räkningar. En del drabbas enbart av högre priser på mat. Andra av högre ränta. Gemensamt för dom alla är att det blir mindre pengar kvar att leva på.

Staten har givit oss alla pengar för elen, oavsett inkomst.
Men vad hjälper det för relativt nyblivna villaägare, när räntan på lånen stiger.

Nu börjar det kännas för medelklassen. Allt fler ansöker om skuldsanering och ekonomisk hjälp och hamnar hos kronofogden fast de faktiskt äger sin bostad och har jobb. Allt för att de levt över sina tillgångar på ett hjärndött sätt. Rätt åt dem faktiskt.
Citera
2023-05-26, 20:08
Medlem
HerrGickhans avatar
En mamma »vittnar« i Aftonbladet:
– Vi äter ingen lyxmat, det kan bli korv med bröd eller pommes. Ändå så är det knapert på slutet av månaden.

https://www.aftonbladet.se/family/a/4oXobe/mamman-linda-tufft-att-neka-sitt-barn-klader
För det första är havregrynsgröt betydligt bättre än korv med bröd och »pommes«. För det andra kan man fråga sig hur övriga utgifterna ser ut. För det tredje är mat relativt billigt. Snacket om att de arbetar och inte hinner handla billigt eller laga storkok faller ju på det faktum att det finns helger. Köp in då och laga till för hela veckan.

Sedan blandas det in att de är sjukskrivna och inte vet om de ska få några pengar.
Lindas man sjukskriven sedan en lång tid tillbaka. Även Linda är för tillfället sjukskriven från sitt heltidsjobb på grund av deras familjesituation. När vi talas vid väntar hon på att Försäkringskassan ska godkänna hennes läkarintyg.

---

När hyra och skulder är betalda har de cirka 8 000–9 000 kronor kvar att leva för ... – Det är knappt att det räcker, vi kan aldrig spara något.
Det är knappast Kristerssons fel att hon hamnat i den situationen. De senaste hundra åren har Socialdemokraterna haft makten i 85 år. När Socialdemokraterna klagar så klagar de på det samhälle de själva byggt upp.
Citera
2023-05-26, 20:14
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Säga vad man vill om Lena Andersson, hon är i alla fall inte så girig att hon gör reklam för Willys.
Citera
2023-05-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Nu börjar det kännas för medelklassen. Allt fler ansöker om skuldsanering och ekonomisk hjälp och hamnar hos kronofogden fast de faktiskt äger sin bostad och har jobb. Allt för att de levt över sina tillgångar på ett hjärndött sätt. Rätt åt dem faktiskt.

Tyvärr lär det bli en del skilsmässor på detta.
Men innan huset säljs så ryker bilar, båtar och husvagnar med förlust förstås. När det kommer till husförsäljningar så våndas säkert många över om man ska behålla huset med högre ränta eller om man ska sälja huset med förlust ?

Även om det ser mörkt ut för många med eventuella varsel och konkurser. Så hoppas jag att flertalet klarar sig även om det kanske blir tufft. Om inte annat så för barnens skull. Uppslitande skilsmässor och vårdnadstvister är inte bra för någon. Även om det går, till slut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in