2023-05-26, 16:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Kan någon förklara varför det här blev en så pass stor debatt?
Är svältande barn någon slags skapelsemyt hos vänstern?

I välfärdssamhället saknas vänsterns grundläggande uppdrag att värna de fattiga, svaga og utnyttjade.

Vad är mer hjärskärande för kulturvänstern än att plocka fra en tavla med ett gråtande barn?

Se det hungriga barnet vars tårar rinner. Det är en politisk orättvisa.
Det är den sittande regeringens fel.

Om det finns barn som går hungriga så är det snarare ett problem som måste adresseras till deras föräldrar. Då havegryn, potatis, ris o blodpudding knappast kan beskyllas för att vara dyrt.
Citera
2023-05-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Precis, ju mer du slösar, ju mer får du. Slopa elbidraget och låt folket äta gröt och ris så blir de inte lata!
Förstår inte kopplingen. Totalt OT.
Citera
2023-05-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför har det blivit dyrt med »sport och liknande«? Friidrott är inte så dyrt och ishockey har varit dyrt i åtminstone 30 år. Troligen är det för många som slänger pengarna på »liknande«. Att du vill ha ett högre födelsetal har ju ingenting med invandring att göra. Den politiken som drivit fram invandringen har inte ställt det mot antalet födslar.

Skolan fick mindre pengar för 30 år sedan och klarade sig bättre.

Den största och rikaste generationen någonsin står till sitt utträde från arbetsmarknaden nu. Vem tror du ska betala för deras pension och vem ska jobba i välfärden. Nationer som inte kan upprätthålla födelsetalen slutar som Japan, eller värre.
Citera
2023-05-26, 17:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Den största och rikaste generationen någonsin står till sitt utträde från arbetsmarknaden nu. Vem tror du ska betala för deras pension och vem ska jobba i välfärden. Nationer som inte kan upprätthålla födelsetalen slutar som Japan, eller värre.

Hur har det gått i Japan då, är barnen hungriga där?

Begreppet »välfärden« är samma floskel som »demokrati« har blivit. Ett formlöst och otydligt begrepp som flitigt används utan att den som använder det har någon som helst aning om vad som behöver göras. Problemet med »välfärden« är den centrala byråkrati som byggts upp vid sidan om kärnverksamheten. Den stjäl resurser och tid utan att producera ett enda värde för den »välfärden« finns till för. Det saknas styrmekanismer och det saknas förståelse för resultat. Skär ner offentlig central verksamhet så räcker pengarna och kärnverksamheten får syssla med det de ska syssla med, inte skriva dokument och ha sessioner om klimat, kommunikation, jämställdhet, demokrati som bara slutar i papperstigrar.
Citera
2023-05-26, 17:26
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vare sig jag tittar på mitt eget umgänge, eller om jag ser mig om i staden, så ser jag oroväckande många överviktiga barn. Men jag ser inte några som helst underviktiga barn. Så istället för att tro på sossarnas propaganda vill jag uppmana var och en att se sig om. Var är de svenska undernärda barnen?
Bra där. Titta runt omkring för att bilda dig en uppfattning om hur det ser ut för en minoritet!
Citera
2023-05-26, 17:28
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Förstår inte kopplingen. Totalt OT.
Styrkekram, livet som dement relik från en svunnen tid är ett helvete!
Mer gröt åt folket och slopa elbidraget!
Citera
2023-05-26, 17:31
Medlem
farbror Svens avatar
Finns Anderssons krönika att läsa någonstans, bortom betalväggen?
Citera
2023-05-26, 18:15
Medlem
Peace2023s avatar
Hon har rätt!!
Folk idag är så bortskämda. Linser och havregryn duger ej.
Citera
2023-05-26, 18:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Men putsigt nog så fick inte hyresboende elsstöd, även om de i många fall betalade mer för elen. Och sådana som jag, som sitter i villa med solceller, fick tillbaka även om jag tjänat bra på att sälja el.

Varför inte kommentera på poängen i det jag skriver? Varför har vi inrättat samhället mot dem som har det bäst med allehanda bidrag och skattelättelser? Varför får vi inte rubba på det? Politikerna står handfallna och fullständigt visionslösa. Det är pinsamt.

Det du skriver är rätt och slätt osann vänsterpropaganda. Mer än i något annat land i världen lönar det sig allra bäst att inte arbeta alls i Sverige. Det skiljer på sin höjd några tior i månadslön mellan en hårt arbetande undersköterska och en oanställningsbar immigrant utan en tanke på att slita i vården. Ser immigranten dessutom till att regelbundet skaffa nya barn är undersköterskan totalt utklassad lönemässigt. Här kan vi verkligen prata om skattelättnad. Lika lön med eller utan arbete är omoraliskt på individnivå och katastrofalt på nationsnivå.
Citera
2023-05-26, 18:16
Medlem
Blott en fråga: Hur många inom den medelklass som slipper leva på lite är själva storkonsumenter av havregryn, baljväxter och rotfrukter?
Citera
2023-05-26, 18:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du är medveten om att barnbidraget ska gå till barnets hela omsorg? Dvs. kläder, blöjor, nöjen, hjälpmedel, hälsobesök osv. Det ska inte gå till mat allena. Därför tog jag inte med barnbidraget. Endast ett fåtal familjer får dryga hundralappen i bostadsbidrag.

Visst, barnbidraget ska täcka barnets behov, men det är likväl en intäkt för hushållet. Angående bostadsbidrag så ser jag att du redan fått en rad svar om det.

Hur som helst, frågan är väl om det verkligen finns barn i Sverige som måste gå hungriga enbart på grund av det aktuella hushållets låga intäkter och det är väl ganska tveksamt.
Citera
2023-05-26, 18:19
Medlem
Bara för att man påpekar att det inte råder hungersnöd i Sverige och kommer med tips om billig och nyttig mat,
så behöver man inte kallas för högerextrem.
Man kan tillhöra den breda mitten men ändå ställa krav på sanningen.
Sänk skatterna, sänk bidragen och satsa mer på försvaret - i dessa tider är rikets säkerhet viktigare än ungarnas pizza, läsk och chips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in