Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Återigen en anal fåntratt. Jag köpte maskinen helt utan hjälp men du får gärna visa att jag tog hjälp om du kan hitta det: Sedan handflar det inte om att stoppa i kontakyen det handlar om att instalera diskmaskinen vilket innebär lite mer än att stoppa i kontakten. Du har ingen som helst aning om varför jag anlitar hjälp men ändå tar du dig rätten att förolämpa mig. Du är uppembarligen en sorglig människa.
Du vet uppenbarligen inte skillnad på standard och lag. Om dom monterat i befintligt uttag så hade jag inte haft någon sak mot dom. Standard gäller nyproduktion eller möjligen vi ombyggnad knappast vid existerande bostad. Om dom så önskar kan dom informera mig om den nya standarden men jag har full rätt att tillämpa existerande så länge man följer lagen är det tillräckligt.
Det är orimligt att kräva att en privatperson ska känna till samtliga byggstandards. Som du själv skriver är en installation av en diskmaskin tämligen enkel därför finns det inget skäl att anta att Giganten kräver annat än att lagen följs dvs att det är fullgott att installera på samma sätt som tidigare. Skälet att dom inte informerar är naturligtvis för att miljoner diskmaskiner är instalerade enligt gamla normer och att använda Giganten fördyrar en installation med några tusen vilket gör att de flesta alternativ är betydligt bättre. Det innebär att dom skulle tappa kunder om dom upplyste om detta vid beställning. Det är knappast så att dom underlåter det för min skull
Rolig du, sluta vara en sån jävla gnällfitta och läs vad du beställer för tjänst nästa gång. Det tar ca 30 sekunder att läsa vad som gäller innan du köper tjänsten. Jag förstår att du köpte den själv, det är ju det som är problemet, du är för dum för att förstå hinten om att du kanske borde bett om hjälp när du inte själv klarar av att läsa och förbereda ditt hem för att ta emot tjänsten du köpt.
https://www.elgiganten.se/kundtjanst...allationsavtal
Citat:
Diskmaskin
Kundens ansvar:
Installation och montering sker på den, av kunden, förberedda och anpassade platsen.
Eluttag och produktsladd ska vara lätt åtkomligt efter installation för att kunna skilja produkten från elnätet. För diskmaskin ska eluttaget vara placerat i ett annat utrymme än installationsutrymmet och rekommendationen är enligt Svensk Elstandard att det är placerat 300 mm över golvet om ingen annan överenskommelse görs.
Att det är så svårt för vissa att förstå att det är dom själva som är problemet, fortsätt försöka hitta på ursäkter du.
Förövrigt så som jag nämnde tidigare
så är det just på grund av gnällfittor som dig som att dom infört krav på sånt här vid installation, för att du sen inte ska komma tillbaka och skylla på Elgiganten när problem uppstår. Du är den typ av person som gör det omöjligt att man gör eller behåller fullösningar vid installation. Gå och titta i spegeln så får du svaret på varför dom ställer dessa krav.