2023-04-13, 16:11
Medlem
R5As avatar
Installatören kommer nog inte ifrån Elgiganten utan nåt outsourcat företag.
Citera
2023-04-13, 16:22
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Det har dom ju gjort, det står ju i avtalet som du har gått med på, herregud. Dom har gjort precis enligt avtalet, du däremot har inte följt avtalet du ingått och nu sitter du och skyller på Elgiganten för att dit hem inte är upp till standarden som krävs. Det ligger ju på dig att informera dom om att du vill ha en felaktig installation i förväg, hade du gjort det så hade dom garanterat förklarat för dig och eventuellt erbjudit en lösning.

Klart som fan att dom inte bryter mot standarden när det finns folk som dig, låt sig att dom brutit mot standarden, då kan jag garantera att du suttit här och gnällt över det och krävt ersättning om det orsakat ett problem i framtiden.

Klarar du inte ens av att köpa en diskmaskin utan att någon håller dig i handen?? Och du behöver hjälp med att stoppa i kontakten själv??

Återigen en anal fåntratt. Jag köpte maskinen helt utan hjälp men du får gärna visa att jag tog hjälp om du kan hitta det: Sedan handflar det inte om att stoppa i kontakyen det handlar om att instalera diskmaskinen vilket innebär lite mer än att stoppa i kontakten. Du har ingen som helst aning om varför jag anlitar hjälp men ändå tar du dig rätten att förolämpa mig. Du är uppembarligen en sorglig människa.

Du vet uppenbarligen inte skillnad på standard och lag. Om dom monterat i befintligt uttag så hade jag inte haft någon sak mot dom. Standard gäller nyproduktion eller möjligen vi ombyggnad knappast vid existerande bostad. Om dom så önskar kan dom informera mig om den nya standarden men jag har full rätt att tillämpa existerande så länge man följer lagen är det tillräckligt.

Det är orimligt att kräva att en privatperson ska känna till samtliga byggstandards. Som du själv skriver är en installation av en diskmaskin tämligen enkel därför finns det inget skäl att anta att Giganten kräver annat än att lagen följs dvs att det är fullgott att installera på samma sätt som tidigare. Skälet att dom inte informerar är naturligtvis för att miljoner diskmaskiner är instalerade enligt gamla normer och att använda Giganten fördyrar en installation med några tusen vilket gör att de flesta alternativ är betydligt bättre. Det innebär att dom skulle tappa kunder om dom upplyste om detta vid beställning. Det är knappast så att dom underlåter det för min skull
Citera
2023-04-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men att datorn har funkat utan problem har inget med El Giganten att göra. Om datorn istället inte hade fungerat och du var tvungen att vända dig till El Giganten så är de kända för att bluffa när du lämnar in datorn.

De undersöker och kommer enligt deras regel att återkoppla med att det inte ingår i garantin och att du måste betala massa pengar för att få datorn fixad. Om du inte vill betala pengar för att få datorn fixad så kommer du bli tvungen att betala för att de utfört arbete på en dator som inte täcks av garantin. Då står folk inför valet att bara betala och få skiten fixad eller överklaga (dock betala den lilla kostanden) och sen gå med datorn till någon annan som kan verifiera om det borde täckas av garantin och sen får du driva ett mål mot företaget. Ett jävla helvete och det slutar normalt med att megaföretaget har lurat en fattig människa på sina sista pengar för ett tag framöver för att El Giganten är ett pissföretag.

Själv har jag en vän som under studietiden köpte en dator hos El Giganten. Hon startade datorn och såg att den redan var använd. Det till och med fanns filer på datorn från en tidigare användare. Hon gick tillbaka och visade detta. Hon sa att hon ville ha den till ett nedsatt pris eftersom den var begagnad. Men då kom de på att det var fel på den så den skulle skickas på reparation och skulle därför komma tillbaka som ny och då kan hon inte få den till nedsatt pris. Det skulle ta flera veckor innan hon kunde få tillbaka datorn. Hon spenderade flera dagar med att bråka med dem tills hennes farsa gick ned och gormade som en tokig och då fick hon tillbaka pengarna. Hon, hennes familj, vi som var vänner med henne kommer givetvis aldrig någonsin att handla på El Giganten igen eftersom det är ett bluffande företag. De försökte lura en ung tjej på hennes CSN-låne-pengar.

El Giganten är ett gangsterföretag.
Elgiganten repar inget själv, utan det gör ett serviceföretag, samt att det går följa hela caset online.
Många saker läggs ut på outlet också, när det gjorts återköp
Citera
2023-04-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora

Återigen en anal fåntratt. Jag köpte maskinen helt utan hjälp men du får gärna visa att jag tog hjälp om du kan hitta det: Sedan handflar det inte om att stoppa i kontakyen det handlar om att instalera diskmaskinen vilket innebär lite mer än att stoppa i kontakten. Du har ingen som helst aning om varför jag anlitar hjälp men ändå tar du dig rätten att förolämpa mig. Du är uppembarligen en sorglig människa.

Du vet uppenbarligen inte skillnad på standard och lag. Om dom monterat i befintligt uttag så hade jag inte haft någon sak mot dom. Standard gäller nyproduktion eller möjligen vi ombyggnad knappast vid existerande bostad. Om dom så önskar kan dom informera mig om den nya standarden men jag har full rätt att tillämpa existerande så länge man följer lagen är det tillräckligt.

Det är orimligt att kräva att en privatperson ska känna till samtliga byggstandards. Som du själv skriver är en installation av en diskmaskin tämligen enkel därför finns det inget skäl att anta att Giganten kräver annat än att lagen följs dvs att det är fullgott att installera på samma sätt som tidigare. Skälet att dom inte informerar är naturligtvis för att miljoner diskmaskiner är instalerade enligt gamla normer och att använda Giganten fördyrar en installation med några tusen vilket gör att de flesta alternativ är betydligt bättre. Det innebär att dom skulle tappa kunder om dom upplyste om detta vid beställning. Det är knappast så att dom underlåter det för min skull
Rolig du, sluta vara en sån jävla gnällfitta och läs vad du beställer för tjänst nästa gång. Det tar ca 30 sekunder att läsa vad som gäller innan du köper tjänsten. Jag förstår att du köpte den själv, det är ju det som är problemet, du är för dum för att förstå hinten om att du kanske borde bett om hjälp när du inte själv klarar av att läsa och förbereda ditt hem för att ta emot tjänsten du köpt.

https://www.elgiganten.se/kundtjanst...allationsavtal
Citat:
Diskmaskin
Kundens ansvar:

Installation och montering sker på den, av kunden, förberedda och anpassade platsen.

Eluttag och produktsladd ska vara lätt åtkomligt efter installation för att kunna skilja produkten från elnätet. För diskmaskin ska eluttaget vara placerat i ett annat utrymme än installationsutrymmet och rekommendationen är enligt Svensk Elstandard att det är placerat 300 mm över golvet om ingen annan överenskommelse görs.

Att det är så svårt för vissa att förstå att det är dom själva som är problemet, fortsätt försöka hitta på ursäkter du.

Förövrigt så som jag nämnde tidigare så är det just på grund av gnällfittor som dig som att dom infört krav på sånt här vid installation, för att du sen inte ska komma tillbaka och skylla på Elgiganten när problem uppstår. Du är den typ av person som gör det omöjligt att man gör eller behåller fullösningar vid installation. Gå och titta i spegeln så får du svaret på varför dom ställer dessa krav.
Senast redigerad av Myztico 2023-04-13 kl. 17:14.
Citera
2023-04-13, 17:05
Medlem
Hursomhelstings avatar
Jordade uttag är lite av en snårskog.
Olika regler har gällt över åren så att det faller sig olika beronde på fastighet.
Elgiganten men även andra aktörer följer det senaste och naturligtvis med tanke om sig själva för att kopplar deras montör in en maskin mot gällande regler då är det dom som bär ansvaret om något går fel.
Citera
2023-04-13, 17:11
Medlem
District9s avatar
Nytt krav. Det måste sitta vid sidan och inte bakom diskmaskinen. Står på flera ställen.
Citera
2023-04-13, 19:52
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Frågan är varför du över huvud taget genomför köp på El Giganten? Alla vet väl vid det här laget att det är ett bluffande företag som missköter sig?

Den här videon har du väl sett? Alla vet ju att det är så det fungerar med El Giganten.
https://www.youtube.com/shorts/rPDgeZ4qcQQ

Du får väl begära återbetalning av tjänst som inte utfördes. När de hänvisar till den anledningen du angav så säger du bara att du har kollat upp saken och att det inte är en giltig anledning. Får du inte en en summa som jämnar ut kostnader det åsamkat dig plus en ersättning så vill du ha allt återställt (som det var med din gamla maskin) eller så tar du det vidare så långt det går bara för att du är så arg för att du känner dig lurad.

Kan du ge exempel på företag inom elektronik som sköter sig?
Citera
2023-04-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Rolig du, sluta vara en sån jävla gnällfitta och läs vad du beställer för tjänst nästa gång. Det tar ca 30 sekunder att läsa vad som gäller innan du köper tjänsten. Jag förstår att du köpte den själv, det är ju det som är problemet, du är för dum för att förstå hinten om att du kanske borde bett om hjälp när du inte själv klarar av att läsa och förbereda ditt hem för att ta emot tjänsten du köpt.

https://www.elgiganten.se/kundtjanst...allationsavtal

Att det är så svårt för vissa att förstå att det är dom själva som är problemet, fortsätt försöka hitta på ursäkter du.

Förövrigt så som jag nämnde tidigare så är det just på grund av gnällfittor som dig som att dom infört krav på sånt här vid installation, för att du sen inte ska komma tillbaka och skylla på Elgiganten när problem uppstår. Du är den typ av person som gör det omöjligt att man gör eller behåller fullösningar vid installation. Gå och titta i spegeln så får du svaret på varför dom ställer dessa krav.

Orsaken till Elgigantens krav beror nog på att de har gjort dåliga eller rent utsagt farliga arbeten. Detta ledde till att Elsäkerhetsverket har granskat dem.

https://www.elinstallatoren.se/2020/...nstallationer/
https://www.elinstallatoren.se/2020/...g-fran-ansvar/

Efter granskningen så har de börjat samarbeta med Elsäkerhetsverket. Vilket innebär att man som kund kan råka ut för detta som TS har gjort.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-...pa-kundfragor/
Citera
2023-04-13, 20:08
Medlem
Core.s avatar
Det ska inte sitta bakom enligt standard, och jag misstänker att man inte installerar för blir det brand eller annat elfel står montören skyldig.
Citera
2023-04-13, 20:20
Medlem
Det är ju bra gjort av Elgiganten att inte installera på ett sätt som innebär risker.
Citera
2023-04-13, 20:41
Medlem
Du har alltså handlar varor av dom innan som du är nöjd med? Du har också fått tillbaka pengar för tjänsten du betalde för som inte blev utförd?

Hur fan gör man dig nöjd?
Citera
2023-04-13, 20:43
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Elgiganten är ett företag som lockar kunder med billiga priser för att sedan försöka lura dom på en massa onödiga skitkostnader, allt från suspekta garantier till att ställa skärpan på smartteven. Många äldre som blir blåsta. Alla som vet nått om nått vet att man ska undvika dessa kvacksalvare.

Låter lockande!
Varför betala mycket när man får billigt på ELGIG. Garantier är frivilligt.

Bra för de yngre att få billiga varor.
Synd att det är på äldres bekostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in