2023-04-13, 09:15
Medlem
gubbroras avatar
Någon vecka för påsk köpte vi en diskmaskin från Elgiganten. Som tur var kunde dom leverera den på tisdag påskveckan. Vi köpte den med hemkörning montering samt bortforsling av den gamla maskinen.

Dom kommer på utlovad tid, men, när dom tagit bort den gamla så vägrar dom att instalera den nya med hänvisning till att eluttaget sitter "bakom" diskmaskinen och inte i skåpet bredvid. Montören hänvisar till att Elgiganten kräver detta. Dock tar dom den gamla i retur. Efter samtal med den snickare vi tidigare anlitat för ombyggnad av köket så fixar han problemet åt oss på skärtorsdagen.

Jag tyckte att det lät helt bisarrt att kräva att vi var tvungna att flytta eluttaget för att få diskmaskinen monterad och tog därför kontakt med elsäkerhetsverket som konstaterade att det inte finns något som helst lagkrav på placering av eluttaget. Så Elgigantens krav är helt egenuppfunnet. Beror det på att dom är okunniga eller är det ett sätt för dom att dra in pengar på tjänster som dom inte avser att leverera.

Jag har en granne som var med om något liknande men då vägrade giganten monter med hänvisning till vattenkopplingen
Citera
2023-04-13, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Någon vecka för påsk köpte vi en diskmaskin från Elgiganten. Som tur var kunde dom leverera den på tisdag påskveckan. Vi köpte den med hemkörning montering samt bortforsling av den gamla maskinen.

Dom kommer på utlovad tid, men, när dom tagit bort den gamla så vägrar dom att instalera den nya med hänvisning till att eluttaget sitter "bakom" diskmaskinen och inte i skåpet bredvid. Montören hänvisar till att Elgiganten kräver detta. Dock tar dom den gamla i retur. Efter samtal med den snickare vi tidigare anlitat för ombyggnad av köket så fixar han problemet åt oss på skärtorsdagen.

Jag tyckte att det lät helt bisarrt att kräva att vi var tvungna att flytta eluttaget för att få diskmaskinen monterad och tog därför kontakt med elsäkerhetsverket som konstaterade att det inte finns något som helst lagkrav på placering av eluttaget. Så Elgigantens krav är helt egenuppfunnet. Beror det på att dom är okunniga eller är det ett sätt för dom att dra in pengar på tjänster som dom inte avser att leverera.

Jag har en granne som var med om något liknande men då vägrade giganten monter med hänvisning till vattenkopplingen

Förstår inte problemet. Elgigantens personal gjorde väl vad de lovat och vad man kunde begära. Att koppla in maskinen till befintligt uttag kunde du väl göra själv på 5 minuter.
Citera
2023-04-13, 09:45
Medlem
nedboys avatar
Frågan är varför du över huvud taget genomför köp på El Giganten? Alla vet väl vid det här laget att det är ett bluffande företag som missköter sig?

Den här videon har du väl sett? Alla vet ju att det är så det fungerar med El Giganten.
https://www.youtube.com/shorts/rPDgeZ4qcQQ

Du får väl begära återbetalning av tjänst som inte utfördes. När de hänvisar till den anledningen du angav så säger du bara att du har kollat upp saken och att det inte är en giltig anledning. Får du inte en en summa som jämnar ut kostnader det åsamkat dig plus en ersättning så vill du ha allt återställt (som det var med din gamla maskin) eller så tar du det vidare så långt det går bara för att du är så arg för att du känner dig lurad.
Citera
2023-04-13, 09:53
Medlem
laxkaviars avatar
Läs på om dina lagliga rättigheter via konsumentköplagen innan du reklamerar eller klagar på ett köp. Personligen tycker jag Elgiganten är riktigt bra.
Citera
2023-04-13, 09:56
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Frågan är varför du över huvud taget genomför köp på El Giganten? Alla vet väl vid det här laget att det är ett bluffande företag som missköter sig?

Den här videon har du väl sett? Alla vet ju att det är så det fungerar med El Giganten.
https://www.youtube.com/shorts/rPDgeZ4qcQQ

Du får väl begära återbetalning av tjänst som inte utfördes. När de hänvisar till den anledningen du angav så säger du bara att du har kollat upp saken och att det inte är en giltig anledning. Får du inte en en summa som jämnar ut kostnader det åsamkat dig plus en ersättning så vill du ha allt återställt (som det var med din gamla maskin) eller så tar du det vidare så långt det går bara för att du är så arg för att du känner dig lurad.

Skälet till att jag handlade där var att vi köpt en del småsaker där dator t.ex. Det har funkat utan problem. Dom hade den maskin vi vill ha och kunde leverera snabbt. Dessutom låg dom intill en annan leverantör som vi köpte kyl och frys från. Så det var helt enkelt enklast att handla som vi gjorde.

Jag har självfallet reklamerat och fått kompensation som jag är nöjd med men det jag upplever som skurkaktigt är att dom har egna påhittade regler för monteringen och att dom inte upplyser om dessa vid beställning av tjänsten. Det var däremot en visst jobba att få tag på någon på deras kundtjänst som man kunde prata med men när jag väl fick det så gick det snabbt efter en del sprattlande från deras sida

Det är direkt skurkaktigt och enligt mig ett sätt att pungslå sina kunder.
Citera
2023-04-13, 09:59
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Förstår inte problemet. Elgigantens personal gjorde väl vad de lovat och vad man kunde begära. Att koppla in maskinen till befintligt uttag kunde du väl göra själv på 5 minuter.

Nej dom har inte gjort det dom lovat dom skulle leverera montera samt forsla bort det. Dom monterade inte. Att koppla in el tar nog inte 5 minuter möjligen 5 sekunder. Det är ointressant vad jag kan göra själv eller inte det intressanta är vad jag köpt och vad dom levererat. Att dom vägra utföra en beställd och betald tjänst är skurkaktigt
Citera
2023-04-13, 10:02
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxkaviar
Läs på om dina lagliga rättigheter via konsumentköplagen innan du reklamerar eller klagar på ett köp. Personligen tycker jag Elgiganten är riktigt bra.

Jag vet vilka rättigheter jag har. Men jag har inte elsäkerhetslagstiftningen i huvudet. Så när dom påstår att man inte får ansluta till det befintliga uttaget så har jag ingen aning om det är rätt eller fel. Efter kontakt med elsäkerhetsverket så visar det sig att Elgiganten uppenbarligen inte heller själva ha koll eller så ljuger dom medvetet för att kunna tjäna pengar på att inte leverera an beställd och betald tjänst
Citera
2023-04-13, 10:29
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Skälet till att jag handlade där var att vi köpt en del småsaker där dator t.ex. Det har funkat utan problem. Dom hade den maskin vi vill ha och kunde leverera snabbt. Dessutom låg dom intill en annan leverantör som vi köpte kyl och frys från. Så det var helt enkelt enklast att handla som vi gjorde.

Jag har självfallet reklamerat och fått kompensation som jag är nöjd med men det jag upplever som skurkaktigt är att dom har egna påhittade regler för monteringen och att dom inte upplyser om dessa vid beställning av tjänsten. Det var däremot en visst jobba att få tag på någon på deras kundtjänst som man kunde prata med men när jag väl fick det så gick det snabbt efter en del sprattlande från deras sida

Det är direkt skurkaktigt och enligt mig ett sätt att pungslå sina kunder.

Men att datorn har funkat utan problem har inget med El Giganten att göra. Om datorn istället inte hade fungerat och du var tvungen att vända dig till El Giganten så är de kända för att bluffa när du lämnar in datorn.

De undersöker och kommer enligt deras regel att återkoppla med att det inte ingår i garantin och att du måste betala massa pengar för att få datorn fixad. Om du inte vill betala pengar för att få datorn fixad så kommer du bli tvungen att betala för att de utfört arbete på en dator som inte täcks av garantin. Då står folk inför valet att bara betala och få skiten fixad eller överklaga (dock betala den lilla kostanden) och sen gå med datorn till någon annan som kan verifiera om det borde täckas av garantin och sen får du driva ett mål mot företaget. Ett jävla helvete och det slutar normalt med att megaföretaget har lurat en fattig människa på sina sista pengar för ett tag framöver för att El Giganten är ett pissföretag.

Själv har jag en vän som under studietiden köpte en dator hos El Giganten. Hon startade datorn och såg att den redan var använd. Det till och med fanns filer på datorn från en tidigare användare. Hon gick tillbaka och visade detta. Hon sa att hon ville ha den till ett nedsatt pris eftersom den var begagnad. Men då kom de på att det var fel på den så den skulle skickas på reparation och skulle därför komma tillbaka som ny och då kan hon inte få den till nedsatt pris. Det skulle ta flera veckor innan hon kunde få tillbaka datorn. Hon spenderade flera dagar med att bråka med dem tills hennes farsa gick ned och gormade som en tokig och då fick hon tillbaka pengarna. Hon, hennes familj, vi som var vänner med henne kommer givetvis aldrig någonsin att handla på El Giganten igen eftersom det är ett bluffande företag. De försökte lura en ung tjej på hennes CSN-låne-pengar.

El Giganten är ett gangsterföretag.
Citera
2023-04-13, 10:33
Medlem
Rätt gjort av dom. Varenda renknullare vet om att eluttaget inte ska sitta bakom maskinen. De ska sitta i ett skåp bredvid där du inte behöver dra ut/skruva loss hela msskinhelvetet ifall de skulle brinna/fukka eller vad nu som kan hända. Och du behöver snabbare än katten sket koppla ur den ifrån vatten/eller eluttaget. Vattenkoppling sitter också under diskbänken. Det vet treåringarna om

Det är branschregler alla känner till
Senast redigerad av El-Gepetto 2023-04-13 kl. 10:36.
Citera
2023-04-13, 10:35
Medlem
Citat:
Nej dom har inte gjort det dom lovat dom skulle leverera montera samt forsla bort det. Dom monterade inte. Att koppla in el tar nog inte 5 minuter möjligen 5 sekunder. Det är ointressant vad jag kan göra själv eller inte det intressanta är vad jag köpt och vad dom levererat. Att dom vägra utföra en beställd och betald tjänst är skurkaktigt

Och för de 5 sekunderna tycker du att det är motiverat med en varning för att nyttja Elgiganten? Min erfarenhet av Elgiganten är mycket positiv. Handlar i princip all elektronik och alla hushållsmaskiner där. De få gånger jag haft anledning att "klaga" på något har det lösts på nolltid till min fördel.
Citera
2023-04-13, 10:37
Medlem
När jag googlar lite snabbt så verkar det finnas regler om att uttaget till diskmaskinen inte få sitta bakom diskmaskinen då de verkar inte hitta på.

Sen är det ju säkert skillnad på vad som är enligt lag och vad en elektriker/installatör gör.

Du som privatperson får göra saker som är lagligt som en elektriker aldrig skulle utföra då de har branschregler.
Citera
2023-04-13, 10:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det är troligen inget absolut krav men enl. SS 437 01 02 rekommenderas placering av uttag i intilliggande skåp.

Utöver det skriver Elgiganten i installationsavtalet:

Citat:
Eluttag och produktsladd ska vara lätt åtkomligt efter installation för att kunna skilja produkten från elnätet. För diskmaskin ska eluttaget vara placerat i ett annat utrymme än installationsutrymmet och rekommendationen är enligt Svensk Elstandard att det är placerat 300 mm över golvet om ingen annan överenskommelse görs.

https://www.elgiganten.se/kundtjanst...allationsavtal

Du har inte gjort det du lovat enl. avtalet, och nu skyller du på Elgiganten...
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2023-04-13 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in