Citat:
Tycker du inte att de redan är i rummet, köket, och t.o.m. i skåpet där eluttaget sitter när de installerar en diskmaskin? Vanligen under vasken, bredvid diskmaskinen. Bara att sträcka ut handen och sätta i kontakten. Det är för böveln en vanlig jordad stickkontakt. I samma skåp kopplar de även in vatten och avlopp.Det stämmer inte.
5 minuter är en okej uppskattad övre gräns på en normal installation av en diskmaskin eller tvättmaskin, om det inte är någon väldigt udda kontakt på väggen som kräver speciellt handlägg.
Minst 2 minuter tycker jag man får räkna med om det inbegriper att ta sig in i rummet, plocka fram verktyg, skruva av lock, skruva om kablar, och sätta tillbala lock, om det är en väldigt normativ kontakt med skruvklämmor.
Och då är man ändå rätt effektiv, om de två minuterna inbegriper att slå av huvudströmmen till rummet
5 minuter är en okej uppskattad övre gräns på en normal installation av en diskmaskin eller tvättmaskin, om det inte är någon väldigt udda kontakt på väggen som kräver speciellt handlägg.
Minst 2 minuter tycker jag man får räkna med om det inbegriper att ta sig in i rummet, plocka fram verktyg, skruva av lock, skruva om kablar, och sätta tillbala lock, om det är en väldigt normativ kontakt med skruvklämmor.
Och då är man ändå rätt effektiv, om de två minuterna inbegriper att slå av huvudströmmen till rummet
Sen om diskmaskinen brinner så inte f-n sticker man in huvudet och arm i skåpet bredvid och drar ur stickkontakten. Man går naturligtvis till elcentralen och skruvar ur proppen till diskmaskinen eller bryter allt om man inte vet vilken det är och har bråttom ut. Så var kontakten sitter kan ju faktiskt kvitta såvida inte lagen kräver det.
Mer märkligt är att el och vatten är på samma ställe. Hos mig sitter kontakten nästan rakt bakom avloppstammen och strax bredvid är där skarvar på vattenrören. Fy sören om en skarv börjar läcka och sprutar vatten på kontakten. Kanske håller någon i diskbänken (rostfri) samtidigt!