2023-04-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Elgiganten är ett riktigt djävla skitföretag. Har handlat där i många år tills vi skulle köpa nya tv apparater.

Första TV:n visades vara ett visningsexemplar som de inte talade om. Den hade en mindre skada vilket jag reklamerade. Efter mycket tjafs där de menade att jag köpt ett visningsexemplar..... vilket de aldrig sagt eller skrivit på kvittot, fick jag byta in den.
Fick en ny tv fast en annan modell som jag godtog. Skulle hämta tv:n några dagar senare då jag betalade för någon kalibrering där allt stälks in för perfekt ljud och bild.
Hämtade TV:n, åkte hem, monterade den..stendöd..
Fick tips att ringa samsung och få support. Gjorde detta men de sa till slut att jag skulle boka tekniker.
Då ledsnade jag totalt, tog TV:n och åkte tillbaka med den.
De idioterna började ifrågasätta om jag gjort något med TV:n som förorsakat felet.... Varför skulle jag det sa jag, jag har väl haft tillräckligt med strul ändå.

Till slut fick jag pengarna tillbaka men INTE de närmare 1000 kr jag betalat för kalibreringen, den hade jag "utnyttjat"....

Jag orkade inte mer utan åkte därifrån..
Aldrig i livet jag kommer sätta min fot på Elgiganten igen..
Eftersom Mediamakt är ett ännu värre pissföretag återstår väl bara ELON för vitvaror då, antar jag?
Citera
2023-04-13, 14:29
Vem betalar för inkoppling av nya om det är vanlig schuko 230v..
Citera
2023-04-13, 14:41
Medlem
TheKhurgans avatar
Du utförde inte din del av avtalet, hur svårt ska det vara att förstå?

Vi säger att de hade kopplat in skiten ändå och du hade blivit grillad ett halvår senare när du fick en vattenläcka som sprutade in i eluttaget. Då hade du, som den lilla gnällfitta du är, skyllt på Elgigantens installationsgubbe.
Citera
2023-04-13, 14:43
Bannlyst
Felgiganten är felgiganten... Dom är skickla på en sak, att sälja prylarna. Men alla support efter köpet bör man undvika Elgiganten.

Räkna med att du få beg produkter av dem. Räkna med att personalen är dryg och otrevlig.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-04-13 kl. 14:46.
Citera
2023-04-13, 14:49
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Hände samma sak för mig för många år sen. Jag stoppade i sladden i kontakten och så var det klart.

Tycker inte montören gjort något fel varken i ditt eller mitt fall.
Citera
2023-04-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Eftersom Mediamakt är ett ännu värre pissföretag återstår väl bara ELON för vitvaror då, antar jag?
Nu åkte jag till netonnet då jag var på besök i Stockholm några veckor senare.

Fungerat hitills, men har inget större förtroende för någon av de större kedjorna.
En gång i tiden före min tid som kund, fanns mindre radio och tv butiker.
Har en känsla att de var mer servicemind och att man fick större förtroende för dessa. Generellt tror jag de var mer kunniga och brydde sig mer om kunden. Tror det är det som lönar sig i längden.
Citera
2023-04-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Nu åkte jag till netonnet då jag var på besök i Stockholm några veckor senare.

Fungerat hitills, men har inget större förtroende för någon av de större kedjorna.
En gång i tiden före min tid som kund, fanns mindre radio och tv butiker.
Har en känsla att de var mer servicemind och att man fick större förtroende för dessa. Generellt tror jag de var mer kunniga och brydde sig mer om kunden. Tror det är det som lönar sig i längden.
De butikerna finns inte kvar längre. Fast ELON ger ett seriösare intryck. Alltid undvikit dem pga av prissättningen, men om mina funderingar är riktiga så är det nog smart att flytta sina affärer dit.
Citera
2023-04-13, 15:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Elgiganten är ett företag som lockar kunder med billiga priser för att sedan försöka lura dom på en massa onödiga skitkostnader, allt från suspekta garantier till att ställa skärpan på smartteven. Många äldre som blir blåsta. Alla som vet nått om nått vet att man ska undvika dessa kvacksalvare.
Citera
2023-04-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nej dom har inte gjort det dom lovat dom skulle leverera montera samt forsla bort det. Dom monterade inte. Att koppla in el tar nog inte 5 minuter möjligen 5 sekunder. Det är ointressant vad jag kan göra själv eller inte det intressanta är vad jag köpt och vad dom levererat. Att dom vägra utföra en beställd och betald tjänst är skurkaktigt

Beror ju på hur den var kopplad tidigare.
Inte alltid det är en stickpropp..

Så ser inte att dom gjort något fel
Citera
2023-04-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nu är standarden en rekommendation som avser ny och ombyggnad och det är definitivt inget lagkrav.
Det är inte rimligt att kräva att de miljontals hushåll som har den "gamla" placeringen bakom diskmaskinen ska tvingas att flytta uttaget. Om så är fallet ska Giganten informera kunden om sina krav på placering så att man blir medveten om den merkostnad som det innebär att köpa installation från dom. Detta genom att man då måste anlita elektriker för att flytta eluttaget. Placering bakom diskmaskinen har varit standard under lång tid vilket gör att miljontals maskiner har den placeringen.

Gigantens installationskrav är unikt och påverkar valet av tjänsten. Om jag väljer någon annan installatör så blir det billigare då jag inte behöver flytta uttaget. Om jag vetat om kravet så hade jag köpt diskmaskin med installation hos någon annan aktör. Gigantens underlåtenhet att informera mig gynnade dom och missgynnade mig. Jag har inget som helst skäl att misstänka att Giganten ställer krav som avviker från gällande lagstiftning. Det borde dom informerat mig om
Det har dom ju gjort, det står ju i avtalet som du har gått med på, herregud. Dom har gjort precis enligt avtalet, du däremot har inte följt avtalet du ingått och nu sitter du och skyller på Elgiganten för att dit hem inte är upp till standarden som krävs. Det ligger ju på dig att informera dom om att du vill ha en felaktig installation i förväg, hade du gjort det så hade dom garanterat förklarat för dig och eventuellt erbjudit en lösning.

Klart som fan att dom inte bryter mot standarden när det finns folk som dig, låt sig att dom brutit mot standarden, då kan jag garantera att du suttit här och gnällt över det och krävt ersättning om det orsakat ett problem i framtiden.

Klarar du inte ens av att köpa en diskmaskin utan att någon håller dig i handen?? Och du behöver hjälp med att stoppa i kontakten själv??
Citera
2023-04-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
Rätt och riktigt. Kan dock tycka att det är dålig service av montören att inte erbjuda att för en rimlig och liten peng klamra en halvmeter kabel samt montera ett nytt eluttag under diskbänken som matas från befintligt uttag/dosa.
Lite dåligt är det väl. Men krävs antagligen någon form av elbhörighet för att få montera upp nya uttag.

I Elgigantens erbjudna tjänst kanske de vill hålla ner priset och väljer att inte ha ut en elektriker på jobbet. Mycket möjligt att de erbjuder detta om man på förhand meddelar det

TS kunde ha kollat under sin diskbänk när han läste villkoren och ringt in till Elgiganten och sagt han behövde ha hjälp med elektriker också
Citera
2023-04-13, 16:10
Bannlyst
Det kanske inte är lag på detta, som TS påperka. Men kan vara ett krav ifrån försäkringsbolagen på elgiganten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in