2023-04-11, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är helt sjuka regler.

Enligt 25 § gäller att den som är folkbokförd och har flyttat är skyldig att anmäla flyttningen till Skatteverket inom en vecka.

Straffet för folkbokföringsbrott framgår av 42 §.

Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring eller inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§ döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende,
för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det är alltså Böter eller upp till 6 månaders fängelse..

Ts hör av dig om hur det gick..

Lagen i sig är rimlig och straffet lika så, en ganska stor del av bidragsfusket som sker i Sverige kan ske just pga fusk med folkbokföringen.
Däremot så har man missat med gränsen för ringa brott.
I de fall där det inte sker av kriminella skäl eller där det inte ger ekonomisk fördel borde det rimligen räknas som ringa brott.
Syftet med lagen var ju ändå trots allt inte att sätta dit hemlösa eller slarv-pellar utan att komma åt olika typer av kriminalitet.
Senast redigerad av Aramir2 2023-04-11 kl. 02:44.
Citera
2023-04-11, 03:22
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gjutjarnet
Hej,

Jag flyttade till Polen för snart fyra år sedan och hade vid tillfället inte en tanke på att meddela det till skatteverket. Jag behöver göra det nu då mitt pass är påväg att gå ut. På blanketten jag laddade ner från deras hemsida står det att jag ska anmäla minst en vecka innan jag flyttar men det tåget har ju gått. Vet någon här hur jag bäst går tillväga? Kan jag skicka in den med retroaktivt datum? Finns det någon risk att jag blir dömd för folkbokföringsbrott?

Visste inte ens om detta. Bor själv i Sverige. Inte aktuellt för mig, men vill förstå.
Exakt vad skulle brottet vara? Folkbokföringsbrott. Vad är det man gör fel? några pratar om att skatten betalas i Sverige, andra säger att det är fel.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-04-11 kl. 03:27.
Citera
2023-04-11, 03:27
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är helt sjuka regler.

Enligt 25 § gäller att den som är folkbokförd och har flyttat är skyldig att anmäla flyttningen till Skatteverket inom en vecka.

Straffet för folkbokföringsbrott framgår av 42 §.

Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring eller inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§ döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende,
för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det är alltså Böter eller upp till 6 månaders fängelse..

Ts hör av dig om hur det gick..

Intentionen spelar nog roll, annars är halva svenska befolkningen skyldiga till detta.
Det är folk som sätter det i system för att tjäna pengar osv. som de vill åt.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-04-11 kl. 03:34.
Citera
2023-04-11, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
hans folkbokföringsbrott lett till ekonomisk skada för staten
hur da ? ar det skatteverkets administrativa kostnader du tanker pa ?
Citera
2023-04-11, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Visste inte ens om detta. Bor själv i Sverige. Inte aktuellt för mig, men vill förstå.
Exakt vad skulle brottet vara? Folkbokföringsbrott. Vad är det man gör fel? några pratar om att skatten betalas i Sverige, andra säger att det är fel.
Folk fake-skiljer sig på pappret för att få ut dubbla bostadsbidrag och andra bidrag och hyr ut den extra lägenheten.

Det kan innebära en vinst på hundratusentals kronor per år.

Avslöjar samtidigt hur staten ekonomiskt straffar de som gifter sig, bildar kärnfamilj och skaffar barn.

Gissa varför svenskar föder mindre än 1.9 barn per kvinna och invandrare förökar sig som flugor med långt över 2.1 barn per kebabkvinna på svenska folkets bekostnad. Och vad det i förlängningen leder till.
Citera
2023-04-11, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Resonemanget att man inte visste och därmed saknar uppsåt stämmer dock inte heller.
Okunskap om lagen är generellt inte skäl för straffrihet.
Generellt har en vuxen en skyldighet att ta reda på de lagar och regler som gäller.
Att det finns en skyldighet att anmäla flytt till skatteverket är något alla borde veta eller åtminstone ta reda på när man flyttar.

Alla typer av checklistor och att tänka på listor för flytt som finns innehåller att man skall anmäla flytt till skatteverket.

Så har resonerar skatteverket om att inte veta att man skall anmäla att man skall flytta:

Detsamma gäller för underlåtenhet att anmäla flytt, d.v.s. personen måste förstå att det finns en anmälningsskyldighet eller vara likgiltig inför risken att det kan finnas en anmälningsskyldighet. Det innebär att en person som inte är helt säker på om hen ska göra anmälan måste kontrollera vad som gäller för att inte anses vara likgiltig inför risken att hen har fel uppfattning.

Du måste alltså ha en jäkligt bra förklaring till varför du inte kollat upp vad som gäller för att det inte skall anses vara likgiltighetsuppsåt.
Inte visste räcker alltså inte.
100% säker att det inte behövdes pga frågat en jurist/skatteverket skulle dock fungera, om du kan styrka detta.
TS skrev att hen hade glömt anmäla, inte att hen inte visste. Vad gäller uppsåt har jag redan hänvisat till Skatteverkets formulering, se nedan.

(FB) Jag har råkat begå folkbokföringsbrott
Citera
2023-04-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Intentionen spelar nog roll, annars är halva svenska befolkningen skyldiga till detta.
Det är folk som sätter det i system för att tjäna pengar osv. som de vill åt.

Kan du utveckla detta? Skatteverkets egna analyser är att 98% är korrekt folkbokförda?
Citera
2023-04-11, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan du utveckla detta? Skatteverkets egna analyser är att 98% är korrekt folkbokförda?
Skribenten avser nog att avflyttning ska anmälas inom en vecka.
Citera
2023-04-11, 09:36
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
hur da ? ar det skatteverkets administrativa kostnader du tanker pa ?

Nej, menar mer obetalda skatter. T.ex vid flytt till kommun med högre kommunalskatt, men fortsätter att betala den lägre skatten i tidigare kommun. Eller oanmäld utlandsflytt där du inte tagit upp utländsk inkomst till beskattning i Sverige. Etc etc.

Om du flyttat och inte anmält detta, och skatteeffekten p.g.a detta varit till gagn för dig och förlust för staten, så kommer skatteverket att anse att man inte anmält flytt för att få vinning av detta.

Så.. om man missat att anmäla så bör man anmäla själv och korrigera sitt misstag själv i efterhand. Det ser mycket bättre ut och leder troligen inte till något.

Om man däremot låtsas som ingenting och Skatteverket själv drar igång en utredning, där det visat sig att man flyttat och tjänat på det (i Skatteverkets ögon) - så ligger man inte så bra till.
Citera
2023-04-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Skribenten avser nog att avflyttning ska anmälas inom en vecka.

Ja, det har jag gjort i förväg eftersom flytt i regel är planerad och man vill inte få en masa post tills sin gamla adress?

Sen har ju lagen bara funnits något-några år och 50% ha inte hunnit flytta under den tiden
Citera
2023-04-11, 11:54
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
TS skrev att hen hade glömt anmäla, inte att hen inte visste. Vad gäller uppsåt har jag redan hänvisat till Skatteverkets formulering, se nedan.

(FB) Jag har råkat begå folkbokföringsbrott

Det spelar ingen roll om du glömt, eller inte visste. Du döms ändå. Om du inte tror mig, och inte hittar något på nätet, så fråga någon med access till någon rättsfallsdatabas och be dem kolla hur olika instanser har dömt.

Det finns massor av rättsfall som visar detta. Och du tolkar således texten på skatteverkets sida fel.

Efter att ha tittat närmare på några rättsfall så ser jag däremot att i de fall man inte haft en bostad att flytta till, när man flyttat från en adress, så anser hovrätt att det inte kan anses allmänt känt att man bör anmäla ny adress. Så, om TS mot förmodan skulle åtalas för folkbokföringsbrott och inte haft eget boende/adress sedan utflytt - så kommer han troligen att klara sig. Speciellt om det inte kan bevisas att han kände till att han måste göra anmälan trots avsaknad av adress.

Likaså så kan han eventuellt klara sig om han flyttat ut innan den nya lagen tillkom, och inte fått meddelande från Skatteverket om att göra flyttanmälan. Men det är ett snårigare försvar där utfallet kan bero på andra omständigheter (har han gjort flyttanmälan tidigare, haft kontakt med sverige sedan dess, har anknytning till Sverige etc etc).

Annars så kommer TS att dömas.

Folkbokföringsbrott är dessutom att anse som ett perdurerande brott, som fullbordas om anmälningsskyldigheten inte fullgjorts när tiden för anmälningsskyldigheten gått ut och pågår till dess anmälan har gjorts. Så ju längre tid man väntar, ju svårare att undgå straffansvar.
Citera
2023-04-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Det spelar ingen roll om du glömt, eller inte visste. Du döms ändå. Om du inte tror mig, och inte hittar något på nätet, så fråga någon med access till någon rättsfallsdatabas och be dem kolla hur olika instanser har dömt.

Det finns massor av rättsfall som visar detta. Och du tolkar således texten på skatteverkets sida fel.

Efter att ha tittat närmare på några rättsfall så ser jag däremot att i de fall man inte haft en bostad att flytta till, när man flyttat från en adress, så anser hovrätt att det inte kan anses allmänt känt att man bör anmäla ny adress. Så, om TS mot förmodan skulle åtalas för folkbokföringsbrott och inte haft eget boende/adress sedan utflytt - så kommer han troligen att klara sig. Speciellt om det inte kan bevisas att han kände till att han måste göra anmälan trots avsaknad av adress.

Likaså så kan han eventuellt klara sig om han flyttat ut innan den nya lagen tillkom, och inte fått meddelande från Skatteverket om att göra flyttanmälan. Men det är ett snårigare försvar där utfallet kan bero på andra omständigheter (har han gjort flyttanmälan tidigare, haft kontakt med sverige sedan dess, har anknytning till Sverige etc etc).

Annars så kommer TS att dömas.

Folkbokföringsbrott är dessutom att anse som ett perdurerande brott, som fullbordas om anmälningsskyldigheten inte fullgjorts när tiden för anmälningsskyldigheten gått ut och pågår till dess anmälan har gjorts. Så ju längre tid man väntar, ju svårare att undgå straffansvar.
Här intervjuas Skatteverket i saken:

Måste man ha för avsikt att begå ett folkbokföringsbrott, eller räcker det att man av misstag har fel adress i några månader?
För att det ska vara ett folkbokföringsbrott ska man ha uppsåt, alltså medvetet ha lämnat felaktiga eller ofullständiga uppgifter. Det behöver inte finnas något särskilt motiv med att ha lämnat fel uppgifter. Ett rent misstag är inte ett brott, man ibland krävs en utredning av polis eller åklagare för att konstatera om det är ett brott eller inte.
Om jag är skriven på fel adress men inte känner till att det finns ett folkbokföringsbrott, vad händer då?
Man bör alltid ta reda på vad som är brottsligt, oavsett vad det gäller. Det som spelar roll är om den felaktiga folkbokföringen beror på att personen medvetet låtit bli att anmäla, eller om hen anmält felaktiga uppgifter. Skatteverket har en skyldigt att anmäla misstänkt folkbokföringsbrott, men även andra aktörer, myndigheter eller privatpersoner, kan anmäla.”

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-fu...ara-ett-brott/

Återigen betonas ”medvetet låtit bli att anmäla”. I alla fall jag tolkar det som att det inte är ett folkbokföringsbrott att glömma av att anmäla. Om ”medvetet” hade strukits hade jag hållit med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in