Citat:
Ursprungligen postat av
Hypocaust
TS skrev att hen hade glömt anmäla, inte att hen inte visste. Vad gäller uppsåt har jag redan hänvisat till Skatteverkets formulering, se nedan.
(FB) Jag har råkat begå folkbokföringsbrott
Det spelar ingen roll om du glömt, eller inte visste. Du döms ändå. Om du inte tror mig, och inte hittar något på nätet, så fråga någon med access till någon rättsfallsdatabas och be dem kolla hur olika instanser har dömt.
Det finns massor av rättsfall som visar detta. Och du tolkar således texten på skatteverkets sida fel.
Efter att ha tittat närmare på några rättsfall så ser jag däremot att i de fall man inte haft en bostad att flytta till, när man flyttat från en adress, så anser hovrätt att det inte kan anses allmänt känt att man bör anmäla ny adress. Så, om TS mot förmodan skulle åtalas för folkbokföringsbrott och inte haft eget boende/adress sedan utflytt - så kommer han troligen att klara sig. Speciellt om det inte kan bevisas att han kände till att han måste göra anmälan trots avsaknad av adress.
Likaså så kan han eventuellt klara sig om han flyttat ut innan den nya lagen tillkom, och inte fått meddelande från Skatteverket om att göra flyttanmälan. Men det är ett snårigare försvar där utfallet kan bero på andra omständigheter (har han gjort flyttanmälan tidigare, haft kontakt med sverige sedan dess, har anknytning till Sverige etc etc).
Annars så kommer TS att dömas.
Folkbokföringsbrott är dessutom att anse som ett perdurerande brott, som fullbordas om anmälningsskyldigheten inte fullgjorts när tiden för anmälningsskyldigheten gått ut och pågår till dess anmälan har gjorts. Så ju längre tid man väntar, ju svårare att undgå straffansvar.