• 5
  • 6
2023-04-12, 13:55
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Detta är inte dråp (vilket för övrigt är ett uppsåtligt brott). För folkbokföringsbrott gäller att det ska finnas uppsåt, det är redan klarlagt i tråden. Även om en del missförstår eller inte vet vad de pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Dråp är ett uppsåtligt brott, skulle kunna skrivas om som ringa mord i praktiken.

Tack för rättelse. Av intresse, ses alla brott där någon tas av daga (medvetet eller omedvetet) såsom uppsåtliga?

/AI
Citera
2023-04-12, 13:57
Medlem
HomoDeuss avatar
För mig personligen så är detta också lite intressant och aktuellt.

Enligt regelvärket måste man meddela sig som uttflyttad innan man avreser, om man ska flytta utomlands.

Jag ska flytta till en kåk jag bygger i utlandet, men vet inte riktigt när det kommer att ske. Eller när omfattningen av boendet är av den kalibern att jag bör folkbokföra mig där. Planerar att pendla en del.

Ska däremot dit snart, för att bygga färdigt, och det kan då bli så att jag bestämmer mig för att stanna. Men har då alltså inte meddelat ny adress innan avfärd.

Funderar på att anmäla mig själv och låta processen ha sin gång, enbart för att dokumentera omfattningen av skatteverkets, polisens och rättsinstansernas hantering av det hela.

Skatteverket är ju tvungna att göra en polisanmälan. Osv.

Kommer säkert att kosta er några spänn.
Citera
2023-04-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Tack för rättelse. Av intresse, ses alla brott där någon tas av daga (medvetet eller omedvetet) såsom uppsåtliga?

/AI

Det finns tre brottsrubriceringar när det kommer till att någon dött; mord, dråp eller vållande till annans död. Där det sistnämnda är ett oaktsamhetsbrott. Det krävs alltså inte uppsåt som för de två förstnämnda brotten.
Citera
2023-04-12, 15:13
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Det finns tre brottsrubriceringar när det kommer till att någon dött; mord, dråp eller vållande till annans död. Där det sistnämnda är ett oaktsamhetsbrott. Det krävs alltså inte uppsåt som för de två förstnämnda brotten.

Det var vållande till annans död jag avsåg i mitt exempel. Tack!

/AI
Citera
2023-04-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Det mest grundläggande här förstår jag inte. Varför måste du meddela till Skatteverket var du bor för att få ett nytt pass? Behöver man verkligen göra det för att förnya passet i utlandet?

Det går ut i Juli och jag har inte tid att åka till Sverige och fixa det så jag måste göra det i Warzawa. Då krävs det att jag är skriven i Polen hos skatteverket i Sverige.
Citera
2023-04-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Absolut, rent generellt.

Men i det här fallet så anser rätterna att det är allmänt känt att man ska meddela Skatteverket när man byter adress. Alla anses medvetna om gärningsomständigheten.

Att påstå sig inte veta, eller att ha glömt bort, anses alltså likgiltigt inför gärningsomständigheten och man åker således (i bästa fall) på likgiltighetsuppsåt om man inte meddelar flytt.

Har du dessutom någon gång tidigare folkbokfört dig någonstans så kan du inte ens försöka hävda rättsvillfarelse (vilket alltså inte ens fungerar enligt ovan).

Ja, det stämmer för folkbokföringsbrott.
Citera
2023-04-12, 15:31
Medlem
Tack för alla svar.
Till saken hör att jag måste ha rätt datum då jag är gift med en ryska sedan några år och de kommer att syna vårt förhållande i sömmarna när vi planerar att flytta hem igen om några år. Anledningen till att vi flyttade hit var att migrationsverket nekade henne att flytta till mig i Sverige (jag hade inget giltigt lägenhetskontrakt utan bodde vid tillfället i en lägenhet min farsa äger men inte bor i och föreningen sammanträdde 2 gånger om året så allt klaffade dåligt med vår ansökan). Vår lösning var en EU-lag som låter oss återvända till Sverige efter sex månaders förhållande i ett annat EU-land. Iaf, datumen måste stämma så gott det går. Kan inte dra iväg med dagens datum tyvärr.

Jag skrev till skatteverket förra veckan. Meddelar er när/om jag får svar
Citera
2023-04-12, 16:27
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus

Phew.. vad skönt.

Drar in några snabba utslag från två andra mål, än de redan angivna.

XXX har under förundersökningen vidgått de faktiska omständigheterna men
uppgett att han inte agerat uppsåtligt.
I förhör har XXX huvudsakligen uppgett följande. Han har känt till att han ska
vara folkbokförd där han är bosatt men har däremot aldrig varit inne på Skatteverkets
hemsida eller sökt information om folkbokföring. Han gjorde en flyttanmälan i februari
2019 då han skrev sig på Blablagatan 21 i XXX och bodde där i några månader.
Mellan den 8 januari 2021 och 28 mars 2022 har han bott hemma hos sin mamma och hos
vänner samt även varit hemlös.
Skäl
SKULD
Dok.id: 230202-5506-1 3
VÄNERSBORGS TINGSRÄTT
AVDELNING 1
Dom
2023-02-08
Målnummer
B 2688-22
Rättsliga utgångspunkter
Enligt 6 § folkbokföringslagen ska en person vara folkbokförd på den fastighet där
personen är bosatt. Enligt 7 § folkbokföringslagen anses en person vara bosatt där han
eller hon regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. Den som uppsåtligen lämnar oriktig uppgift
till grund för beslut om folkbokföring döms för folkbokföringsbrott enligt 42 § första stycket
första meningen folkbokföringslagen, om förfarandet innebär fara i bevishänseende.
Av 25 § folkbokföringslagen följer att den som är folkbokförd och har flyttat inom en vecka
ska anmäla flytten till Skatteverket. Den som uppsåtligen inte fullgör sådan
anmälningsskyldighet döms för folkbokföringsbrott enligt 42 § första stycket andra
meningen folkbokföringslagen.

Tingsrättens bedömning
Genom XXX egna uppgifter, vilka får stöd av den skriftliga bevisningen, är det
visat att XXX på tid och plats som åklagaren gjort gällande underlåtit att
fullgöra sin skyldighet att anmäla flytt till Skatteverket efter att han avflyttat från
Blablagatan 21 i XStad. XXX har genom sin tidigare flyttanmälning visat
att han varit medveten om sina skyldigheter gentemot Skatteverket och har i förhör
uppgett att han känner till att han ska vara folkbokförd där han är bosatt. XXX
måste mot denna bakgrund anses ha haft kännedom om att han varit skyldig att anmäla
flytt. Han har trots detta underlåtit att anmäla flytt. Han har därmed haft uppsåt till
gärningen. Åtgärden har inneburit fara i bevishänseende. Åtalet är därmed styrkt och
XXX ska dömas för folkbokföringsbrott.

________________________________________________-

YYY har erkänt samtliga gärningar utom folkbokföringsbrott. Han har vi-
dare medgett samtliga förverkandeyrkanden.
DOMSKÄL
YYY erkännanden stöds av övrig utredning.
När det kommer till åtalet såvitt avser folkbokföringsbrott är det genom den skriftliga
bevisningen tillsammans med YYY egna uppgifter utrett att han i februari
2021 flyttade till Blavägen 24 i HStad samt att han var folkbokförd på sin gamla
adress Blablaringen 115 fram till den 7 september 2021. YYY har således underlåtit att inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket, vilket har inneburit fara i bevishänseende.
För ansvar för folkbokföringsbrott förutsätts inte att den tilltalade kände till själva
straffbestämmelsen. Det krävs emellertid att den tilltalade hade uppsåt i förhållande till
skyldigheten att handla, dvs. till att göra föreskriven anmälan om flyttning till Skatte-
verket. YYY har själv uppgett att han hade fullt upp med annat vid tiden för
flytten, men att han visste att man borde vara skriven på sin adress. Han har vidare
uppgett att han sköt upp att anmäla och eftersom att han sedan glömde bort att han
skulle göra en anmälan så anmälde han aldrig i samband med flytten. YYY
har således haft uppsåt till att han inte fullgjort sin anmälningsskyldighet och ska dö-
mas även för folkbokföringsbrott.

Nu vet jag inte om du läste den tråden jag länkade till, men jag frågade om när man anmäler flytt utomlands till en annan adress, så inte inom Sverige. De domarna du länkade till var ju alla från Sverige där någon har medgett fel adress inom riket och inte utomlands.
Citera
2023-12-13, 14:35
Medlem
Vet någon hur det gick för den här människan?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in