2023-04-11, 14:04
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan du utveckla detta? Skatteverkets egna analyser är att 98% är korrekt folkbokförda?

Men då är förmodligen deras analyser fel. Det är garanterat mer än 2 % som någon gång bott längre än en vecka någon annanstans än där de är skrivna. Särskilt bland unga människor.
Citera
2023-04-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Men då är förmodligen deras analyser fel. Det är garanterat mer än 2 % som någon gång bott längre än en vecka någon annanstans än där de är skrivna. Särskilt bland unga människor.

Tror du har missförstått, bara för att man tillfälligt (upp till ett år) vistas någon annanstans betyder det inte att man ska skriva sig där.
Citera
2023-04-11, 14:15
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Tror du har missförstått, bara för att man tillfälligt (upp till ett år) vistas någon annanstans betyder det inte att man ska skriva sig där.

Ok, så gränsen går vid ett år?
Citera
2023-04-11, 14:21
Medlem
Citat:

Om du avser att tillfälligt bo på annan plats och återvända inom den tiden så behöver du inte skriva dig på den tillfälliga platsen.
Om du anser att permanent flytta till den nya platsen så ska du inom 7 dagar skriva dig där.

Till exempel, om du bor i Göteborg och sen flyttar till Lund för att plugga ett par år så ska du inom 7 dagar skriva dig i Lund. Om du sen på sommaren bor hos kompis/föräldrar i Göteborg för att sommarjobba så ska du fortsätta vara skriven i Lund eftersom du bara tillfälligt vistas i Göteborg.
Citera
2023-04-11, 14:54
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Om du avser att tillfälligt bo på annan plats och återvända inom den tiden så behöver du inte skriva dig på den tillfälliga platsen.
Om du anser att permanent flytta till den nya platsen så ska du inom 7 dagar skriva dig där.

Till exempel, om du bor i Göteborg och sen flyttar till Lund för att plugga ett par år så ska du inom 7 dagar skriva dig i Lund. Om du sen på sommaren bor hos kompis/föräldrar i Göteborg för att sommarjobba så ska du fortsätta vara skriven i Lund eftersom du bara tillfälligt vistas i Göteborg.

Ok.
Men intentionen spelar också roll för TS.
Som hypocaust skrev.
Snacka om att det här är överflödig lagstiftning. Samtidigt brinner Sverige och folk blir skjutna i huvudet när det går till gymmet.
Tänker på den där memen med en tecknad hund som sitter i ett brinnande hus och "It will be fine".
Citera
2023-04-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
TS skrev att hen hade glömt anmäla, inte att hen inte visste. Vad gäller uppsåt har jag redan hänvisat till Skatteverkets formulering, se nedan.

(FB) Jag har råkat begå folkbokföringsbrott

Glömt det i 4år...
En sak att man glömmer i stressen av flytten och att det kanske blir lite senare än en vecka, men glömma i 4år, jo men tjena.
Citera
2023-04-11, 18:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Citat:

Gränsen är ett år för en tillfällig vistelse (8 § folkbokföringslagen). Är det över ett år så ska man folkbokföra sig där även om det är tillfälligt.

Är det permanent (eller tillfälligt men över ett år) så ska man, som Engineer påpekar, ändra folkbokföring inom en vecka.
Citera
2023-04-11, 19:48
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Jag undrade något liknande och fick helt andra svar i min tråd här. Antingen så överdriver folk här annars så har jag fått felaktiga svar. https://www.flashback.org/t3454135
Citera
2023-04-11, 20:49
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Jag undrade något liknande och fick helt andra svar i min tråd här. Antingen så överdriver folk här annars så har jag fått felaktiga svar. https://www.flashback.org/t3454135

Haha. Japp. Du frågar ju en massa knappt läskunniga individer om vad de tror. Och då får du svar därefter.

Vill du veta vad som verkligen gäller så kolla hur olika rättsinstanser har dömt i fall som dessa, och bilda dig en uppfattning baserat på det. Hitta någon med tillgång till JUNO eller Infosoc.

Sen är det en sak hur rätter dömer, och vad som faktiskt kommer att hända dig. Du måste ju bli påkommen och utredd först.
Citera
2023-04-11, 21:15
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Haha. Japp. Du frågar ju en massa knappt läskunniga individer om vad de tror. Och då får du svar därefter.

Vill du veta vad som verkligen gäller så kolla hur olika rättsinstanser har dömt i fall som dessa, och bilda dig en uppfattning baserat på det. Hitta någon med tillgång till JUNO eller Infosoc.

Sen är det en sak hur rätter dömer, och vad som faktiskt kommer att hända dig. Du måste ju bli påkommen och utredd först.

"hur olika rättsinstanser har dömt i fall som dessa,"

Var hittar jag det?
Citera
2023-04-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
"hur olika rättsinstanser har dömt i fall som dessa,"

Var hittar jag det?

Det skrev han ju?
Citat:
Hitta någon med tillgång till JUNO eller Infosoc.
Citera
2023-04-11, 21:42
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Det skrev han ju?

Hitta någon med tillgång till juno och infosc? Så med andra ord så sitter han inte på informationen själv och är en annan "läskunnig individ"

Man kan ju iallafall länka till domar eller något liknande om man ska framställa sig som trovärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in