2023-03-09, 09:11
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Gammal orienterare så behöver inte karta och kompass
Penna och papper, väldigt bra tips!
Har också funderat på dom där jävla vattenkilona .... får lura på det.
Skavsårplåster är no need då jag har kängor som jag gått mil i förut.
Kåsa, självklart måste jag ha med mig en kåsa!
Potatismospulver är också ett bra tips, många år sedan nu jag åt pulvermos.
Mnja där går min gräns färdigbredda knäckisar haha.
Salt och Peppar måste jag givetvis ha med mig!

Tack för alla tips!
Lifestraw är din lösning, det har alla seriösa preppers o utefolk.
Citera
2023-03-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Min pappa är en gammal scout så tro mig jag vet.

Tror du far din vill följa med mig ut en vecka i skogen?
Citera
2023-03-09, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Lifestraw är din lösning, det har alla seriösa preppers o utefolk.
Jag vet faktiskt vad det är men det anser jag är bögigt, då lämnar jag hellre vattendunken hemma och dricker i vattenpölar och suger fukten ur mossa.

Vid vilken temp kan man börja stjäla sav från björken?
Senast redigerad av SiLJ4 2023-03-09 kl. 09:17.
Citera
2023-03-09, 09:18
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Jag vet faktiskt vad det är men det anser jag är bögigt, då lämnar jag hellre vattendunken hemma och dricker i vattenpölar och suger fukten ur mossa.

Vid vilken temp kan man börja stjäla sav från björken?
Det är ju det sugröret är till för, rena vatten så du kan dricka ur pölar utan o bli sjuk
Citera
2023-03-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det är ju det sugröret är till för, rena vatten så du kan dricka ur pölar utan o bli sjuk

Ja jag vet fortfarande bögitt att ha mä sig.

Nu har jag kollat upp att man kan tappa sav från björkarna så fort tjälen har lossnat, det löser mina problem ingen dunk behövs och jag behöver inte oroas att gå utan vätska.

15 kilo lyftes precis från mina axlar.
Citera
2023-03-09, 09:38
Medlem
Citat:
Tror du far din vill följa med mig ut en vecka i skogen?
Nej tyvärr är han i dåligt skick numera.

Men han gick runt i sarek mm under flera veckors turer på vintern och sommaren själv och med vänner.
Detta var under 70 talet och 80 talet.

Men som sagt börja med små turer, det handlar väldigt mycket om att träna på grundläggande saker.

Han var ute på hajk på helgerna och reste runt i Sverige och Europa som tonåring där de sov i tält eller sov på stränder mm.

Bara att bygga en koja i skogen är inte så enkelt som man tror.
Krävs en del försök innan man börjar fatta hur och vad man ska tänka på vid val av plats mm.
Citera
2023-03-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej tyvärr är han i dåligt skick numera.

Men han gick runt i sarek mm under flera veckors turer på vintern och sommaren själv och med vänner.
Detta var under 70 talet och 80 talet.

Men som sagt börja med små turer, det handlar väldigt mycket om att träna på grundläggande saker.

Han var ute på hajk på helgerna och reste runt i Sverige och Europa som tonåring där de sov i tält eller sov på stränder mm.

Bara att bygga en koja i skogen är inte så enkelt som man tror.
Krävs en del försök innan man börjar fatta hur och vad man ska tänka på vid val av plats mm.

Jag har lite koll, tack för omtanken och dina tips.
Citera
2023-03-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Observera att jag är kombatant. Så jag berättar inte allt om hur det är att leva i Sverige. Det hade jag ju knappas gjort annars heller.

Men gå inte på skrönan om att en eld värmer, och vem fan villl ha en eld i en strid?
Har du överhuvudtaget någon som helst kunskap om att bo i skogen? Menar nu utan tillgång till statens alla förnödenheter, kommunikationsmöjligheter och trygghet?

Att leka krig i lumpen är inte samma sak som att bo off grid.

Jag och en vän drog ut i skogen för 15 år sedan, hade väl kniv, snöre, pressening och lite torrvaror med mig, stannade i tre månader i våran tipi. Vi åkte iväg och hämtade proviant några ggr, som mest var vi i skogen en månad i sträck utan kontakt med samhället.

Inställning är viktigare än utrustning, men temperaturen nu är knappast ultimat för att bo utomhus, inte ens en vecka.
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-03-09 kl. 09:54.
Citera
2023-03-09, 09:51
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ja jag vet fortfarande bögitt att ha mä sig.

Nu har jag kollat upp att man kan tappa sav från björkarna så fort tjälen har lossnat, det löser mina problem ingen dunk behövs och jag behöver inte oroas att gå utan vätska.

15 kilo lyftes precis från mina axlar.
Ring mig när du ligger i magplågor o har ränneskita kommer jag ut med ett sugrör du
Citera
2023-03-09, 09:58
Medlem
Citat:
Tack för dina tips men jag ska inte ut och vandra.

Hur tänker du dig att ta dig fram då?
Citera
2023-03-09, 10:13
Medlem
Citat:
Att en eld värmer måste vara den värsta skrönan inom outdoor. Den värmer klart marginellt, det är betydligt bättre att ha en bra sovsäck, vara uppvärmd innan man kryper ner, och ha torra kläder.

Gör man så kommer elden bara värma ansiktet.

Det håller jag inte med om. Gör man som jag skrev så att man arrangerar elden så att man ligger mellan den och något som fångar upp strålningsvärmen värmer elden mer än "marginellt". Däremot är det ju inte det tryggaste och mest avkopplande sättet att hålla sig varm och få en vilsam natt.

Citat:
Och sover man utan sovsäck ska man nog inte sova för nära. Det finns en bok som heter "Eld", där en same berättar hur man bäddar för att sova på glöd.

Edit: Tror det är den här. Kunde inte hitta den i bokhyllan, och det är evigheter sedan jag läste den: https://www.adlibris.com/se/bok/eld-flammor-och-glod---samisk-eldkonst-9789127107502

Kan tipsa om samma författares (Yngve Ryd) bok "Snö". Jag fick båda som recentionsex, och inte för det, men de var båda fantastiska och perfekta för trådens ämne.

Jag har båda dom böckerna och dom är klart läsvärda. Kan tipsa tillbaka om en bok som heter "ved" kort och gott. Skriven av en norsk. Inte inriktad specifikt mot campingliv men ändå läsvärd.
Citera
2023-03-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Hur tänker du dig att ta dig fram då?

Vandring för mig en är inte att man går någon timma eller två, vandring för mig är när man är ute från morgon till kväll med lite pauser för föda, och där fokuset ligger på att just vandra konstant under en lång tid kilometer efter kilometer som blir till mil...

Vet inte exakt vart jag drar gränsen men man kan inte säga att man har varit och vandrat om man har gått en kvällsrunda i skogen på två timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in