2023-03-09, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Paramilitär. Och i jägarförband.
Hade det på känn.

Du är duktig.
Citera
2023-03-09, 04:47
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Hade det på känn.

Du är duktig.
Observera att jag är kombatant. Så jag berättar inte allt om hur det är att leva i Sverige. Det hade jag ju knappas gjort annars heller.

Men gå inte på skrönan om att en eld värmer, och vem fan villl ha en eld i en strid?
Citera
2023-03-09, 05:08
Medlem
En polare drog ut i skogen med enbart kniv, lite paracord, ryggsäck & eldstål
Var ute 5 dagar, iofs på slutet utav sommaren då det var 10c om nätterna.

Åt bär, svamp, gjorde en skål från en trästock som han kokade vatten i.
Fiskade med upphittad colaburk (flärpen) och en del paracord.
Ta gärna med salt och peppar, örter m.m kan du hitta

Krävs inte mer än så, ta med nödmat/vattenfilter utifall du inte lyckas.
Senast redigerad av MrSvensson 2023-03-09 kl. 05:11.
Citera
2023-03-09, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

En polare eller en polares polare eller en polare som dokumenterat sin 5-dagars med fiske med colaburksflärp, samt kokande av vatten i ett träkärl som han gnagde ut med tänderna och sin kniv, en kniv som han smidde själv förra året med hjälp av hjärnmalm osv .... ?
Citera
2023-03-09, 05:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Har du hört talas om någon som blivit sjuk av svenskt sjövatten?

Man kan ha med sig Klorin eller liknande, och självklart får man göra annat om det sker kärnavfall. Men vatten från svenska sjöar eller vattendrag är inte på något sätt så illa så man inte ska dricka i en krisstituation.

Det finns beydligt värre faror, som kyla. Så släpp koncentrationen på vattnet. Bara drick! Det är värre att inte dricka. I Sverige finns inte de bakteriella sjukdommar som florerar i vissa andra länder.

Om man måste överleva så finns det annat som är viktigare att göra än att rena vatten.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 05:23.
Citera
2023-03-09, 05:22
Medlem
Citat:

Man kan ha med sig Klorin eller liknande, och självklart får man göra annat om det sker kärnavfall. Men vatten från svenska sjöar eller vattendrag är inte på något sätt så illa så man inte ska dricka i en krisstituation.

Det finns beydligt värre faror, som kyla. Så släpp koncentrationen på vattnet. Bara drick! Det är värre att inte dricka.

När det är högsommar så råder jag ingen att dricka sjövatten om endast i nödfall, på vinterhalvåret går det hur bra som helst.

Vätternvatten kan man hämta upp från djupet även på sommaren.
Citera
2023-03-09, 05:23
Medlem
Citat:
En polare eller en polares polare eller en polare som dokumenterat sin 5-dagars med fiske med colaburksflärp, samt kokande av vatten i ett träkärl som han gnagde ut med tänderna och sin kniv, en kniv som han smidde själv förra året med hjälp av hjärnmalm osv .... ?

?
Gav min åsikt om att du inte behöver bära runt på 20kg utrustning, du ska inte överleva Sibirien.

Kniv köpte han på nätet, bra stål.
Letade fram en trästock som han sedan täljde ut med sin kniv, fyllde på med vatten.
Sedan ordnade han en eld, la ned sten.
När stenen är varm så läggs den i skålen för att koka vattnet.

Ang. Fiske så krävs det inte mycket mer än att lägga upp spö så det fiskar "av sig själv".

Sova gör du enkelt och gott mellan två stenblock som du ordnar lite vindskydd runtom.

Ska du vara otrevlig hoppas jag du du inte kommer tillbaka från din utflykt
Citera
2023-03-09, 05:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
När det är högsommar så råder jag ingen att dricka sjövatten om endast i nödfall, på vinterhalvåret går det hur bra som helst.

Vätternvatten kan man hämta upp från djupet även på sommaren.
Det finns inga som helst problem med att dricka vatten i sjöar. Vad menar du att det problemet skulle vara? Tänker du på alger? Man behöver kanske inte ta vatten som är grönt av cyanobakterier, eller hur tänkte du?
Citera
2023-03-09, 05:25
Medlem
Citat:
?
Gav min åsikt om att du inte behöver bära runt på 20kg utrustning, du ska inte överleva Sibirien.

Kniv köpte han på nätet, bra stål.
Letade fram en trästock som han sedan täljde ut med sin kniv, fyllde på med vatten.
Sedan ordnade han en eld, la ned sten.
När stenen är varm så läggs den i skålen för att koka vattnet.

Ang. Fiske så krävs det inte mycket mer än att lägga upp spö så det fiskar "av sig själv".

Sova gör du enkelt och gott mellan två stenblock som du ordnar lite vindskydd runtom.

Ska du vara otrevlig hoppas jag du du inte kommer tillbaka från din utflykt

Cool polare!
Citera
2023-03-09, 05:25
Medlem
Citat:

Det finns beydligt värre faror, som kyla. Så släpp koncentrationen på vattnet. Bara drick! Det är värre att inte dricka. I Sverige finns inte de bakteriella sjukdommar som florerar i vissa andra länder.

Om man måste överleva så finns det annat som är viktigare att göra än att rena vatten.

Nu pratar vi en en utflykt/camping med minimal utrustning, inte överleva flera månader eller veckor.
Ja, du kan definitivt bli magsjuk av att dricka sjövatten.
Citera
2023-03-09, 05:27
Medlem
Citat:
Det finns inga som helst problem med att dricka vatten i sjöar. Vad menar du att det problemet skullke vara?

Det vet du nog själv om du tänker efter, bakterier algblomning vattenlöss osv osv osv.
Går du och dricker vatten i sjön en sommardag med 20+ i vattnet så är chansen stor att du får ont i magen.
Citera
2023-03-09, 05:28
Medlem
Citat:
Nu pratar vi en en utflykt/camping med minimal utrustning, inte överleva flera månader eller veckor.
Ja, du kan definitivt bli magsjuk av att dricka sjövatten.

Nej, det är du som kommer och raljerar om din polare, min trådstart är rätt så tydlig med vad jag ska ha med mig!

en en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in