Se till att du har extra pannlampor samt batteri för att täcka flera timmar varje natt.
Ta med extra fleecefiltar. Ovärderligt en kall natt.
Ta med extra strumpor och skor.
Ta med en extra omgång arbetshandskar.
Ta med en riktig såg samt en riktig yxa.
Egentligen behöver du inget tält om vädret är relativt bra, där kan du få bort en massa saker och vikt.
Du bör dock ha dubbla liggunderlag pga markkyla.
Tror dock det ger dig en bättre bild om jag skriver vad jag skulle packa ner för 7 dagar offgrid.
1, 100 liters ryggsäck
2, sovsäck anpassad till -10
3, traditionellt liggunderlag, + uppblåsbart liggunderlag. Uppblåsbar kudde, säckpump till dessa
4, fleece sovsäck + fleecepläd.
5, en riktig såg.
6, en riktig yxa
7, en liten spade
8, en robust kniv
9, 3 pannlampor, överdrivet mycket batterier samt powerbanks
10, kokkärl (skippa stormkök, tar bara plats, ev ta endast med brännare samt 0,5L t-röd om det skulle regna)
11, termos
12, kängor och rätt kläder
13, uppfällbar liten stol
14, en massa tändare
15, en tarp samt en massa paracord (+6 meter)
16, gps, har en Garmin 65s
17, regnställ
18, multiverktyg
19, storpack näsdukar
20, ett rör multivitamin samt resorb
21, två riktiga skedar
22, ev första förband samt tourniqet
23, extra sulor, extra strumpor, extra handskar. Dessa måste bytas till torra när de är blöta.
24, ett lättare par skor (på natten vill man inte sova med kängorna, de blir kalla och svettiga utomhus, dock kanske man vill ha direkt springförmåga sådär mitt i natten då ett par luftiga lättare skor kan sovas med i sovsäcken)
25, tandborste, tandkräm, fet hudkräm
Denna utrustning med 1,5 liter vatten + mat väger ca 23 Kg vilket är en ok vandringsvikt. Den mat jag då inkluderar är 7 konserver pölsa, 10 stridsportioner. 20 st snickers skulle jag antagligen ta med också. Samt salt.
Vattnet hittar man efterhand samt stormkokar 2 min.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-03-09 kl. 08:07.