2023-03-09, 03:21
Medlem
Det verkar inget vidare "minimalistiskt" det här. Bara tejprullarna och alla rep du ska ha med dig väger väl 2-3kg.

Men jag hade nog släpat med merparten av prylarna ändå men jag hade nog hellre valt en bra plats där man kan ligga 3-4 dagar och kanske bara bytt plats för lägret max en gång under veckan. Roligare att finslipa på lägret och göra små dagsturer än att packa ner och upp allt. Då blir det inte mycket annat gjort än att riva, bygga upp och samla ved. Tar en jävla tid att hitta bra platser också.

Glöm inte en bra pannlampa. Smaken är ju som baken men ett underställ med stor andel ull tycker jag är avsevärt trevligare än syntet i sovsäcken samt vid aktivitet där man inte blir sjöblöt av svett. Men det ska man undvika vintertid. Då har man för högt tempo och eller för mycket kläder.

Sovsäcken värmer du upp med en eller två 1,5 liters pet med varmt vatten. Är det riktigt kallt går det att frystorka kläder.

Om du köper uppblåsbart liggunderlag är det viktigt att det innehåller dun eller liknande annars blir det svinkallt om det bara är luft. Fast bäst tycker jag tjocka traditionella liggunderlag funkar. Eller två tunna.

Sen är gas ett dålict bränsle om det blir kallt.

Om du kollar youtube hittar du mycket trix för att hålla igång elden en hel natt. Se till att ha den och lägret så du kan ha något bakom dig som fångar upp värmen.
Citera
2023-03-09, 03:32
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om du kollar youtube hittar du mycket trix för att hålla igång elden en hel natt. Se till att ha den och lägret så du kan ha något bakom dig som fångar upp värmen.
Att en eld värmer måste vara den värsta skrönan inom outdoor. Den värmer klart marginellt, det är betydligt bättre att ha en bra sovsäck, vara uppvärmd innan man kryper ner, och ha torra kläder.

Gör man så kommer elden bara värma ansiktet.

Och sover man utan sovsäck ska man nog inte sova för nära. Det finns en bok som heter "Eld", där en same berättar hur man bäddar för att sova på glöd.

Edit: Tror det är den här. Kunde inte hitta den i bokhyllan, och det är evigheter sedan jag läste den: https://www.adlibris.com/se/bok/eld-flammor-och-glod---samisk-eldkonst-9789127107502

Kan tipsa om samma författares (Yngve Ryd) bok "Snö". Jag fick båda som recentionsex, och inte för det, men de var båda fantastiska och perfekta för trådens ämne.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 03:38.
Citera
2023-03-09, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det verkar inget vidare "minimalistiskt" det här. Bara tejprullarna och alla rep du ska ha med dig väger väl 2-3kg.

Men jag hade nog släpat med merparten av prylarna ändå men jag hade nog hellre valt en bra plats där man kan ligga 3-4 dagar och kanske bara bytt plats för lägret max en gång under veckan. Roligare att finslipa på lägret och göra små dagsturer än att packa ner och upp allt. Då blir det inte mycket annat gjort än att riva, bygga upp och samla ved. Tar en jävla tid att hitta bra platser också.

Glöm inte en bra pannlampa. Smaken är ju som baken men ett underställ med stor andel ull tycker jag är avsevärt trevligare än syntet i sovsäcken samt vid aktivitet där man inte blir sjöblöt av svett. Men det ska man undvika vintertid. Då har man för högt tempo och eller för mycket kläder.

Sovsäcken värmer du upp med en eller två 1,5 liters pet med varmt vatten. Är det riktigt kallt går det att frystorka kläder.

Om du köper uppblåsbart liggunderlag är det viktigt att det innehåller dun eller liknande annars blir det svinkallt om det bara är luft. Fast bäst tycker jag tjocka traditionella liggunderlag funkar. Eller två tunna.

Sen är gas ett dålict bränsle om det blir kallt.

Hej Conny.
Repet och snöret jag länkade väger nog Ca 1kg , repet behöver jag ju såklart inte ta med mig 30 meter av utan skär upp i en längd eller längder som kan tänkas passa för syftet.
Tejpen, en halvrulle silver och en eltejp, 200g.

Kanske jag som missförstått minimalistiskt men jag fäster det inte så mycket vid vikt, och där är det vattnet som väger, men knappast så att en vit man knäböjer för 15kg extra.

Där har tankarna snurrat åt samma håll som dina, att göra ett schyst läger, granris stöttor osv, en schyst koja, det blir ju en njutning i att skapa och att sova i.

Pannlampa har jag en riktigt vass, och det är ju ett måste (Minimalistiskt) om man ska jobba i mörker.
Jag kommer inte ge mig ut förens det blir PLUS dygnet runt, hatar som sagt kyla.

Sovsäck har jag en riktigt rejäl så den behöver inte värmas upp.

Hatar att blåsa upp saker så det kommer inte på tal, har blåst upp badleksaker tills jag nästan svimmat, tröttnat.

Gasen har aldrig svikt mig, nu ska jag inte ge mig ut i minus, men jag har tänt många brasor i -10++ med gasbrännare.

Att göra en eldstad på en berghäll (fast man inte får) och sitta och njuta laga mat osv ....och sedan sova där är oslagbart enligt mitt tycke.

Tack för dina tips.
Senast redigerad av SiLJ4 2023-03-09 kl. 03:47.
Citera
2023-03-09, 04:01
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Sovsäck har jag en riktigt rejäl så den behöver inte värmas upp.
Det är ingen som sagt att en sovsäck behöver värmas upp. Däremot att du ska förstå hur en sovsäck fungerar.

Tycker du är ganska korkad som inte tar till dig rejäla erfarenheter av outdoor-liv. Och visst, de flesta som svarat dig har säkert fått erfarenheter av egna upplevelser, men då ska du vara där och inte be om råd som du sarkastiskt förkastar.
Citera
2023-03-09, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är ingen som sagt att en sovsäck behöver värmas upp. Däremot att du ska förstå hur en sovsäck fungerar.

Tycker du är ganska korkad som inte tar till dig rejäla erfarenheter av outdoor-liv. Och visst, de flesta som svarat dig har säkert fått erfarenheter av egna upplevelser, men då ska du vara där och inte be om råd som du sarkastiskt förkastar.

Jag ber om ursäkt, jag ska ta till mig av dina råd.

Tack.
Citera
2023-03-09, 04:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt, jag ska ta till mig av dina råd.

Tack.
Det viktiga är inte att ha dyra och massor med saker, utan att ha rätt saker. Om jag fattar hur en sovsäck fungerar kan jag sova lika bra i iskyla i en Biltemasovsäck som i en betydligt dyrare. En kniv från Clas Olhlsson är lika bra, antagligen bättre, än en från Fällkniven (i den situationen).

Ska jag lägga pengar på något så gärna köngorm och då behöver det inte vara hysteriskt dyra. Men gärna ett nummer för stora så man får plats med strumpor.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 04:08.
Citera
2023-03-09, 04:06
Medlem
Citat:
Det viktiga är inte att ha dyra och massor med saker, utan att ha rätt saker.
Jag har inga dyra saker!
Citera
2023-03-09, 04:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag har inga dyra saker!
Och de tips du fått av mig inkluderar inget dyrt. Att ha ett Hilleberg-tält för en utenatt i juli i Smögen, är fan inte det minsta coolt. Att göra en karp av en Biltemapress, några skidstavar och en spade en vecka i februari i Ydre, det är fan att visa vem man är...
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 04:13.
Citera
2023-03-09, 04:12
Medlem
Citat:
Och de tips du fått av mig inkluderar inget dyrt. Att ha ett Helleberg-tält för en utenatt i juli i Smögen, är fan inte det minsta coolt. Att göra en karp av en Biltemapress och en spade en vecka i februari i Ydre, det är fan att visa vem man är...

Ja, inser att du är en rätt hård och kunnig jävel.

Tack för dina tips.
Citera
2023-03-09, 04:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja, inser att du är en rätt hård och kunnig jävel.

Tack för dina tips.
Kunnig i ämnet är korrekt.
Citera
2023-03-09, 04:21
Medlem
Citat:
Kunnig i ämnet är korrekt.
Ja, det märks!

Jägare?
Citera
2023-03-09, 04:39
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jägare?
Paramilitär. Och i milist jägarförband.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-09 kl. 04:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in