Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Det verkar inget vidare "minimalistiskt" det här. Bara tejprullarna och alla rep du ska ha med dig väger väl 2-3kg.
Men jag hade nog släpat med merparten av prylarna ändå men jag hade nog hellre valt en bra plats där man kan ligga 3-4 dagar och kanske bara bytt plats för lägret max en gång under veckan. Roligare att finslipa på lägret och göra små dagsturer än att packa ner och upp allt. Då blir det inte mycket annat gjort än att riva, bygga upp och samla ved. Tar en jävla tid att hitta bra platser också.
Glöm inte en bra pannlampa. Smaken är ju som baken men ett underställ med stor andel ull tycker jag är avsevärt trevligare än syntet i sovsäcken samt vid aktivitet där man inte blir sjöblöt av svett. Men det ska man undvika vintertid. Då har man för högt tempo och eller för mycket kläder.
Sovsäcken värmer du upp med en eller två 1,5 liters pet med varmt vatten. Är det riktigt kallt går det att frystorka kläder.
Om du köper uppblåsbart liggunderlag är det viktigt att det innehåller dun eller liknande annars blir det svinkallt om det bara är luft. Fast bäst tycker jag tjocka traditionella liggunderlag funkar. Eller två tunna.
Sen är gas ett dålict bränsle om det blir kallt.
Om du kollar youtube hittar du mycket trix för att hålla igång elden en hel natt. Se till att ha den och lägret så du kan ha något bakom dig som fångar upp värmen.
Hej Conny.
Repet och snöret jag länkade väger nog Ca 1kg , repet behöver jag ju såklart inte ta med mig 30 meter av utan skär upp i en längd eller längder som kan tänkas passa för syftet.
Tejpen, en halvrulle silver och en eltejp, 200g.
Kanske jag som missförstått minimalistiskt men jag fäster det inte så mycket vid vikt, och där är det vattnet som väger, men knappast så att en vit man knäböjer för 15kg extra.
Där har tankarna snurrat åt samma håll som dina, att göra ett schyst läger, granris stöttor osv, en schyst koja, det blir ju en njutning i att skapa och att sova i.
Pannlampa har jag en riktigt vass, och det är ju ett måste (Minimalistiskt) om man ska jobba i mörker.
Jag kommer inte ge mig ut förens det blir PLUS dygnet runt, hatar som sagt kyla.
Sovsäck har jag en riktigt rejäl så den behöver inte värmas upp.
Hatar att blåsa upp saker så det kommer inte på tal, har blåst upp badleksaker tills jag nästan svimmat, tröttnat.
Gasen har aldrig svikt mig, nu ska jag inte ge mig ut i minus, men jag har tänt många brasor i -10++ med gasbrännare.
Att göra en eldstad på en berghäll (fast man inte får) och sitta och njuta laga mat osv ....och sedan sova där är oslagbart enligt mitt tycke.
Tack för dina tips.