2023-03-09, 07:47
Medlem
JustZlatans avatar
Herregud. 15 liter vatten, flera kalsonger, liggunderlag, silvertejp?

Räcker med en vanlig vattenflaska och en extra kalsong. Liggunderlag finns naturligt på marken. Silvertejp är onödigt.
Citera
2023-03-09, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Är det inte exakt det du ska göra när du säger att du ska bryta upp och hitta ny sovplats varje kväll? Låter som du inte riktigt själv vet vad du ska göra.

Nej någon vandring har det aldrig varit på tal om.
Sen har jag om du läser tråden funderat själv och på inrådan från andra kommit på att det är mysigare att kanske tom bara ha en plats där jag slår läger och bygger en ordentlig koja.
Citera
2023-03-09, 07:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
19, storpack näsdukar
20, ett rör multivitamin samt resorb

Du vet väl att man kan snyta sig i toalettpapper och tror du att man måste ha med sig multivitamin för en vecka i skogen?

Jag lovar att ts inte kommer få brist på någon som helst vitamin. Herregud, stockholmare.
Citera
2023-03-09, 07:52
Medlem
När jag var liten var vi iväg 3v i stöten på somrarna. Kläder, elddon, fiskespö med tillbehör, spritkök, konserver, samt naturligtvis kläder, förband och rengöringsprit, Alvedon/ipren. En vecka är inga problem att packa för. En vattendunk, vatten kan du dricka i naturen.

Ha så kul, det är kul.
Citera
2023-03-09, 07:58
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Du vet väl att man kan snyta sig i toalettpapper och tror du att man måste ha med sig multivitamin för en vecka i skogen?

Jag lovar att ts inte kommer få brist på någon som helst vitamin. Herregud, stockholmare.

Ja fast din utgångspunkt är ju inte samma som min uppenbarligen. Jag utgår ifrån att varje dag innebär en massa fysisk aktivitet, vandring, bygga läger, såga ved + att man är ute dygnet runt.
För att prestera optimalt samt behålla stridsvärdet igenom hela veckan är en rätt rejäl belastning på kroppen, speciellt om det är vinter.
Dessutom kanske majoriteten av vattnet man dricker är kokad snö, det tillsammans med att man småsvettas konstant under dagen kommer laka ur kroppen på några dagar.

Även om man inte kommer hamna i någon slags strid under campingturen så är det ändå det gemensamma målet för all överlevnad. Att kunna verka effektivt under alla förhållanden med bibehållen hög hälsa och fysisk status.

Så det faktum att du inte förstår vad det hela handlar om visar att du är en ren amatör.

Hade du dessutom tänk ta med dig rullar med toalettpapper ut i skogen? Näsdukar i storpack är redan packat för att skydda mot vatten.
Men ok, när jag möter nån i skogen som går runt med en toarulle nedpulad i byxfickan så vet jag att det är du.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-03-09 kl. 08:08.
Citera
2023-03-09, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Herregud. 15 liter vatten,
Jag dricker mycket vatten, en vanlig dag på hemmaplan över 3 liter, men tänker att jag får nöja mig med att ha med till 2l/dag och plus om jag kan hitta en fin bäck eller källa.
Hittar man en källa i skogen som det bubblar i och flödar så brukar vattnet vara gudomligt.

Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
När jag var liten var vi iväg 3v i stöten på somrarna. Kläder, elddon, fiskespö med tillbehör, spritkök, konserver, samt naturligtvis kläder, förband och rengöringsprit, Alvedon/ipren. En vecka är inga problem att packa för. En vattendunk, vatten kan du dricka i naturen.

Ha så kul, det är kul.
Tack för tipsen.
Citera
2023-03-09, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Hej. (Om Tråden ligger fel vänligen flytta den)

Jag är om jag ska vara ärlig lite smått vilsen atm, känner att jag behöver göra något åt det och funderar på om jag ska ta ledigt en vecka och fly ut i skogen, kanske skulle kunna göra mig gott, jag tror det.

Aldrig gjort något liknande, är inte främmande för skog och mark men är åas inget fan av att sova i tält, har aldrig gjort det förutom på tomtgränsen när man var ett litet äckelbarn.

Jag hatar kyla så jag kommer vänta minst ett par veckor så att vi iaf inte får minusgrader om nätterna.

Tanken är då att vara "OFF GRID" i en vecka, sju dagar på ett något sånär minimalistiskt vis.

Jag kommer lista nedan vad som jag nu bara snabbt kom på att jag behöver, har eller behöver köpa.

1. Sovsäck, innehar en rätt så fancy!
2. Tändare tändstickor och liten gasbrännare har jag. (Köpa gas)
3. Kniv Yxa såg och div brynstål har jag. Sågen får nog stryka på foten pga av utrymme och vikt.
4. Kläder och rejäla kängor har jag.
5. Köpa Jutesnöre https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/snoren/jutesnore-50-m-2000038552
6. Köpa Presenning https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-90-gm2-16-x-185-m-2000051146
7. Köpa Presenningssöre https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/presenningssnore-2000017693
8. Köpa Vattendunk 15 l https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattendunkar/vattendunk-med-kran-15-l-2000022025 tungt att bära på men vatten måste man ha och 15 liter räcker gott i 7 dagar tänker jag?!
9. Silvertejp, Bandage,Eltejp innehar jag.
10. Kokkärl (Köpa eller inte osäker på om jag har något bra)
11. Mat: Havregryn,Tonfisk,Vita Bönor,Pasta,Buljongtärningar, Majs,Morötter......?
12. Helt OFF kommer jag inte vara utan kommer ha med mig en rätt så kraftig powerbank med inbyggd
ficklampa och en fullt laddad telefon så jag kan dra iväg ett sms om dagen att jag lever.
13. Toalettpapper
14. Kom på att jag behöver köpa ett liggunderlag
Jag har inte planerat det här så det jag skrivit var nödvändiga saker som dök upp nu precis nu.

Vikten är det som ställer till det såklart och att jag vill leva minimalistiskt, har tänkt att byta "camp" varje eller varannan dag.

Vad säger proffsen, och proffsen bakom tangenterna?

Skippa brynstålet, bågsåg är betydligt viktigare, du kan skippa yxan om du istället har en lite större kniv. Nån slags multiverktyg kan vara bra.
Diskmedel och en svamp så du kan diska.
Skippa vattendunken slå läger vid en sjö eller en å och ta med en flaska du kan fylla istället.
Ett paket tepåsar det är gott med varm dryck ibland.
Nån slags liten lykta så du kan ha ljust i lägret, antingen fotogen, ljus eller elektrisk finns olika modeller.
Nån förströelse det kan bli ganska långtråkigt ibland, en pocketbok eller fiskegrejjer.
Tänk igenom kläderna lager på lager det blir kallare än man tror på nätterna.
Badtofflor eller lättare skor att ha vid lägret medan kängorna torkar.
Citera
2023-03-09, 08:10
Medlem
sommarlovs avatar
Vad ska ni ha yxa/såg till?
Ved måste ändå torka i ett år, och någon äger faktiskt träden!
Citera
2023-03-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Skippa brynstålet, bågsåg är betydligt viktigare, du kan skippa yxan om du istället har en lite större kniv. Nån slags multiverktyg kan vara bra.
Diskmedel och en svamp så du kan diska.
Skippa vattendunken slå läger vid en sjö eller en å och ta med en flaska du kan fylla istället.
Ett paket tepåsar det är gott med varm dryck ibland.
Nån slags liten lykta så du kan ha ljust i lägret, antingen fotogen, ljus eller elektrisk finns olika modeller.
Nån förströelse det kan bli ganska långtråkigt ibland, en pocketbok eller fiskegrejjer.
Tänk igenom kläderna lager på lager det blir kallare än man tror på nätterna.
Badtofflor eller lättare skor att ha vid lägret medan kängorna torkar.

Inget diskmedel men en gammal hederlig hårdtvål.

Jag har tunna diamantbrynen som inte väger något, dom åker med.

Bågsåg har jag flera men dom kommer inte följa med.

Multiverktyg, tack för påminnelsen har flera men en favorit, BACHO-multitång som givetvis ska med.

Vattendunken följer med även en flaska.

Te dricker jag inte, men pulverkaffe ska inhandlas.

Jag har en Powerbank på 20.000mAh med ficklampa och så åker det med en pannlampa och några batterier till den. Pannlampan kan även matas från powerbanken via USB.

Någon tipsade om block och penna och det har jag aldrig ro till när jag är hemma så det åker med, sen har jag nog fullt upp med att bygga min koja, är nu mer inne på att göra ett bra camp gärna vid en sjö, sådant tycker jag om att hålla på med, hugga kvista knyta .....

Jag kanske tar med mig ett par snabba sneakers.

Tack för dina tips.
Senast redigerad av SiLJ4 2023-03-09 kl. 08:26.
Citera
2023-03-09, 09:02
Medlem
Christopher.s avatar
Ryggsäck, tändare, yxa, rep, sovsäck, mindre tält, kniv, ett gång våtservetter kan vara skönt också, vattenflaska, torkat kött, en spritflaska, ett par extra strumpor, extra underställ på över och underkroppen. Tänk på att klä dig rätt, när du traskar ska du inte svettas och när du stannar byter du om till något varmare. Telefon nedpackad i vattensäker förpackning om du skulle gå vilse. En bok kan vara någonting att ha med sig också samt fiskespö om du vill fördriva lite tid.
Citera
2023-03-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Hej. (Om Tråden ligger fel vänligen flytta den)

Jag är om jag ska vara ärlig lite smått vilsen atm, känner att jag behöver göra något åt det och funderar på om jag ska ta ledigt en vecka och fly ut i skogen, kanske skulle kunna göra mig gott, jag tror det.

Aldrig gjort något liknande, är inte främmande för skog och mark men är åas inget fan av att sova i tält, har aldrig gjort det förutom på tomtgränsen när man var ett litet äckelbarn.

Jag hatar kyla så jag kommer vänta minst ett par veckor så att vi iaf inte får minusgrader om nätterna.

Tanken är då att vara "OFF GRID" i en vecka, sju dagar på ett något sånär minimalistiskt vis.

Jag kommer lista nedan vad som jag nu bara snabbt kom på att jag behöver, har eller behöver köpa.

1. Sovsäck, innehar en rätt så fancy!
2. Tändare tändstickor och liten gasbrännare har jag. (Köpa gas)
3. Kniv Yxa såg och div brynstål har jag. Sågen får nog stryka på foten pga av utrymme och vikt.
4. Kläder och rejäla kängor har jag.
5. Köpa Jutesnöre https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/snoren/jutesnore-50-m-2000038552
6. Köpa Presenning https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-90-gm2-16-x-185-m-2000051146
7. Köpa Presenningssöre https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/presenningssnore-2000017693
8. Köpa Vattendunk 15 l https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattendunkar/vattendunk-med-kran-15-l-2000022025 tungt att bära på men vatten måste man ha och 15 liter räcker gott i 7 dagar tänker jag?!
9. Silvertejp, Bandage,Eltejp innehar jag.
10. Kokkärl (Köpa eller inte osäker på om jag har något bra)
11. Mat: Havregryn,Tonfisk,Vita Bönor,Pasta,Buljongtärningar, Majs,Morötter......?
12. Helt OFF kommer jag inte vara utan kommer ha med mig en rätt så kraftig powerbank med inbyggd
ficklampa och en fullt laddad telefon så jag kan dra iväg ett sms om dagen att jag lever.
13. Toalettpapper
14. Kom på att jag behöver köpa ett liggunderlag
Jag har inte planerat det här så det jag skrivit var nödvändiga saker som dök upp nu precis nu.

Vikten är det som ställer till det såklart och att jag vill leva minimalistiskt, har tänkt att byta "camp" varje eller varannan dag.

Vad säger proffsen, och proffsen bakom tangenterna?
Du borde börja med att tälta någon natt i en närliggande skog eller varför inte tomten du bor på...

Sen får du testa att använda ett stormkök för att ta fram rent vatten och laga mat.

Man släpar inte med sig 10 liter vatten, man har utrustning eller vet hur man får fram det.

Ha med dig gas eller typ t-röd för att kunna värma upp vatten.
Man bör även ha med tändstickor och tändstål av bra kvalitet.
Förstoringsglas eller dylikt är också en klassiker som är lätt bära och använda.

Man bör vara en säker användare av att kunna använda medförd bränsle eller använda något att tända med som tändstål och göra upp en brasa utan medförd bränsle.

Min pappa är en gammal scout så tro mig jag vet.
Man bör börja med små turer och nöta grunderna som verkar enkla.

Grejen är ju att det ska sitta även när det är dåligt väder, tändstickorna är blötta, mörkt utan ficklampa
Citera
2023-03-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ryggsäck, tändare, yxa, rep, sovsäck, mindre tält, kniv, ett gång våtservetter kan vara skönt också, vattenflaska, torkat kött, en spritflaska, ett par extra strumpor, extra underställ på över och underkroppen. Tänk på att klä dig rätt, när du traskar ska du inte svettas och när du stannar byter du om till något varmare. Telefon nedpackad i vattensäker förpackning om du skulle gå vilse. En bok kan vara någonting att ha med sig också samt fiskespö om du vill fördriva lite tid.

Tack för tipsen, någon sprit blir det inte men torkat kött gud så gott, godast om man gör själv men det är ju lite meck men lätt värt när man sitter i skogen och gnager på det.

Bok vet jag inte då jag kommer röja omkring med annat medans det är ljust, kanske fuskar till mig en ljudbok dock till kvällen eller förstör det alltihop, nä det tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in