2023-03-08, 21:43
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
Eftersom bilfirman aldrig stod som ägare på bilen så behöver de inte vara ansvariga för eventuella fel som uppstår inom 6 månader eller erbjuda garantier etc. De blir alltså mer eller mindre som en privatförsäljning. Detta kan även vara en anledning till varför det var så brådis och hela den biten.

Bara en tanke som jag funderade över

Jodå så är det säkert oxå men oavsett ägarbytet gick direkt från mig till privatpersonen så lär ju denne ändå ha ett kontrakt/kvitto från firman som inte direkt var något bakgårdsföretag.
Citera
2023-03-09, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Not det går inte. Är den kreditspärrad måste den bort innan något ägarbyte kan ske. Den kan bara tas bort av finansbolaget

Edit helt korrekt att det inte skickas ut den gule vid leasing

Nej där har du fel-Det går att göra ägarbyte Däremot försvinner ju inte kreditköpsmarkeringen innan skulden är betald. Kreditköp är ingen spärr till skillnad från leasing Vid leasing utfärdas heller aldrig gula delen-Del 2 av regbeviset..
Senast redigerad av Tjonk 2023-03-09 kl. 05:36.
Citera
2023-03-09, 09:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Personligen litar jag bara o gör affärer med Hedin Bil, Riddermark samt Bilia.

Allt annat är lurigt.
Citera
2023-03-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Nej där har du fel-Det går att göra ägarbyte Däremot försvinner ju inte kreditköpsmarkeringen innan skulden är betald. Kreditköp är ingen spärr till skillnad från leasing Vid leasing utfärdas heller aldrig gula delen-Del 2 av regbeviset..

Men det faller på sin orimlighet och är helt otänkbart.
Med ditt scenario skulle den egentliga ägaren kunna sälja bilen till vilken luffare som helst till följd att kreditbolaget inte skulle få in en enda mer månadsinbetalning. Det är helt omöjligt att göra ett ägarbyte när bilen är kreditspärrad om du så använder Bilvision, Infotorget, Appen eller på traditionellt vis via pappersblanketen.

Detta förutsatt att inte kreditbolaget gjort en kreditkoll av den nya köparen och därefter godkänt en överlåtelse till den nya tänka köparen.

Edit. Hade din tes fungerat hade många köpt många bilar som dom sen sålt och skitit i månadsinbetalningarna men haft en jäkla massa stålar på fickan.
Senast redigerad av brasnyggman 2023-03-09 kl. 12:01.
Citera
2023-03-09, 11:51
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
There is your first clue, Sherlock.

Hur långt bort ligger handlaren? Jag skulle definitivt överväga att resa för att göra affären på plats.
Elleff ett sälja till någon som finns närmre.

I varje liten stuga bor en liten "Nasse Rasse"

Hoppas du applicerar samma tänk när du är ute och reser utanför sveriges gränser.. där precis alla är utlänningar.

Eller vänta det är de ju inte.. det är DU som är spaggen och därmed fullkomligt opålitlig, kriminell och troligtvis hustrumisshandlare!!!!

Ha en bra dag
Citera
2023-03-09, 11:55
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George1
Miljon frågan lyder, vad heter bilföretaget? Någon kanske har erfarenhet av dem och kan va till hjälp om du nämner vilket företag (Har du nämnt det redan i tråden ber jag om ursäkt, läste igenom snabbt)

Vill du exempel ha mellanskillnaden som blir över på kontot först tycker jag du säger det, dom får överföra det först, sedan skriver du på och därefter löser dom krediten.

Låt dig inte luras över att bolaget omsätter miljonbelopp. Idag är det ingen säkerhet på att de är seriösa.

Lämna absolut inte över bilen innan dina pengar & finansen är löst!
Men börja med vilket företag det handlar om, det hjälper dig på traven kanske med andras erfarenheter.

Du har inte funderat på att Bilfirman resonerar likadant?

Köparen, till skillnad från Bilfirman har ingen websida, ingen Google rating mm.. det her inte slagit dig tanken att de kanske inte vill lösa en skuld och föra över pengar till ett samlat värde >300k SEK INNAN några papper skrivs på?

Köper du bil på Hedin, Bilia eller någon annanstans så kan du inte hämta ut innan köpeskillingen är betald.. ingen skillnad
Citera
2023-03-09, 12:01
Medlem
Citat:
Men det faller på sin orimlighet och är helt otänkbart.
Med ditt scenario skulle bilen kunna säljas till vilken luffare som helst till följd att kreditbolaget inte skulle få in en enda mer månadsinbetalning. Det är helt omöjligt att göra ett ägarbyte när bilen är kreditspärrad om du så använder Bilvision, Infotorget, Appen eller på traditionellt vis via pappersblanketen.

Detta förutsatt att inte kreditbolaget gjort en kreditkoll av den nya tänkta ägaren och därefter godkänt en överlåtelse till den nye tänkta ägaren.

Edit. Hade din tes fungerat hade många köpt många bilar som dom sen sålt och skitit i månadsinbetalningarna men haft en jäkla massa stålar på fickan.

Som sagt du har fel..Jag har på senaste tiden köpt 2 FD taxibilar som låg med kreditköp Inga problem att rega om dom på mig Jag har iofs direktreg hos Trpstyrelsen men det har inte med saken att göra
Citera
2023-03-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Som sagt du har fel..Jag har på senaste tiden köpt 2 FD taxibilar som låg med kreditköp Inga problem att rega om dom på mig Jag har iofs direktreg hos Trpstyrelsen men det har inte med saken att göra

Stämmer inte!
Jag har sysslat med detta i 15 år

Såklart måste skulden först vara reglerad innan en ny ägare tillåts ta vid. Förutsatt att du inte via kreditbolaget övertagit åtagandena jämtemot dessa
Senast redigerad av brasnyggman 2023-03-09 kl. 12:11.
Citera
2023-03-09, 12:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
I varje liten stuga bor en liten "Nasse Rasse"

Hoppas du applicerar samma tänk när du är ute och reser utanför sveriges gränser.. där precis alla är utlänningar.

Eller vänta det är de ju inte.. det är DU som är spaggen och därmed fullkomligt opålitlig, kriminell och troligtvis hustrumisshandlare!!!!

Ha en bra dag
Alla vet att invandrare, särskilt zigenare, inte är att lita på vid privata bilaffärer. Kolla upp valfri tråd om bilbedrägerier här, eller valfri annons på Blocket.
Jag skulle inte köpa en bil privat i Rumänien eller Syrien heller, skulle du?

Du inser fortfarande inte att våra nyanlända är enormt överrepresenterade i de flesta former av brott, utan tror det är ’rassefördomar’?
Åk till Rosengård eller Tensta och gör en bilaffär och återkom sen.
Citera
2023-03-09, 12:10
Medlem
Citat:
Stämmer inte!
Jag har sysslat med detta i 15 år

Såklart måste skulden först lösas innan en ny ägare tar vid. Förutsatt att du inte via kreditbolaget övertagit åtagandena jämtemot dessa

Jaha Då har jag nog "Sysslat" med det längre.. Regnr+ kontrollnummer är allt som krävs Sen togs ju kreditköp bort efter ett antal dagar efter att säljarna hade löst skulden
Citera
2023-03-09, 12:12
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Antagligen vill de göra ägarbytet i samband med att de löser krediten för det är ju då de betalat en del av köpesumman. Du kommer väl inte lämna ifrån dig bilen förrän du fått resten av köpesumman?

Precis.
Jag har gjort detta mellan två privatpersoner (jag var köpare) och jag krävde att vi löser tidigare ägares kredit precis i samma skede som vi skriver på.
Annars står jag där med en bil utan löst kredit.

De vill inte äga en bil med kredit kvar på sig.
Citera
2023-03-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Låter skumt... Jag sålde en bil i något lägre prisklass till Riddermark för 2-3 år sen. Då var gången:

- Skriva kontrakt med bankid.
- Deras snubbe kommer och kollar på bilen och ser så allt är ok.
- Han säger ok till kontoret. Inköparen ber mig kolla så att pengarna är på mitt konto (minus återstående avbetalning såklart). Check.
- Ägarbyte görs och han kör iväg med bilen.

Ovanstående är normalförfarande. eller att allt detta görs på bilfirmans kontor

men ge aldrig ut regbeviset innan betalning och skicka aldrig kopia eller foto där koden syns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in