Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-07, 19:51
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophetsy
Hej!

Jag skulle behöva ha lite hjälp med att förstå ifall min potentiella "bilköpare" är ute efter att lura mig, eller om jag bara är överdrivet försiktig.

Lite bakgrund:

Jag håller på att försöka sälja min bil privat. Det är en bil över 300.000:- och är finansierad med kredit som skall lösas i samband med försäljning.

Nu har jag fått en bilhandlarare som är på kroken och bor inte i min kommun. Så vi ska göra affären och skriva kontrakt på håll.

Firman i fråga verkar vara reko, från utsidan. 64 recensioner på google, 4,2 i betyg. Det finns en hemsida som ser väldigt normal ut. En instagram, där det finns många bilder på sålda bilar med kunder poserandes bredvid. Bolaget finns på allabolag.se och har typ 40m i försäljning. Det ser bra ut. Normal bilfirma.

Samtliga anställda har osvenska namn.

Nu till själva affären:

Jag har fått ett kontrakt, som ser ut att vara ett standard inköpeskontrakt som bilhandlare i allmänt använder sig av som tecknas med scrive och bankid.

I samband med detta, ber säljaren mig att fota registreringsbeviset. Han hävdar att han behöver det, för lösen av krediten till bilen och att reg-beviset behövs, för att ändra status att bilen inte längre är bunden av ett kreditköp. Han säger också vidare att i samband med detta, görs även ägerbytet - Efter att kontraktet har skrivits.

Här börjar mina varningsklockor gå av. Är inte principen att jag ska se pengarna har landat på mitt konto samt att krediten har blivit betalad först, innan något sorts ägarebyte görs?

Han menar på att det är såhär alla bilfirmor gör. Och att dom är reko, att kontraktet är bindande osv. Han hänvisar mig till den bilfirman som han jobbar på, som verkar legit.

Jag har bett om ID och jag fick en kopia av hans körkort. Han verkar vara en riktig person som finns.

Vad tror ni? Vågar jag gå igenom med den här affären? Kan jag lita på honom?

Tack på förhand

Miljon frågan lyder, vad heter bilföretaget? Någon kanske har erfarenhet av dem och kan va till hjälp om du nämner vilket företag (Har du nämnt det redan i tråden ber jag om ursäkt, läste igenom snabbt)

Vill du exempel ha mellanskillnaden som blir över på kontot först tycker jag du säger det, dom får överföra det först, sedan skriver du på och därefter löser dom krediten.

Låt dig inte luras över att bolaget omsätter miljonbelopp. Idag är det ingen säkerhet på att de är seriösa.

Lämna absolut inte över bilen innan dina pengar & finansen är löst!
Men börja med vilket företag det handlar om, det hjälper dig på traven kanske med andras erfarenheter.
Citera
2023-03-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Helt rätt att vara försiktig, men i det här läget har du ju pkt 4. som säkerhet. Du lämnar inte ifrån dig bilen innan alla lån är lösta. Börjar dom bråka och "sälja" bilen till någon annan innan dom har fått den i sin besittning är dom mer än lovligt dumma i huvudet.

Hotar dom med rättsprocess om du inte lämnar bilen fast lån inte är löst så är det bara att hänvisa till kontraktet. Är det ett MRF ansluten handlare och MRF kontrakt? Då skulle jag nog inte vara orolig, men inga nycklar innan allt är 100% klart, inget "bror, lovar att pengarna kommer imorgon".

Det är väl det jag har funderat över. Så länge jag inte ger nycklarna och att dom fysiskt kör iväg med bilen, så borde det vara okej att själva ägandebytet sker? Eftersom att jag fortfarande sitter på bilen.

Frågan är vad som händer om pengarna inte dyker upp och att dom står som nya ägare av bilen.
Det är väl det jag är lite rädd för...

Det är en MRF Ansluten handlare. MRF Kontrakt vet jag inte riktigt vad det innebär, men kontraktet ser väldigt mycket ut som en typisk bilhandlares kontrakt.
Citera
2023-03-07, 20:42
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophetsy
Det är väl det jag har funderat över. Så länge jag inte ger nycklarna och att dom fysiskt kör iväg med bilen, så borde det vara okej att själva ägandebytet sker? Eftersom att jag fortfarande sitter på bilen.

Frågan är vad som händer om pengarna inte dyker upp och att dom står som nya ägare av bilen.
Det är väl det jag är lite rädd för...

Det är en MRF Ansluten handlare. MRF Kontrakt vet jag inte riktigt vad det innebär, men kontraktet ser väldigt mycket ut som en typisk bilhandlares kontrakt.

Så länge du inte ger dom nycklarna (eller dom bärgar iväg bilen.. ) så är det värsta som kan hända att det blir en rättsprocess. Men ioma det i kontraktet står att du ska ha betalt så finns det ju inget sätt för dom att gå till kronofogden för handräckning att ta bilen.

Med MRF kontrakt menar jag att det står att dom är anslutna, följer ARN beslut m.m.

Det vanliga man kan vara rädd för är ju att sälja bilen och stå kvar som ägare... men så är ju inte fallet här. Skulle dom strula är det ju bara börja dra på sig parkeringsböter...

Alla fall jag läste om det strul och babbeluringar har ju alltid varit att man lämnat iväg bilen innan man fått pengarna. Det skulle jag aldrig någonsin göra.
Citera
2023-03-07, 22:13
Medlem
Lillreds avatar
Det hela är rätt simpelt men förstår du känner att det inte "går rätt till.
Bilfirman har mest troligt redan en köpare på din bil och vill snabba på frigörandet från spärren hos Transport styrelsen att bilen är kreditköpt.
Jag var lite i samma sists för ett par veckor sedan med en bilfima över 60 mil bort som köpte min bil.
Nu var inte den kreditköpt men bilen hämtades hos mig, det var brådis eftersom dom hade redan en köpare. Jag antar för att inte firman skulle behöva mellan landa ägarbeviset och för spara tid. Så sattes cashen på mitt konto via swish. Sen fotade snubben som hämtade gula delen påskriven och klar som jag sedan behöll. Sedan kördes bilen från mig.
Bilfirman använde alltså min försäkring under resan till hemorten och i vårt avtal skulle jag ställa av bilen 8 timmar efter köpet. Fordonsskatten gick på så sätt tillbaka till mig.
Bilfirman skrev sedan över bilen på nya köparen med stöd av fotot på gula delen.
Har sålt och köpt massor med bilar och tycke förfarandet var lite spokey men efter lite kontroll så kände jag mig safe.
Senast redigerad av Lillred 2023-03-07 kl. 22:15.
Citera
2023-03-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Det hela är rätt simpelt men förstår du känner att det inte "går rätt till.
Bilfirman har mest troligt redan en köpare på din bil och vill snabba på frigörandet från spärren hos Transport styrelsen att bilen är kreditköpt.
Jag var lite i samma sists för ett par veckor sedan med en bilfima över 60 mil bort som köpte min bil.
Nu var inte den kreditköpt men bilen hämtades hos mig, det var brådis eftersom dom hade redan en köpare. Jag antar för att inte firman skulle behöva mellan landa ägarbeviset och för spara tid. Så sattes cashen på mitt konto via swish. Sen fotade snubben som hämtade gula delen påskriven och klar som jag sedan behöll. Sedan kördes bilen från mig.
Bilfirman använde alltså min försäkring under resan till hemorten och i vårt avtal skulle jag ställa av bilen 8 timmar efter köpet. Fordonsskatten gick på så sätt tillbaka till mig.
Bilfirman skrev sedan över bilen på nya köparen med stöd av fotot på gula delen.
Har sålt och köpt massor med bilar och tycke förfarandet var lite spokey men efter lite kontroll så kände jag mig safe.

I vilken prisklass var detta?
Citera
2023-03-08, 13:10
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
I vilken prisklass var detta?
80K
Citera
2023-03-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
There is your first clue, Sherlock.

Hur långt bort ligger handlaren? Jag skulle definitivt överväga att resa för att göra affären på plats.
Elleff ett sälja till någon som finns närmre.

Exakt, han måste väl ändå dit och lämna bilen? Gör allt på en och samma gång.
Citera
2023-03-08, 13:54
Medlem
Rubriken på tråden säger att du ska sälja bilen privat.
I slutet på tråden skriver du att det är ett MRF-anslutet företag.
MRF släpper inte in vem som helst i sitt förbund.
Är du osäker - du nämner osvenska namn står för bilfirman(MENA?) - kolla med MRF centralt om statusen på företaget.
Hur fick du kontakt med just den här bilfirman?
Citera
2023-03-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
80K

Eftersom bilfirman aldrig stod som ägare på bilen så behöver de inte vara ansvariga för eventuella fel som uppstår inom 6 månader eller erbjuda garantier etc. De blir alltså mer eller mindre som en privatförsäljning. Detta kan även vara en anledning till varför det var så brådis och hela den biten.

Bara en tanke som jag funderade över
Citera
2023-03-08, 14:57
Medlem
Bilen är kreditspärrad så dom kan inte byta ägare på den, vad dom kan göra är att dra på den en massa parkeringsböter/ trängselskatt!
Citera
2023-03-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Bilen är kreditspärrad så dom kan inte byta ägare på den, vad dom kan göra är att dra på den en massa parkeringsböter/ trängselskatt!

Nja.."Kreditköp" är ingen spärr Bara en upplysning om att det finns en skuld-Går att göra ägarbyte-SKillnad med Leasing som är en spärr-Där går det inte att göra ägarbyte
'
Edit: Är en bil leasingspärrad så skickas det ju aldrig ut "Del 2/Gula delen" av regbeviset till brukaren..
Senast redigerad av Tjonk 2023-03-08 kl. 15:37.
Citera
2023-03-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Nja.."Kreditköp" är ingen spärr Bara en upplysning om att det finns en skuld-Går att göra ägarbyte-SKillnad med Leasing som är en spärr-Där går det inte att göra ägarbyte
'
Edit: Är en bil leasingspärrad så skickas det ju aldrig ut "Del 2/Gula delen" av regbeviset till brukaren..

Not det går inte. Är den kreditspärrad måste den bort innan något ägarbyte kan ske. Den kan bara tas bort av finansbolaget

Edit helt korrekt att det inte skickas ut den gule vid leasing
Senast redigerad av brasnyggman 2023-03-08 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in