2023-02-28, 15:08
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/8JO1E2/unicef-sverige-hur-kan-ni-ha-missat-vad-snippa-betyder

Det dundrar på från olika instanser det är dags att stofilerna i domstolarna får fortbildning för barnens rättssäkerhet sätts ur spel.

Språkprofessorn

https://www.gu.se/nyheter/betydelse-av-ordet-snippa-avgorande-i-rattsfall

Alltså en ordbok för vuxna och inte för barn som har en annan uppfattning. Men som språkprofessorn säger så använder man ordet snippa när man förklarar att bebisen kom ut från mammas snippa.
Det kommer givetvis få en annan förklaring efter det här.

Ja, vilka instanser som dundrar. Unicef, Nina Rung och någon språkprofessor på Göteborgs universitet. På det Elisabeth Massi Fritz och Oisin Cantwell. Känns snarare som ett gäng kontraindiaktorer.
Citera
2023-02-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men det är en halmgubbe eftersom hovrätten aldrig påstått eller föreställt sig att tioåringen använt någon ordboksdefinition. Det är påhittat för att kunna kritisera domen från en felaktig beskrivning av den. Problemet var från början att domarna ansåg att det var oklart vad flickan egentligen menade med att fingret var inne i snippan. De borde sedan inte blandat in ordboksdefinition öht, men det gör inte påståendet att de ansåg att flickans definition av snippa överensstämma med någon ordboksdefinition något sannare.

Det är definitivt inte en halmgubbe eftersom barnets definition gäller och inte en ordbok för vuxna. Det är liksom poängen i vad språkprofessorn säger. Nej, det är styrkt att fingret var inne i snippan. Långt inne och hon visade på vilket sätt.
Att dom sen visar upp sitt oförstånd och låtsas som att åklagaren borde si och så är ju givetvis bara struntprat. Nu är det så att rådmännen skriver om ordbokens definition i sina domskäl, således tas det upp.
Citera
2023-02-28, 15:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Minst någon av gubbarna måste vara pedofil, och ansträngt sig väldigt hårt att hitta ett sätt att fria sin kamrat, helt sjukt. Vem kom ens på tanken att man ska gå till en ordbok och slå upp definitionen av snippa...
Nej, det finns ingen pedofilkonspirarion. Snippa betyder flickors yttre könsorgan, och åklagaren bommade att ha med ett alternativt yrkande.

Innan det här fallet så har jag aldrig hört någon använda snippa för att beskriva hela paketet på flickor och kvinnor.
Citera
2023-02-28, 15:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nej, det finns ingen pedofilkonspirarion. Snippa betyder flickors yttre könsorgan, och åklagaren bommade att ha med ett alternativt yrkande.

Innan det här fallet så har jag aldrig hört någon använda snippa för att beskriva hela paketet på flickor och kvinnor.
Det visste inte nämndemännen/domaren innan de slog upp det i en ordbok. Men ni förväntar er att en tioåring ska veta det?
Citera
2023-02-28, 15:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det visste inte nämndemännen/domaren innan de slog upp det i en ordbok. Men ni förväntar er att en tioåring ska veta det?
Nej, men jag förväntar mig att de poliser som förhör barn ska veta det.
Citera
2023-02-28, 15:18
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hon har ju helt rätt att ordboken är för vuxna trots att rådmännen i fallet är övervuxna.
Vi får tacka rådmännen för att ordboken framöver kommer förtydliga innebörden av ordet snippa.

Du får läsa RB kap.43 4§

Är det inte bättre att du hänvisar till regeln i 46 kap. 4 § RB i stället? Det är inget tvistemål vi pratar om.
Citera
2023-02-28, 15:20
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Nej, men jag förväntar mig att de poliser som förhör barn ska veta det.

De får inte lägga ord i munnen på barn. Hon hade lärt sig att det heter snippa. Det är ett finare ord som beskriver vad hon har mellan benen.
Citera
2023-02-28, 15:20
Medlem
Citat:

Jag jobbar i skolans värld och där används Snippa för ”hela paketet” och har så gjorts i 10-15 år.
Citera
2023-02-28, 15:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannesle
Jag jobbar i skolans värld och där används Snippa för ”hela paketet” och har så gjorts i 10-15 år.
Ok, jag har i alla fall inte hört det användas i en annan kontext än de yttre delarna.

I vilka sammanhang pratar ni om hela paketet? I sexundervisningen? Jag har lite svårt att få in de inre delarna i någon annan kontext i skolans värld.
Citera
2023-02-28, 15:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De får inte lägga ord i munnen på barn. Hon hade lärt sig att det heter snippa. Det är ett finare ord som beskriver vad hon har mellan benen.
Jag fattar att det kan vara svårt att förhöra utan att lägga ord i munnen.

Finare? I sammanhanget så kan det vara värt att nämna att snippa är ett av de få PK-ord som faktiskt är användbara. Det stämmer att det inte fanns något bra ord för flickor när jag var yngre.
Citera
2023-02-28, 15:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Du får nog sätta dig in lite mer i hur rättsystemet fungerar. Så sjukt patetisk sandlådenivå det blir när kreti och pleti tror sig veta bäst utan att veta halv sju.

Börja här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/domaren-som-friade-valdtaktsanklagad
Din pajas!
Istället för att utöva härskarteknik kan du väl gå ifrån grillen och sakligt och vuxet förklara vad du anser fel i mitt inlägg.
Du slänger med en länk som än mer visar hur rätt min åsikt är.
Btw rent logiskt verkar folk ha mer vett än dina domare i rätten. DET är patetiskt.
Citera
2023-02-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Är det inte bättre att du hänvisar till regeln i 46 kap. 4 § RB i stället? Det är inget tvistemål vi pratar om.

Ändrade nu så det är helt korrekt. Oavsett så står det tydligt vad som gäller för rätten och om det nu är så kommer det alltså bli enklare att ta det till HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in