2023-03-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Känner du till att man använder tolkar i domstolar så att nämndemännen ska kunna förstå de ord som används?

Det känner jag till. Jag förstår dock fortfarande inte vart du vill komma med denna analogi? Om förhörspersonen är närvarande i salen kan man alltid fråga vad denne menar med ett visst ord (vilket i första hand ankommer på åklagaren, i andra hand på domstolen). Men det kan man inte vid ett barnförhör.
Citera
2023-03-03, 07:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Om man faktiskt skulle kalla saker för vad de är skulle vi inte haft det problemet. Slippa är ett efterblivet ord.
Samma problem hade sannolikt dykt upp även om barnet sa fitta.

Det är inget fel på ordet snippa. Det fungerar utmärkt i de flesta fall.
Citera
2023-03-03, 07:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Att det gäller just ett litet barn stärker snarare bilden av det som skett eftersom små barn har ännu svårare att ljuga eller hitta på sådana här saker. Det krävs en utvecklad hjärna för att klara av att ljuga ihop en sådan story och följa den i alla processleden som skett här så konsekvent som den här flickan har gjort. Hon har uppenbarligen varit helt konsekvent i sin återgivning av händelseförloppet vid åtminstone 6 olika förhör. Hur många barn i den åldern som ljugit ihop en story på begäran av någon vuxen känner du till som klarat av att göra det så pass bra att man hållit ihop ända upp till hovrättsinstans? Ge mig några exempel på det är du snäll... Du verkar tro att det är enkelt för ett litet barn att "få vem som helst att åka i fängelse". Det är det inte. Det är rentav svårare för barn att lyckas med det. Det märks att du varken har studerat juridik eller psykologi för fem öre.

Men om det inte finns någon teknisk bevisning bara hennes ord hur kan han då dömas bara för att hon säger det?
Citera
2023-03-03, 07:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Helt felaktigt resonemang.

Det ska vara tillräckligt tydligt i domstolen. Man tar inte hänsyn till åldern i det avseendet när man dömer. Är beskrivningen tillräckligt tydlig för ett barn så är den det för en vuxen också. Det du implicerar nu är att man skulle acceptera sämre bevis för ett barn.

Men utredningen borde skötts bättre. Hon borde fått fler följdfrågor.

De kommenterar som vanliga användare.

Nej inte sämre bevis. Rekvisit skall stå orubbligt.
Men förmågan att ta in och behandla bevis på ett för ärendet juridiskt korrekt sätt bör råda, och att Hovrätten utan annan konsultation här grundar domen på ordbokslydelse av ett ord, kan ju inte bli juridiskt rätt.

Juridiskt hamnar detta rättens förmåga i källinhämtning enbart.
Citera
2023-03-03, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Men om det inte finns någon teknisk bevisning bara hennes ord hur kan han då dömas bara för att hon säger det?
Det är tyvärr en förutsättning för att överhuvudtaget kunna döma i sexualmål.
Citera
2023-03-03, 07:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Det är rätt fräckt att utan några som helst juridiska kunskaper själv vara med i ett drev mot domarna i en domstol, och sedan anklaga de som ifrågasätter drevet att de skulle drabbats av masspsykos.

Tja, det är inte fräckare än att samordnat belysa irrelevans ur domen.
Eftersom här finns ett brottsoffer som ser ut att resten av sitt liv förbli ett brottsoffer, har jag råd att vara fräck.

Skall man ifrågasätta så får man ju göra det i sak, och saken gäller enligt min mening rättegångsfel begånget av domarna.
Citera
2023-03-03, 08:00
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tja, det är inte fräckare än att samordnat belysa irrelevans ur domen.
Eftersom här finns ett brottsoffer som ser ut att resten av sitt liv förbli ett brottsoffer, har jag råd att vara fräck.

Skall man ifrågasätta så får man ju göra det i sak, och saken gäller enligt min mening rättegångsfel begånget av domarna.

99 % av drevet har ingen aning om vad det handlar om. De tror fortfarande att grejen är att hovrättsledamöterna inte förstod ordet snippa och därför var tvungna att slå upp ordet.
Citera
2023-03-03, 08:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är tyvärr en förutsättning för att överhuvudtaget kunna döma i sexualmål.
Ja, och därför så anser jag att det i princip borde krävas vittnen (inte sådana som vittnar om att målsägaren har berättat för dem i efterhand) eller någon form av teknisk bevisning. Situationer där ord står mot ord ska alltid leda till att åtelet ogillas eller inte ens kommer till stånd från början. Jag är medveten om att det kommer att bli färre fällande domar, men hellre att 100 skyldiga går fria än att en oskyldig döms.
Citera
2023-03-03, 08:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Gällande ”konspirationsteori”, är det ungefär på den nivån det till synes ser ut att röra sig. Sätt vilket epitet du vill, men ni är minst tre moderatorer som beter er ungefär lika skevt. I sak missar ni alla tre exakt samma faktum.
Nästan lika löjligt dom domen i detta ärende?

Men stopp igen.
Rättsfall om sexualbrott innehåller nästan alltid olika form av tvivel och omständigheter som talar emot, och det är då ”ställt utom rimligt tvivel” kommer in.

Läs noga nu;
I det här fallet kommer tvivlet in enbart på vad snippa är, men det är ställt utom rimligt tvivel att fingret varit in i snippan.

Håll dig till sakfrågorna tycker jag, att någon här är moderator är inte ett sakligt argument i diskussionen.

Hovrätten anser inte att det är ställt utom rimligt tvivel att slidan har penetrerats, det är uppenbart.

Att flickan har svårt att förklara är också en omständighet som domstolen har vägt in i bedömningen, att det enbart handlar om vad en snippa omfattar är väl inte ett korrekt påstående?
Citera
2023-03-03, 08:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
99 % av drevet har ingen aning om vad det handlar om. De tror fortfarande att grejen är att hovrättsledamöterna inte förstod ordet snippa och därför var tvungna att slå upp ordet.

Då hoppas jag att resterande 1% följer vad som kommer ske härnäst.
Med det sagt ämnar jag nog släppa försöken att förklara att detta öht inte handlar om bevisvärdering.
Det är nog bättre om det tex får komma från HD framöver.
Citera
2023-03-03, 08:23
Avslutad
Citat:
Gällande ”konspirationsteori”, är det ungefär på den nivån det till synes ser ut att röra sig. Sätt vilket epitet du vill, men ni är minst tre moderatorer som beter er ungefär lika skevt. I sak missar ni alla tre exakt samma faktum.
Nästan lika löjligt dom domen i detta ärende?
OM de hade haft någon dold moderatorsagenda så hade de väl skrivit med andra konton i så fall?

Citat:
Då hoppas jag att resterande 1% följer vad som kommer ske härnäst.
Med det sagt ämnar jag nog släppa försöken att förklara att detta öht inte handlar om bevisvärdering.
Det är nog bättre om det tex får komma från HD framöver.
Du säger ju själv att det handlar om betydelsen av ordet snippa, dvs huruvida snippa är tillräckligt uttryckt för att man ska kunna styrka penetration. Det är bevisvärdering i ett nötskal.
Citera
2023-03-03, 08:27
Medlem
Hovrätten har begått ett grovt rättegångsfel i det att man inte beaktat att utreda vad barnet menar (semantiken). Det är fråga om ett grovt rättegångsfel eftersom domstolen i efterhand försökt att få vetskap om ett barns semantik med ledning av en ordbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in