Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
https://sverigesradio.se/artikel/svensk-ordbok-ser-over-snippordet-efter-kritiserade-domen-beklammande
Det går framåt och nu ändras det för att domarna missbrukat ordboken.
JO anmälningarna har öst in så nu handläggs ärendet av Justitieombudsmannens chef Erik Nymansson.
Det är bara en tisfråga innan dom här hovrättsråden kommer kapas jäms fotknölarna av HD. Man skäms ju över deras försvar när det gäller missbedömningen. Dessutom borde dom känna till att deras uppgift är att söka förtydligande om en parts talan är otydlig. Rättegångsfel helt enkelt. Så HR Västra har gjort bort sig fullständigt.
Emma Sköldberg vänder sig emot att någon vänder sig till hennes ordbok för att få korrekt definition av ett ord och tycker det är beklämmande att den som läser går efter vad som står.
Jaha. Det är rätt märklig uppfattning och skuldbeläggande av den som tar del av ordbokens förklaring, man kunde ju annars tänka sig att det är ordbokens och dess redaktörers fel om de ger en felaktig definition, om de nu gör det. Att skylla ifrån sig och försöka lägga skulden på någon annan är en gammal sport som
Emma Sköldberg nu också ställer upp i.
Skulle hovrätten ha begärt förtydligande av vittnesmålen från målsäganden och utgör det rättegångsfel att de inte gjorde det? Jag har mycket svårt att tänka mig att det bedöms så, men jag är ingen expert, så du får gärna styrka din tes med någon form av belägg för att det skulle vara som du menar.