2023-03-07, 15:34
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det känns onekligen som han skjuter lite ifrån höften nu, och försöker på en tunn tråd lägga kritikernas ord i munnen på sej själv för att försöka få sanningen till en annan.

Det kan finnas andra konstiga domar där Åke är inblandad, håller på å gräver lite... hittat lite
Intressant! Våra domstolars självständighet och oberoende är med rätta grundlagsskyddade, men det förutsätter ju att det går att lita på dem. Så här får det bara inte gå till.

Ju mer Åke uttalar sig desto mer intrasslad tycks han bli. En hypotetisk möjlighet är att Åke faktiskt inte anser övergreppet var något övergrepp och därför slår knut på sig själv för att fria mannen. Fast om det var motivet hade Åke kunnat gjort det mycket enklare för sig och gjort bedömningen att flickan inte var trovärdig. Man kan också undra hur Åke fick med sig den andra juristen, Lars Arfvidson.
Senast redigerad av Sandkaka 2023-03-07 kl. 15:46.
Citera
2023-03-07, 16:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Förstår att du med din agenda vill förbjuda diskussioner om bevisningen som är obefintlig men du är inte moderator.
Det du tydligen inte förstår är att övrig bevisnings vara eller ickevara inte ifrågasätts i domen och därför inte är relevant.

Att jag skulle förbjuda dig att lura någon annan skribent att haka på din krok är ren lögn. Jag nappar däremot inte.
Citera
2023-03-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Oavsett, är det ENDAST frågan om penetration som HR lyfter i domen. Vad du anser om övrig bevisföring är alltså inte relevant, ej heller intressant att diskutera i denna tråden.

Domen handlar givetvis om bevisningen mot just denna man, och den är supertunn. Det räcker inte med att bevisa att någon har utsatt flickan för något alltså. Du kan lägga ned dina försök att leka moderator också.
Citera
2023-03-07, 18:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Domen handlar givetvis om bevisningen mot just denna man, och den är supertunn. Det räcker inte med att bevisa att någon har utsatt flickan för något alltså. Du kan lägga ned dina försök att leka moderator också.
Vad mer än penetration har ifrågasatts av HR och angetts som underlag för den friande domen, enligt dig?
Senast redigerad av sybel 2023-03-07 kl. 18:32. Anledning: tillägg, stavfel
Citera
2023-03-08, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Intressant! Våra domstolars självständighet och oberoende är med rätta grundlagsskyddade, men det förutsätter ju att det går att lita på dem. Så här får det bara inte gå till.

Ju mer Åke uttalar sig desto mer intrasslad tycks han bli. En hypotetisk möjlighet är att Åke faktiskt inte anser övergreppet var något övergrepp och därför slår knut på sig själv för att fria mannen. Fast om det var motivet hade Åke kunnat gjort det mycket enklare för sig och gjort bedömningen att flickan inte var trovärdig. Man kan också undra hur Åke fick med sig den andra juristen, Lars Arfvidson.
Vet du vad den åtalades mannens version är.
Hur kan du veta att det är fel dömt.
Citera
2023-03-08, 05:43
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vet du vad den åtalades mannens version är.
Hur kan du veta att det är fel dömt.
Hovrätten slog fast att mannen var överbevisad om att ha gjort sig skyldig till två fall av sexuella övergrepp på flickan men trots detta friade hovrätten mannen. För att kunna göra det slog hovrätten knut på sig själva.
Jag har läst domen och den är ologisk. Överåklagaren har även pekat på grova rättegångsfel. Så nej, så här får det inte gå till i hovrätten.
Senast redigerad av Sandkaka 2023-03-08 kl. 05:48.
Citera
2023-03-08, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Hovrätten slog fast att mannen var överbevisad om att ha gjort sig skyldig till två fall av sexuella övergrepp på flickan men trots detta friade hovrätten mannen. För att kunna göra det slog hovrätten knut på sig själva.
Jag har läst domen och den är ologisk. Överåklagaren har även pekat på grova rättegångsfel. Så nej, så här får det inte gå till i hovrätten.

De slog fast att de trodde på flickans berättelse, åtminstone de delarna som inte var oklara, resten är överdrifter från dig pga att du driver en agenda.
Citera
2023-03-08, 06:29
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Nej, varför skulle jag? Det är inte vad frågan handlar om. Den friande domen baseras inte på allmänt bristande underlag utan endast EN tveksamhet. Det är DEN osäkerheten som ventileras i tråden.

Att diskutera bevisföringen i övrigt ger jag mig inte in på, då jag inte har tillgång till hela utredningen, inspelade förhör eller promemorior.
Ja, enda anledningen till att vi diskuterar domen i tråden är ju hur den är skriven och alla frågetecken kring hur målet skötts av de inblandade parterna. Bevisningen som sådan är ju meningslös att diskutera - precis som du säger - eftersom vi inte har tillgång till förundersökningen eller var närvarande vid rättegången i tingsrätten.

Visst kan man ha synpunkter på bevisvärderingen i mål om sexualbrott i allmänhet, men det är en principiell diskussion som med fördel kan tas i juridikforumet. Jag har ingen lust att mata trollen.
Citera
2023-03-08, 17:48
Medlem
sybels avatar
https://www.expressen.se/nyheter/riksaklagaren-kan-lamna-mitt-under-turbulensen/

Vad kommer det att innebära för detta fallet månne? Blir det "bara" försenat eller riskerar det att fastna här?
Citera
2023-03-08, 18:10
Medlem
rotesaus avatar
Debattinlägg i Dagens Juridik av Thomas Ahlstrand, åklagare i Göteborg:
Citat:
Snippa -domen och respekten för rättsväsendet
https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-snippa-domen-och-respekten-for-rattsvasendet/?fbclid=IwAR3qds9h1F_e9V4Q0zYN6vI6VTCA9AAEvEHoeIQv nsADeini-Phv4pztG14
Citat:
Men det händer ju att domstolar dömer ”fel” eller diskutabelt, och det blir inget mer med det. Samhället måste acceptera att en och annan åtalad blir frikänd som kanske inte borde bli det. Men här är frågan en helt annan.
Citera
2023-03-08, 18:14
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/riksaklagaren-kan-lamna-mitt-under-turbulensen/

Vad kommer det att innebära för detta fallet månne? Blir det "bara" försenat eller riskerar det att fastna här?

Ingenting tror jag. Det är brukligt att pågående ärenden avslutas eller är adekvat uppstyrda innan övergång till annan tjänst sker.
Det brukar fungera faktiskt.
Citera
2023-03-08, 18:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ingenting tror jag. Det är brukligt att pågående ärenden avslutas eller är adekvat uppstyrda innan övergång till annan tjänst sker.
Det brukar fungera faktiskt.
Det låter hoppfullt.
Men det har väl inte landat på RÅs bord än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in