2023-03-01, 22:22
Medlem
sybels avatar
Det är inte bara jag som menar att domherrarna har avsaknad av kompetens för att döma i fall med barn som MÄ.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halmstads-tingsratts-chef-ifragasatter-hovratten-i-snipp-fallet
Citera
2023-03-01, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nej, men poliser som först har en 2 årig högskoleutbildning, och därefter praktik, samt påbyggnadsutbildningar. Åklagare som dels har en jur.kand och sedan gjort tingsmeritering.

Det är ingen som anser att flickan gjort fel, eller inte gjort vad som förväntades av henne. Det är en polisutredning som inte gått hela vägen in i kaklet, och en åklagare som tillåtit att utredningen stannade en bit innan målsnöret som gjort fel. Antagligen just för det där med "det är en barn, så vi kan inte förvänta oss så mycket".

Absurt 😡😡. Det ska räcka. Jag läste första delen och hittade inga brister i att det gått till som det gjort.
Bristerna låg i mindre delar som behövde redas ut. Dna delen var den svagare punkten egentligen.
Den åtalade hittar irrelevanta delar som inte gör att gärningen inte kan utföras. Tex att man inte dragit för fönstret så att ingen kunde se.
Det har ju inte med saken att göra.
Att man rent fysiskt sätt inte kunde lyfta henne vilket också slogs bort omgående.
Senast redigerad av Jens86 2023-03-01 kl. 22:27.
Citera
2023-03-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är inte bara jag som menar att domherrarna har avsaknad av kompetens för att döma i fall med barn som MÄ.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halmstads-tingsratts-chef-ifragasatter-hovratten-i-snipp-fallet

Snacka om att skylla ifrån sig. Så nu har vi polisen som skött utredningen, åklagaren som förlorat målet och till sist tingsrätten som dömt en person utan att reda ut vad som egentligen hänt. Vad snabbt det går att kasta någon annan under bussen när ens egna eventuella tillkortakommanden riskeras att få uppmärksamhet.
Citera
2023-03-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Visst är det så. Men 3 års fängelse? 3 års fängelse krossar en människa, han blir av med jobbet, bostaden, kanske familj, vänner och annat. Han kommer bli socialt och ekonomiskt utslagen, och leva resten av livet på bidrag och utanför samhället. Vad har vi vunnit på det? Ska några minuters dåligt omdöme göra slut på karln? Visst är det vidrigt och sjukt att göra så, men 3 års fängelse? Böter och villkorligt vore väl en rimlig upprättelse för flickan familj. Skadestånd till den stackars tjejen.
Nästa gång kanske han våldtar någon 10 åring. Kanske din dotter eller son om du har några barn. Tror nog att du då skulle vilja ha ett hårt straff.
Citera
2023-03-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Absurt 😡😡. Det ska räcka. Jag läste första delen och hittade inga brister i att det gått till som det gjort.
Bristerna låg i mindre delar som behövde redas. Dna delen var den svagare punkten egentligen.
Den åtalade hittar irrelevanta delar som inte gör att gärningen inte kan utföras. Tex att man inte dragit för fönstret så att ingen kunde se.
Det har ju inte med saken att göra.
Att man rent fysiskt sätt inte kunde lyfta henne vilket också slogs bort omgående.

Själv blir jag glad när hovrätten säger att det inte räcker. Förhoppningsvis blir alla de andra bättre i framtiden, tack vare det.

Men det är fullt möjligt att det borde ha räckt, vi får väl se vad som händer med JO och HD. Jag är inte tillräckligt kunnig för att spekulera i framtida resultat.
Citera
2023-03-01, 22:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det finns inga rättsfall med snippa inblandat tidigare.

Citat:
Ordet ”snippa” har tidigare använts i hundratals fällande domar om sexualbrott mot barn.
https://omni.se/ordet-snippa-finns-med-i-hundratals-fallande-domar/a/dwMBVX
Citera
2023-03-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hej och hå, nu går drevet igen. Förra veckan var det polischef Mats Löfving som tillintetgjordes offentligt, vilket ledde till att han tog livet av sig. Nu är det samma visa igen, ni ska hovrättsdomare hängas ut. Folkets dom är hård och oförsonlig. Vem ska avrättas nästa gång? Fy fan, vilka pöbelfasoner.
Löfving var det pressen som hängde ut.
Citera
2023-03-01, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Själv blir jag glad när hovrätten säger att det inte räcker. Förhoppningsvis blir alla de andra bättre i framtiden, tack vare det.

Men det är fullt möjligt att det borde ha räckt, vi får väl se vad som händer med JO och HD. Jag är inte tillräckligt kunnig för att spekulera i framtida resultat.

Glad? Att man släpper ut en som begått våldtäkt!?. Hur fasen tänker du.
Citera
2023-03-01, 22:29
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emah
Det är inte att "peta på" en flicka, ditt jävla as! Det är att stoppa upp fingrarna i ett barn, att därmed våldta ett barn, att förstöra ett barns psyke och mående för kanske resten av livet! Fy fan alltså.
Men hur kan det skada flickan på ett så allvarligt sätt att det flera gånger överskrider straffvärdet i att slå en människa sönder och samman? Eller att döda någon genom "vållande till annans död"? Den som super sig full och kör ihjäl någon med bilen får sex månaders fängelse, och den som tafsar på en unge får sex års fängelse? Vansinne.
Citera
2023-03-01, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://omni.se/ordet-snippa-finns-med-i-hundratals-fallande-domar/a/dwMBVX

Visst är det så. Så det finns saker att luta sig åt .
Citera
2023-03-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jlle
Sluta trolla.
Tammer är en nolla och försvarar idioter. Skulle någon repa hans bil skulle han få superspel och det vore hela samhällets fel.
Citera
2023-03-01, 22:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jlle
Att peta på en flicka ska absolut inte ge tre års fängelse. Hur har du lyckats hitta på det?
Ja! Det är väl det fallet handlar om? Han har ju inte misshandlat eller dödat ungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in