2024-03-08, 12:16
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja asså vi är uppenbarligen oense här (även lagstiftaren håller ju inte med dig).
Straffens längd ska återspegla allmänhetens rättsuppfattnjng och ändras då och då.
Just nu pågår ett paradigmskifte från 68-vänsterns saft och bullar-politik där det är förövaren det är synd om till att ha brottsoffret i centrum vilket leder till skärpta straff ....
Citera
2024-03-08, 13:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har tillgång till artikeln och kan citera en del. Jag tagit med länken till SvJT som fanns i artikeln

Som jag har påpekat råder det ingen som helst tvekan att HD: s beslut i praktiken innebär att mannen döms för ett brott han redan friats för och alltså till skillnad från alla andra misstänkta i domstol utsätts för att åklagaren får möjlighet till en andra chans att fälla mannen, med nya bevis som rättsystemet efterlyst för att de skall kunna fälla mannen för att tillfredsställa en medieopinion.

Åklagaren levererar de efterfrågade bevisen i form av att utsagor om att flickan fått lära sig att snippa inkluderar slidan och att hon hela tiden menat att penetration skett, så den tilltalade döms nu i Andra chansen.

Nu påpekar Mårten Schultz det i SvD och lägger till frågan om reformatio in pejus, dvs om utslaget i domen bryter mot ett förbud att på fel sätt ändra utslaget i sak till den tilltalades nackdel vid överklagan.

Det vete sjutton om det är relevant också, jag är tveksam, men det är möjligt.
Citera
2024-03-08, 13:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Tänker du på denna intervju med domare Thimfors?

https://www.dn.se/sverige/hovrattsdomaren-om-stormen-efter-friande-domen-om-jag-vet-vad-en-snippa-ar-ja/

Ja, tack där har vi nog den intervjun/innehållet jag refererar till. Jag minns dock att jag läst mer där han pratat i dessa riktningar, men det är absolut dessa uttal jag menar.

Citat:
Jag har tillgång till artikeln och kan citera en del. Jag tagit med länken till SvJT som fanns i artikeln

Tack även för litet utdrag ur Schultz krönika.
Han resonerar iväg lite snett men lite intressant här, även om han petar på vad jag själv hela tiden anfört, då han bara beaktar vad HD prövade. Innehållet är i hr-haveriet är större än vad som hittills stämplats klart, och jag vill minnas att jag även läst artiklar om att andra punkter i RÅ´s överklagan eventuellt kan ligga för prövning längre fram.
Rättegångsfel om materiell processledning skulle vara öppningen, minns jag att jag läst någonstans och det är en tanke jag själv satt med för ett år sedan i denna tråd då jag direkt fann 3st rättegångsfel begångna av domstolen.

Överklagan är behandlad givetvis, men innehållet är inte tillfreds med.
Det är inte helt lätt att hitta väg för hur Thimfors skött sin tjänst här, men eftersom andra rättsinstanser dömt såsom åklagarens rubricering sett ut faktiskt hela tiden, så väcks givetvis frågan om hur denne med nämdemän skött sin tjänst.

För att svara på hans fråga, är jag rätt säker på att allt kring detta ännu ej är klart.
Det Schultz nog måste behöva inse och utgå från, är att det inte finns något annat än att föregående hr-förhandling var orättvis (enligt hans egen beskrivning).
Samt det stoppar inte med materiell processledning, det är bara en öppning. Mer kommer ske här.
Citera
2024-03-08, 13:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tänker du på denna intervju med domare Thimfors?

https://www.dn.se/sverige/hovrattsdomaren-om-stormen-efter-friande-domen-om-jag-vet-vad-en-snippa-ar-ja/

Det är förstås klockrent just att hjälpa åklagaren till en fällande dom det som skett här och Thimfors verkar ha haft helt fel om han trodde att det var något större problem för jurister och allmänhet att domstolen inte är neutral utan är på åklagarens sida.

Men det kan ju till stor del också bero på att folk egentligen inte förstått frågan utan felaktigt pga rapportering och drev fått för sig att alltihop verkligen handlar om att äldre män inte förstår vad snippa är för något. Många anser väl också att det är oviktigt med sunda och över tid hållbara juridiska principer än upprättelse för ett enskilt barn och det är ju inte speciellt opportunt att protestera.
Citera
2024-03-08, 14:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, tack där har vi nog den intervjun/innehållet jag refererar till. Jag minns dock att jag läst mer där han pratat i dessa riktningar, men det är absolut dessa uttal jag menar.
Kan det vara denna intervju där domare Thimfors talar om "omsorgsfull prövning"?
Citat:
– När jag läser Oisín Cantwells artikel kan jag förstå om gemene man tycker det är konstigt. Han var lite raljant om ”farbröderna i hovrätten som gick och läste svensk ordbok” som att det var något fel i det och att vi inte begrep bättre själva. Det har jag mer svårt att förstå. Att man får kritik för att man gör en omsorgsfull prövning. Orden blir viktiga för vilken betydelse man ska lägga i dem.
Hur resonerade ni gällande ordet snippa?
– Åklagarens åtal innehöll detta uttryck snippa. Det berodde på att målsägande själv sagt det, men det blev aldrig någon närmare konkretion än så. Hon använde det ordet där hon blivit berörd, men ingen ställde frågan vad hon menade med ordet snippa. Till bilden hör också att det var ett förhör på Polismyndigheten som spelades upp inför domstol. Det gjorde att domstolens ledamöter inte hade någon möjlighet att fråga vad som närmare avsågs, säger han och fortsätter:
– Då kunde man tänka sig att en tioårings vokabulär inte är så utvecklat och jag kan tänka mig att folk tycker det är upprörande. Men man kanske kan visa med tecken eller papper och penna för den som leder förhöret. Det såg inte vi under förhöret. Då uppstod en osäkerhet var på hennes könsorgan beröring förekommit.
Är inte snippa ett vedertaget uttryck?
– Ja, det är mycket möjligt att det är det. Men som framgick från domen skrev vi där att vi lutar oss mot vad allmänt språkbruk betyder. Det finns olika ställen på kvinnans yttre könsorgan och det kan vara olika allvarligt beroende på var beröringen är. Åklagarens åtal gällde ett enda brott nämligen våldtäkt mot barn. Man kunde tänkt sig att åtalet haft en variation med andra typer av sexualbrott. Det fanns inget sånt påstående vi kunde ta ställning till.
Flicka beskrev själv att fingret var ”långt in”, var inte det beskrivning nog?
– Det är så här att det förekom två förhör med flickan. Jag minns inte precis hur långa de var, men inte helt kortvariga. Hon beskrev det på lite olika sätt. Just det uttryck du sa nu skrev vi upp, men det fanns också andra uttalanden som talade i annan riktning och de antecknade vi i domen också. Hon hade vid något annat tillfälle sagt att hon var osäker på om det ens hade förekommit. Hon beskrev vid något annat tillfälle att hon inte visste om den åtalade mannen tagit in fingrar i henne.
Tycker ni att hon borde använt ett annat uttryck som ”vagina” eller ”slida”? För det kanske inte är ett ord en tioåring använder?
– Det här är absolut ingen kritik mot målsägare. Det vi tycker är en brist är den som ställde frågor till henne att den personen skulle ha försökt, jag ska inte säga att det är en lätt uppgift det är säkert svårt, men om den personen hade lyckats få fram precis vad hon avsåg. Men det är möjligt att det inte gick att precisera mer än så här, säger han och fortsätter:
– Nu tänker folk: ”tänker inte domstolen på att det är en liten flicka som kanske inte har en fullt utvecklad begreppsapparat”, men samtidigt sitter en person på andra sidan som är åtalad för ett mycket allvarligt brott och riskerar ett väldigt långt fängelsestraff. Vem ska otydligheten gå ut över? Ja, typiskt sätt går otydlighet ut över åklagaren. Utgångspunkten är att den åtalade är oskyldig och att åklagaren med full kraft ska lägga fram bevisning så att det är utom rimligt tvivel att det är en fällande dom.
Ni var fyra manliga domare som friade, medan en kvinnlig domare ville gå på tingsrättens fällande linje. Hur ställde ni er till hennes argument?
– Självfallet respekterar jag de argumenten. Vad det här handlar om är om man tycker att beviskravet är uppfyllt. Det tyckte hon, det tyckte inte vi.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BjjGy/juristdomaren-visste-inte-vad-snippa-betyder-forsvarar-domen
Citera
2024-03-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Mjo, det är lite av pudelns kärna, att staten anser sig veta bäst och använder det mandat de givits av folket för att köra över oss och sällan eller aldrig ta några konsekvenser för det,..

Självklart ska lagen respekteras men man ska inte använda teknikaliteter för att frångå huvudsyftet; att skipa rättvisa.

Intressant diskussion men för att inte gå allt för OT nöjer jag mig med att kommentera att även teknikaliteter bygger på rättviseföreställningar.
Citera
2024-03-08, 14:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Kan det vara denna intervju där domare Thimfors talar om "omsorgsfull prövning"?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BjjGy/juristdomaren-visste-inte-vad-snippa-betyder-forsvarar-domen

Nja, inte helt. Tidigare du fann var mera av det jag åsyftade. Men detta är såklart även också välkommet att läsa igen.
Det är en viss typ av sjaskigt genomskinlig försvarsställning med grund i oförmåga som skall verka övertygande, lite grann som vissa skribenter i denna tråd anammat både förr och nu.
Intressant mönster. Parallellt, men intressant i intentioner att uttala sig/förvisa juridik.
Citera
2024-03-08, 15:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Mellan blygdläpparna.

Det är inte flickans avsikt att mena på den ordbokslydelse som då rådde samt vad du anför är aktuellt, för det vet hon naturligtvis inte vad det ens är eller vad det innebär, eller om ens vore föremål för juridisk differentiering.
Förhören klargör fullt tillräckligt vad flickan menar, och exakt var den vuxna gränsen för våldtäkt på det kvinnliga könet passerats.
Denna fråga är hanterad långt tidigare i denna tråd, och det tillför ingenting alls att försöka sig på det igen.

Det är enbart domare Thimfors som var gravt efterbliven här. Han bör betraktas på samma vis som antingen en pedofil, alternativt en person som har en vandrat riktigt snett i sin juridiska lära.
Citera
2024-03-08, 15:25
Avslutad
Citat:
Denna fråga är hanterad långt tidigare i denna tråd, och det tillför ingenting alls att försöka sig på det igen.
Gör inte det då
Citera
2024-03-08, 15:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det är inte flickans avsikt att mena på den ordbokslydelse som då rådde samt vad du anför är aktuellt, för det vet hon naturligtvis inte vad det ens är eller vad det innebär, eller om ens vore föremål för juridisk differentiering.
Förhören klargör fullt tillräckligt vad flickan menar, och exakt var den vuxna gränsen för våldtäkt på det kvinnliga könet passerats.

Det är enbart domare Thimfors som var gravt efterbliven här. Han bör betraktas på samma vis som antingen en pedofil, alternativt en person som har en vandrat riktigt snett i sin juridiska lära.
Om någon ska lastas för att frågan lyftes igen är det jag, då jag ställde frågan:
Citat:
Vad skulle flickan annars ha menat när hon talar om sin snippa och brottsrubriceringen är våldtäkt, menar du?
Jag var intresserad av SvenHelsings svar. Punkt slut. Det är här diskussionen hela tiden fastnar och det finns ingen anledning att traggla frågan igen.
Senast redigerad av DoraF 2024-03-08 kl. 16:01.
Citera
2024-03-08, 17:55
Medlem
jools72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Det går att få CSN-lån och plugga vidare även på lite äldre dar. Du kan eventuellt behöva komplettera grundskolan först. Mannen ”dömdes” mycket riktigt av media och nu dömdes han av Högsta Domstolen på korrekta juridiska grunder.
Påhejad av media förstås.
Citera
2024-03-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools72
Påhejad av media förstås.

Nu är det nog gudskelov så att HD inte har särskilt stor respekt för Aftonbladet och skiter fullständigt i vad de skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in