Citat:
Ursprungligen postat av
Cisan
Huur vet du att dom är från chatGPT? Mer än att du tror det pga svaren. Finns väl inget "bevis" för det?
Jag tror inte jag vet.
Men du har rätt, det finns inte bevis för det då det inte finns några fingerprints i texterna.
Däremot om man har en språklig analytiskt förmåga kan man se indicier som man kan grunda det utifrån.
Ett exempel är stilbrott i texterna. Dem avviker mycket ifrån hennes tidigare texter. OpenAi använder sig ofta av tankstreck. Hennes texter är nu överfulla av dem. Även retoriskt vassare och färre grammatiska fel.
En annan typisk egenhet för Ai texter är punchlines. Jag bad Ai ta fram en typisk punchline. “Det är inte bara en jacka – det är en identitet.” Det är lite så hennes ”nya” texter är skrivna.
Ai prosa är nog nödvändigt att få ett öga för 2025.
Sen förespråkar jag att ALLA bör använda/lära sig chatGpt. Det är guldvärt. Däremot tar det bort det autentiska när texterna blir kopierade rakt av.
Jag bad Ai ta fram en text, passande för ett Instagram inlägg. (Hittepå från mitt håll)
” Gör en text om om fotbollsmatchen där dottern gjorde 10 mål under finalen, det var strålande solsken och alla gjorde sitt bästa. Otur att fotbollstränaren var sjuk och jag fick hoppa in och leda laget till vinst.”
(Vilken dag.
Finalmatch, strålande solsken och ett lag som gav allt de hade – på riktigt. Oturligt nog blev vår tränare sjuk precis innan matchen, så jag fick kliva in och leda laget. Hade jag en plan? Inte direkt. Hade jag viss panik? Absolut. Men ibland är det hjärta som räknas – inte UEFA-licens.
Och hjärta fanns det.
Särskilt hos en viss spelare: min dotter. Hon gjorde tio mål. Ja, du läste rätt – tio. Det var som att se Messi och en virvelvind i ett.
Det var inte bara fotboll – det var ren vilja, glädje och ett helt lag som sprang för varandra.
Jag vet att det inte är poängen som räknas, men… ibland gör det faktiskt det.
Finalvinst, solsken och min dotter som måldrottning. Det blir svårt att toppa den här dagen.)