2024-10-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Fast gör man det när det kommer till det motoriska? Nu var hon visserligen mer stillasittande än vanliga bebisar pga tillståndet första tiden. Men annars har ju ett barn som föds tidigare fått träna kroppen mer än en en annan snart 5 månaders, korrigerat.

Man korrigerar allt. Ingen räknar med att hon ska kunna det som en "vanlig" 8 månaders kan utan allt förutom när barnet vaccineras räknas efter den korrigerade åldern.
Citera
2024-10-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktskada
Hon "är" väl för dock inte 8 månader okorrigerat? Hon är väl fortfarande så pass liten att man korrigerar?

Vanligtvis räknar man den korrigerade åldern de första åren. Många förtidigt födda följs av Neonatal tills dess att barnet fylt 5år. Just för att se hur utvecklingen är. Min dotter blev tex 1år i söndags men räknas som 9,5månad i utvecklingen
Citera
2024-10-29, 12:06
Medlem
Citat:
Fast gör man det när det kommer till det motoriska? Nu var hon visserligen mer stillasittande än vanliga bebisar pga tillståndet första tiden. Men annars har ju ett barn som föds tidigare fått träna kroppen mer än en en annan snart 5 månaders, korrigerat.
"För att göra en rättvis bedömning av barnets motoriska förmåga måste man utgå från den biologiska åldern. Detta innebär att åldern korrigeras utifrån det beräknade födelsedatumet enligt ultraljud, vilket kallas barnets korrigerade ålder [25]. Man korrigerar åldern eftersom hjärnan och kroppen är programmerade att utvecklas i en viss takt, och denna utveckling påverkas inte av att barnet föds tidigare. I det neonatala uppföljningsprogrammet har man beslutat att korrigera barnets ålder upp till 2 år."

Från rikshandboken för barnhälsovård.
Citera
2024-10-29, 12:32
Medlem
Citat:
"För att göra en rättvis bedömning av barnets motoriska förmåga måste man utgå från den biologiska åldern. Detta innebär att åldern korrigeras utifrån det beräknade födelsedatumet enligt ultraljud, vilket kallas barnets korrigerade ålder [25]. Man korrigerar åldern eftersom hjärnan och kroppen är programmerade att utvecklas i en viss takt, och denna utveckling påverkas inte av att barnet föds tidigare. I det neonatala uppföljningsprogrammet har man beslutat att korrigera barnets ålder upp till 2 år."

Ja men hon skulle vara i ålder med Therese Wickmans dotter så jag tänker utifrån korrigerad ålder så verkar hon vara ovanligt ostadig och slapp i kroppen men det kan absolut även handla om att hon kanske inte
Får tillräckligt med motorisk stimulans.
Citera
2024-10-29, 14:37
Medlem
Citat:

Ok, jag motsätter mig inte detta, men ändå märkligt tycker jag när bebisen använder och tränar muskler på ett sätt än i magen.
Min ena är två mån för tidigt född. Och det märktes ingen skillnad alls mot jämnåriga trots att hon t.o.m. har vissa skador.

Då skulle E t.ex. inte ha starkare nackmuskler än en 4-månaders.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-10-29 kl. 14:45.
Citera
2024-10-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ok, ändå märkligt tycker jag när barnet använder och tränar muskler på ett sätt barnet inte gör i magen.
Min ena är två nån för tidigt född. Och det märktes ingen skillnad alls mot jämnåriga. Trots att hon har vissa skador t.o.m.

Därför att stora delar av tiden ligger dem i princip bara och sover. Antingen i kuvös eller värmesäng.Man får inte pilla,störa förmycket då deras sinnen inte är färdigutvecklade så det kan bli väldigt stressigt för så små barn
Visst rör dem på kroppen tidigare men det kan "gå tillbaka" igen. Min dotter vände huvudet från ena sidan till andra redan i vecka 34 men sen kunde hon helt plötsligt inte det längre. Svårt att förklara bättre men beror också på hur stort barnet var när det föddes
Citera
2024-10-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenen
Därför att stora delar av tiden ligger dem i princip bara och sover. Antingen i kuvös eller värmesäng.Man får inte pilla,störa förmycket då deras sinnen inte är färdigutvecklade så det kan bli väldigt stressigt för så små barn
Visst rör dem på kroppen tidigare men det kan "gå tillbaka" igen. Min dotter vände huvudet från ena sidan till andra redan i vecka 34 men sen kunde hon helt plötsligt inte det längre. Svårt att förklara bättre men beror också på hur stort barnet var när det föddes

Okej, tack. Min dotter var stor. Kanske en förklaring i hennes fall.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-10-29 kl. 14:51.
Citera
2024-10-29, 15:11
Medlem
Citat:
Okej, tack. Min dotter var stor. Kanske en förklaring i hennes fall.

Storleken gör mycket. Sen precis som med fullgågna barn så ska man ju inte jämföra. Min kompis ena dotter reste sig och gick vid 7månader( kröp inte innan) medan hennes andra nu 9månader inte gör något av det. Båda fullgågna men inget hon oroar sig för
Citera
2024-10-30, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenen
Storleken gör mycket. Sen precis som med fullgågna barn så ska man ju inte jämföra. Min kompis ena dotter reste sig och gick vid 7månader( kröp inte innan) medan hennes andra nu 9månader inte gör något av det. Båda fullgågna men inget hon oroar sig för

Vet inte om jag missuppfattar ditt inlägg men Ebba ser överviktig ut.
Ett stillastående barn helt utan ansiktsmimik.

Kan det vara därför Ebba också har svårt med motoriken tänker du?
(Patricias senaste prematur för de som inte vet).
Citera
2024-10-30, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil

Jsg syftade på inlägget jag svarade på där Upp-till-bevis skrev att hennes dotter var större. Det är en klar fördel för förtidigt födda barn att inte vara tillväxthämmade när det föds utan faktiskt väga det de bör göra för sin vecka trotts att det föss förtidigt. Jag tycker Ebba ser så välmående ut för en bebis runt 4-5 månader.
Citera
2024-10-30, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil

Förstår såklart att du måste hitta fel även på ett litet barn. Annat vore ju otroligt...

Men vet du, prematurbarn har all rätt att inte hänga med, se lite olika ut mm. Tänk själv att behöva plockas ut flera månader förtidigt. Klart man inte är färdig då och behövt ta in intryck , bli pillad på, stucken med en massa sprutor och fått spendera flera timmar i en kuvös istället för hos sin mamma. Det kanske får dig att vara lite mer ödmjuk.
Citera
2024-10-30, 07:18
Medlem
Nej, men allvarligt talat det här är helt ofattbart. Ni skriver att ni vill belysa hennes brister och fel, okej, det kan jag köpa och tycka vad jag vill om. Men att ni sedan går så långt att ni letar efter fel och brister hos hennes barn för att vara så grymma och elaka som möjligt? EN BEBIS! Ni riktar er mot en bebis och säger att hon ska sitta i rullstol, att hon är efterbliven och att hon är överviktig och efter? Att barnet har en tom blick osv osv. Vad har hänt i era liv som gör att ni beter er så här? Jösses, det gör ont i magen. Jag tycker att barnet ser så friskt och lyckligt ut, hon interagerar med sina syskon och föräldrar och ser alltid glad ut. Hon sitter, hon leker, vad förväntar ni er av ett barn som föddes tre månader för tidigt? Hur ser ni på barn i samhället generellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in