2024-07-30, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelongarmofhonor
Återigen, jag vet inte varför situationen med T ser ut som den gör. Jag vet inte om det är J’s val att inte träffa sin son eller om det är mamman till T.
Så jag kan inte uttala mig om vad som är rätt eller fel i deras situation.
Givetvis om det skulle vara J’s beslut att överge sin son så hade det vart överjävligt men återigen så vet jag ingenting om deras situation.
Jag förstår att du inte vet, men jag undrar om du kan föreställa dig något scenario där det skulle vara okej? För det kan inte jag. Om det så skulle vara att barnets mamma håller honom borta så har han haft flera år på sig att ta det vidare till familjerätten och lösa det. Men nu vet i alla fall jag att dom skrivit på sina instagram att barnet har en förmodad diagnos och därför tog dom beslut att det är bättre att barnet inte kommer över varannan vecka. Och sen något om att dom bor för långt bort för att Joakim ska kunna besöka barnet.

Och sen har jag svårt att tro att barnets mamma inte vill ha Joakims underhållsbidrag.
Citera
2024-07-30, 11:08
Medlem
Alla barn har rätt till sina föräldrar och man kan inte som ensam förälder förbjuda barnet från att träffa den andra föräldern
Citera
2024-07-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolini
Jag förstår att du inte vet, men jag undrar om du kan föreställa dig något scenario där det skulle vara okej? För det kan inte jag. Om det så skulle vara att barnets mamma håller honom borta så har han haft flera år på sig att ta det vidare till familjerätten och lösa det. Men nu vet i alla fall jag att dom skrivit på sina instagram att barnet har en förmodad diagnos och därför tog dom beslut att det är bättre att barnet inte kommer över varannan vecka. Och sen något om att dom bor för långt bort för att Joakim ska kunna besöka barnet.

Och sen har jag svårt att tro att barnets mamma inte vill ha Joakims underhållsbidrag.

Sina pengar får hon via fsk. Iom att J valt att inte betala så har han en skuld hos fsk. Varannan vecka fungerar nog inte i praktiken pga avståndet till T:s mamma och T:s förskola. Han kunde gott och väl kunnat ha varannan helg eller åtminstone en helg i månaden när de andra barnen är hos sina pappor (om nu pojken har svårt att vara i en stor familj). Då är det bara L och E hemma som dessutom är hans syskon. Senast han enl IG träffade sin son var strax efter jul. Sen vet vi ju såklart inte om T:s mamma har sagt att han inte får ha T varannan helg men det hade de nog J och P gått ut med isåfall.
Citera
2024-07-30, 11:30
Medlem
Citat:
Du är den sista jag besvarar frågor ifrån.
Står fortsatt fast vid att du är en vidrig människa
Är det ok att inte betala underhåll?
Citera
2024-07-30, 11:36
Medlem
Lingonpinglans avatar
Som någon här skrev, så kollade jag tillbaka på J Instagram, verkar ha haft en fin och kärleksfull relation till T och sen bara klippa rakt av??
Nu vet vi inte vad det beror på men om något av det här ligger på Pannan, att hennes sjuka beteende har skapat detta så är det riktigt illa.
När ska J vakna upp?
Förskjuta sitt barn? Blir fan inte värre.
Citera
2024-07-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RWCCC

Citat:
Du är den sista jag besvarar frågor ifrån.
Står fortsatt fast vid att du är en vidrig människa
Är det ok att påstå att man inte har råd med bensinen för att hälsa på sin son, när man uppenbarligen har råd att bila runt halva Sverige på diverse resor?
Citera
2024-07-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RWCCC

Det hade varit så intressant att få svar från framför allt J på detta. Varför betalt han inte? vill han inte?
Kan han inte, rent ekonomiskt?
Blir han tvingad till att inte betala?

Han själv har ju säkert inga pengar. Hur skulle det vara att testa jobba på riktigt och göra rätt för sig?
Citera
2024-07-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frokenhannah89
Det hade varit så intressant att få svar från framför allt J på detta. Varför betalt han inte? vill han inte?
Kan han inte, rent ekonomiskt?
Blir han tvingad till att inte betala?

Han själv har ju säkert inga pengar. Hur skulle det vara att testa jobba på riktigt och göra rätt för sig?
Exakt.
Citera
2024-07-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barajagintedu
Sina pengar får hon via fsk. Iom att J valt att inte betala så har han en skuld hos fsk. Varannan vecka fungerar nog inte i praktiken pga avståndet till T:s mamma och T:s förskola. Han kunde gott och väl kunnat ha varannan helg eller åtminstone en helg i månaden när de andra barnen är hos sina pappor (om nu pojken har svårt att vara i en stor familj). Då är det bara L och E hemma som dessutom är hans syskon. Senast han enl IG träffade sin son var strax efter jul. Sen vet vi ju såklart inte om T:s mamma har sagt att han inte får ha T varannan helg men det hade de nog J och P gått ut med isåfall.
Barnets mamma kan inte ta ett sådant beslut själv. Alla barn har rätt till sina föräldrar och det är en rättighet inte en ensam förälder kan ta ifrån sitt barn. Om Joakim hade varit en bra pappa hade han under dom här åren sett till att ha en regelbunden kontakt och relation till barnet. Jag förstår att avståndet kan göra det knepigt men det finns inget som hindrar honom från att spendera en vecka med det barnet i sommar istället för att åka på en tredje tältsemester.

Att Joakim inte betalar underhåll och att mamman får pengar via försäkringskassan betyder att det är vi skattebetalare som betalar hans underhåll.
Citera
2024-07-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolini
Barnets mamma kan inte ta ett sådant beslut själv. Alla barn har rätt till sina föräldrar och det är en rättighet inte en ensam förälder kan ta ifrån sitt barn. Om Joakim hade varit en bra pappa hade han under dom här åren sett till att ha en regelbunden kontakt och relation till barnet. Jag förstår att avståndet kan göra det knepigt men det finns inget som hindrar honom från att spendera en vecka med det barnet i sommar istället för att åka på en tredje tältsemester.

Att Joakim inte betalar underhåll och att mamman får pengar via försäkringskassan betyder att det är vi skattebetalare som betalar hans underhåll.

Nej jag vet att en förälder inte kan bestämma att inget umgänge ska ske. Att man har umgängestid innebär inte med automatik att barnet ska vara hos den andra föräldern. Det kan också tex vara att de träffas i barnets "bo" hem eller hittar på något nära hemmet. Som jag skrev så tror jag inte att mamman är problemet till att inte T träffar sin pappa el syskon utan problemet är J (vissa säger P men min åsikt är att det är J:s egna val att han inte har något umgänge).

Jag svarade bara på att mamman får underhållet via fsk inte att det på något sätt är rätt att J inte betalar. Om man struntar i att betala barnomsorgsavgifter så varför inte underhållet också. Underhållet gynnar ju inte den som betalar "ironi".
Citera
2024-07-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barajagintedu
Nej jag vet att en förälder inte kan bestämma att inget umgänge ska ske. Att man har umgängestid innebär inte med automatik att barnet ska vara hos den andra föräldern. Det kan också tex vara att de träffas i barnets "bo" hem eller hittar på något nära hemmet. Som jag skrev så tror jag inte att mamman är problemet till att inte T träffar sin pappa el syskon utan problemet är J (vissa säger P men min åsikt är att det är J:s egna val att han inte har något umgänge).

Jag svarade bara på att mamman får underhållet via fsk inte att det på något sätt är rätt att J inte betalar. Om man struntar i att betala barnomsorgsavgifter så varför inte underhållet också. Underhållet gynnar ju inte den som betalar "ironi".
Ja jag förstår att mamman får underhållet via försäkringskassan vilket jag tycker är bedrövligt. För varför ska samhället betala för det barn som Joakim valt att överge/ej ta ansvar för?

Ville även bara förstärka att barnets mamma inte kan bestämma själv att Joakim inte får träffa sitt barn eftersom folk verkar tro det här.
Citera
2024-07-30, 20:37
Medlem
Citat:
Jag har inte tagit någon diskussion om T

Jag ser dig försvara en pappa som inte träffar sitt barn i en tråd på fb. Hade du själv kunnat tänka dig vara förälder i några år men sen bara strunta i att träffa ditt barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in