2024-05-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Ja det görs visst på rutin på bebisar födda innan v31, o upprepas några gånger över tid.

Varför gör man det??
Citera
2024-05-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejjpadig
Varför gör man det??

Ingen aning faktiskt! Men jag vet att det är rätt vanligt hos prematurer speciellt microprematurer med synnedsättning, så dom letar väl efter avvikelser
Citera
2024-05-28, 23:45
Medlem
Citat:
Hur kan man se om barnet utsatta för något genom undersökningen?

https://www.aapos.org/glossary/shaken-baby-syndrome

Nu tog jag första bästa länk jag hittade. Men ögonbottensblödningar är en del av triaden för SBS.

Och nej, jag tror inte nån av Pannan eller slaka J medvetet skulle ha skakat Ebba så ingen får en sekundär hjärtinfarkt pga ren information om varför man gör vissa undersökningar.
Citera
2024-05-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jag tror inte utan jag vet, då Pannan själv gått ut med det. Att sen Pannan gärna vill kalla det för något annat är troligen för att Pannan inte är så insatt i sjukvårdsspråk eller vill få allt att verka så normalt. Bara de får komma hem och Pannan får sin grillning och bag in box vin så är allt bra, lulllull..

Sen kanske Pannan har ljugit sig blå i storiesar, man vet aldrig med henne då sanningen konstant är lite fluktuerarande.

Men om man nu ska lita på Pannan så är Ebba utvecklingsstörd och kommer så förbli. Därav den totalt tomma blick Ebbisen konstant uppvisar trots att Pannan garanterat valt ut de bästa bilderna att visa upp.

Min personliga åsikt är att man bör ta typ allt Krokodilens sjukvårdsnack med en nypa salt.
Citera
2024-05-29, 00:49
Medlem
Citat:
Varför gör man det??

https://www.karolinska.se/vard/tema/...diagnoser/rop/
Citera
2024-05-29, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
En genuin fråga (INGET HAT o INGEN MOBBNING!) till er här inne som har erfarenhet av prematurbebisar! Vad jag förstått av olika inlägg så är ni några stycken.

Jag förstår att det skiljer från bebis till bebis, men hur långt efter i utvecklingen räknar man med att så för tidigt födda bebisar är? Borde det inte finnas nån typ av ögonkontakt eller leende från E snart? Tycker varje film som läggs ut på henne där hon är vaken ser hon helt tom ut i blicken o inte en tillstymmelse till kontakt.
Som när bebisar är nyfödda. Hon är väl iaf drygt 3mån nu.

O som sagt, detta är en genuin fråga!

Som de förklarade för mig när min son föddes så räknar man deras utveckling från BF dagen ungefär. Man drar alltså bort de veckor barnet föddes för tidigt och kollar utveckling efter det. Men på mikropremisar som många gånger fått kämpa hårt för sitt liv kan nog hamna ännu lite senare i utveckling utan att flr den skull ha några bestående fel.
Citera
2024-05-29, 07:40
Medlem
Sa inte P att E är fullgången bebis nu och passerat sin beräknad födsel? Då borde hon korrigerad ålder vara precis nyfödd… tycker många nyfödda bebisar är tomma i blicken, skelar, rycker lite osv.
Citera
2024-05-29, 07:51
Medlem
chiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majblomman0600
Sa inte P att E är fullgången bebis nu och passerat sin beräknad födsel? Då borde hon korrigerad ålder vara precis nyfödd… tycker många nyfödda bebisar är tomma i blicken, skelar, rycker lite osv.

Oj tycker du? Jag har nog aldrig mött någon sådan faktiskt. Bara sett det hos dom som faktiskt haft en konstaterad hjärnskada. Men har heller inte mött hundratals bebisar så vad vet jag egentligen
Citera
2024-05-29, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiara
Oj tycker du? Jag har nog aldrig mött någon sådan faktiskt. Bara sett det hos dom som faktiskt haft en konstaterad hjärnskada. Men har heller inte mött hundratals bebisar så vad vet jag egentligen
Många nyfödda har svårt att fästa blicken, skelar mm även utan att ha en hjärnskada. Så vi ska nog inte stämpla lilla E som hjärnskada ännu. Sa inte att du gjorde det men det finns andra i tråden som har gjort det😉
Citera
2024-05-29, 08:37
Medlem
chiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barajagintedu
Många nyfödda har svårt att fästa blicken, skelar mm även utan att ha en hjärnskada. Så vi ska nog inte stämpla lilla E som hjärnskada ännu. Sa inte att du gjorde det men det finns andra i tråden som har gjort det😉

Just i detta fall har jag ingen åsikt för jag har inte tittat så mycket på barnet. Jag bara tänkte högt och funderade på vad jag själv tyckte gällande de bebisar jag mött. Just nu undviker jag hennes inlägg för jag blir bara irriterad haha
Citera
2024-05-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majblomman0600

Även om barnet mognar bäst i magen så är min uppfattning att barnet utanför magen ju tagit in så mkt mer intryck, blickar m.m. och kan inte jämföras med en helt nyfödd på just det planet. Jag tänkte inte så när det gällde min ena prematur som levde två månader för tidigt utanför magen. Trots att det barnet hade det extremt tufft med flera komplikationer tycker jag att hn var mer "med" och kunde fästa blicken vid fullgången på ett annat sätt än min andra som föddes v40.
Senast redigerad av Patchoulioud 2024-05-29 kl. 11:01.
Citera
2024-05-29, 16:18
Medlem
O nu är det offerkofta på igen för P o allt är sååååå jobbigt!!!!! O hon tycker såååå synd om lilla E som får kämpa så mycket!!

Newsflash!!!!! DET ÄR HELT O HÅLLET DITT EGET FEL P SOM VALDE DET HÄR!!!! Det är DINA egoistiska beslut som satt dig/er i den här situationen o det är pga DIG som E lider!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in