Citat:
Ursprungligen postat av
kryptogen
Nu kommer väl flera att skrika om att jag är P/Ps största fan, men jag känner att jag vill nyansera lite ifall andra änglamammor läser det ni skriver om att fota/filma sitt barn, lägga ut bilder med mera.
Mitt barn föddes stilla. Mitt älskade, efterlängtade barn dog. Men jag var precis lika stolt över mitt barn som alla andra föräldrar är, jag ville visa mitt barn för hela världen och berätta längd och vikt - precis som alla andra nyblivna föräldrar gör. Jag har kämpat för att inte lägga ut bild på mitt barn på mina sociala medier, för egentligen hade jag verkligen velat göra det. Jag vill att alla ska se hur perfekt mitt barn var. Men som sagt har jag stått emot, men ändå visat min släkt och vissa vänner.
Man blir (ofta) uppmuntrad att ta bilder och filma sitt barn av sjukvårdspersonalen. Man har ingenting annat kvar än dessa bilder. Jag förstår att hon lagt ut bilder precis som jag förstår att ni blir berörda av det. Särskilt när man pratar om sina andra barn, vill man inte glömma barnet som saknas.
Jag förstår som sagt att ni blir illa berörda, och jag försvarar ingenting annat av det P gjort. Men jag ville bara berätta lite om "hur man ens kan komma på tanken att filma sitt barn som kommer att dö" osv... I det här kan jag förstå henne.
Det är en sak att ta några bilder/videos på sitt döda/döende barn och behålla de för sig själv och närmsta familj för att minnas, att skriva ut och rama in några för att ha hemma eller till och med dela på sin privata Facebook med några hundra vänner.
MEN att sitta med mobilkameran i högsta hugg upptryckt i ansiktet på ditt döende barn dygnets alla timmar MEDAN barnet kippar efter andan, andas extremt ansträngt och är angripen av blodförgiftning, kämpar för sitt liv och är helt lila, för att i SAMMA stund lägga till filter, klippa ihop olika videos till en och leta upp ledsen musik för att lägga till på dessa videos och publicera detta inför 60.000 främmande människor samma stund barnet ligger för döden är inte att bry sig om sitt barn. Detta har hon dessutom gjort om och om igen under senaste året med olika sorgliga låtar och filter och ihopklippta videos. Det tar aldrig slut.
För att inte tala om att hon gjort MÅNGA aborter. Hon har aborterat barn pga ”fel” kön, påhittade farliga immuniseringar och för att hon inte ”varit redo”. Hon har aborterat barn hon själv beskrivit som ”10 fingrar, 10 tår”. Hon har aborterat barn efter vecka 12 om och om igen när hon vetat om att hon blir gravid lätt men har hellre tagit den risken än att hitta ett preventivmedel som funkar eller använda kondom när hon inte velat ha/varit redo för barn. Det gör mig så otroligt förbannad hur det kan anses normalt att mjölka ett barns bortgång för att de barnet varit efterlängtat men de barn hon tagit bort om och om igen fick aldrig en chans och de skänker hon inte ens en tanke. Hon pratar (har pratat) om abort extremt lättvindigt under alla år, som om det inte är några problem alls. Det ÄR problematiskt att bli gravid gång på gång när man inte är redo/vill ha ett specifikt kön och göra abort därefter gång på gång. Abort är inte preventivmedel men hon använder det som det. Det är DET som gör mig äcklad, förbannad, förtvivlad och ledsen för dessa barns skull tillsammans med det faktum att hon inte värnar om sina barns säkerhet och integritet.
Jag shamear henne alltså INTE för att hon tagit bilder och videos på sitt döda/döende barn. Problemet ligger i att hon är så besatt och beroende av sin influenserkarriär att hon inte kan skilja på internet och verklighet och vara mån om sina barns integritet. Att lägga upp 400 videos på sitt döende barn i alla vinklar och ljus med olika ledsna låtar till inför 60-70.000 okända människor är INTE att värna om sitt barns integritet, precis som det inte är att värna om sitt barns säkerhet och integritet att lägga ut videos från badkaret där könsorganet på en nyfödd bebis syns i flera olika sekvenser av videon.
När min morfar och farfar dog tog jag inga bilder på dom med deras likstelhet och insjunka ögon men även OM jag hade gjort det hade jag inte lagt ut dom på Internet, speciellt inte inför 60.000 människor. Hur ofta ser man bilder på en fullt vuxen människa, död, i alla olika vinklar och ljus på Instagram med pålagt filter och ledsen musik till? Aldrig. För att man värnar om deras integritet. För att de inte kan godkänna att dessa bilder publiceras. Varför tycker man då det är okej att bebisar exponeras på detta gränslösa vis?
För mig så handlar detta inte om mig eller om jag tycker det är obehagligt. Det handlar om att jag som vuxen värnar om oskyldiga, försvarslösa barn som inte har en talan, som inte kan säga nej och som blir exponerande av deras egna mamma inför hela världen döende, döda, med sjukdomar och diverse andra åkommor.
Man får inte heller glömma hennes barn som är i yngre tonåren, följer henne på Instagram och flera gånger i veckan ser dessa bilder och videos på sin blålila avlidna syster utan att ha något att säga till om eller viljan att bestämma själva, så som de hade fått om dessa bilder låg skyddade i ett fotoalbum hemma i en låda.