2023-12-17, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Om mängden satishi inte spelar roll så bör ju mängden btc inte heller spela roll.

Om en bitcoin kostade 100 miljoner, då skulle väldigt få kunna äga en bitcoin.
Istället fick dom nöja sig med kanske 0.000001 btc.

Jag skrev inte att mängden Satoshi inte spelar roll, jag skrev att existensen av Satoshi inte påverkar mängden BTC. Mängden BTC och mängden Satoshi är fixerad.

Ytterligare samtal meningslöst. Avslutar där.
Citera
2023-12-18, 06:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Med Bitcoin behöver inte kunna ersätta fiat för att ändå betinga ett värde över $10M om några år, då den fungerar alldeles utmärkt som överlägsen store of value ändå. Kan den ersätta fiat så är det bara en extra bonus utöver det.
Vad är det för värde man bevarar sina pengar i då? Är det alltså den cirkulära vädebevararen vars värde består i att vara en värdebevarare?

Citat:
Det tycker jag inte?
Du behöver inte köpa dyra banktjänster för att hantera dina Bitcoin om du inte vill.
Be your own bank
Vi har ju sett gång på gång hur smidigt, praktiskt och säkert detta är.

Citat:
Vet du vad, det tror jag skulle vara det bästa USA (eller vilket land som helst) kunde göra. Trycka pengar och i hemlighet skaffa på sig så mycket Bitcoin som möjligt. Kortsiktigt ett svek mot de som sitter på fiat i detta land, men på sikt skulle landet stå i pole position i en framtida Bitcoinisiering.

Tänk om El Salvador (eller något annat U land) skulle ha köpt på sig 100 000 Bitcoin. Det skulle vara ett av världens rikaste länder om 10 år om/när en Bitcoin kostar $10M.
Tänk om de tryckte pengar och köpte på sig alla sällsynta frimärken i världen. Priset på frimärken skulle skjuta i höjden och plötsligt skulle El Salvador sitta där med historiens dyraste frimärkssamling!
Citera
2023-12-18, 08:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad är det för värde man bevarar sina pengar i då? Är det alltså den cirkulära vädebevararen vars värde består i att vara en värdebevarare?
Vad pratar du om?
Pengar är en värdebevarare, dock inte lika bra, och en rent av dålig sådan beroende på vilket land du bor i för stunden.
Det stora syftet med pengar är inte att det skall bevara ett värde utan att det skall fungera som ett utbytesmedel då det är opraktiskt att betala med råvaror.
Behövde jag verkligen förklara detta för dig?

Citat:
Be your own bank
1.5 miljarder personer är inte välkomna i banksystemet, så dom har inte så mycket alternativ. Övriga får betala dyrt på olika sätt för att få vara med. Bitcoin erbjuder folk ett bra alternativ att slippa vara med om man inte vill.

Citat:
Tänk om de tryckte pengar och köpte på sig alla sällsynta frimärken i världen. Priset på frimärken skulle skjuta i höjden och plötsligt skulle El Salvador sitta där med historiens dyraste frimärkssamling!
Frimärken är dock en ganska underlägsen tillgång jämfört med många andra så av den anledningen var det ett ytterligare ett idiotiskt påstående från din sida.
Citera
2023-12-18, 08:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vad pratar du om?
Pengar är en värdebevarare, dock inte lika bra, och en rent av dålig sådan beroende på vilket land du bor i för stunden.
Ja, vi kom väl fram till tidigare att bitcoin motsvarar en fiatvaluta utan intrinsiskt värde. Det är inte vad man brukar kalla en värdebevarare.

Citat:
1.5 miljarder personer är inte välkomna i banksystemet, så dom har inte så mycket alternativ. Övriga får betala dyrt på olika sätt för att få vara med. Bitcoin erbjuder folk ett bra alternativ att slippa vara med om man inte vill.
Menar du på allvar att bitcoin är ett gångbart alternativ för de som "inte är välkomna" i banksystemet?
Vilka är det som inte är "välkomna" och av vilka skäl? Det är ju så billigt, snabbt och praktiskt att sköta sina bankärenden med bitcoin, eller hur?

Citat:
Frimärken är dock en ganska underlägsen tillgång jämfört med många andra så av den anledningen var det ett ytterligare ett idiotiskt påstående från din sida.
Varför då? De är helt fantastiska store of values, bara en stat bestämmer sig för att köpa dem så rusar priset i höjden. Checkmate, bitcoiners!
Citera
2023-12-18, 09:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, vi kom väl fram till tidigare att bitcoin motsvarar en fiatvaluta utan intrinsiskt värde. Det är inte vad man brukar kalla en värdebevarare.
I den specifika kontexten vi pratade då, så kunde man göra den liknelsen, ja.
Du kan försöka få det till att det också då betyder Bitcoin = Fiat om du vill, men det argumentationsfelet tar dig ingen vart. Bra försök dock...

Citat:
Menar du på allvar att bitcoin är ett gångbart alternativ för de som "inte är välkomna" i banksystemet?
Vilka är det som inte är "välkomna" och av vilka skäl? Det är ju så billigt, snabbt och praktiskt att sköta sina bankärenden med bitcoin, eller hur?
Jag konstaterade bara faktum. Ville veta VARFÖR det är på det sättet så föreslår jag att du vänder dig till rätt källor för att få svar på dina frågor.

Citat:
Varför då? De är helt fantastiska store of values, bara en stat bestämmer sig för att köpa dem så rusar priset i höjden. Checkmate, bitcoiners!
Ok, vi säger så. Är dock inte enig med dig.
Citera
2023-12-18, 09:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag konstaterade bara faktum. Ville veta VARFÖR det är på det sättet så föreslår jag att du vänder dig till rätt källor för att få svar på dina frågor.
Du hävdar att de "inte är välkomna", vilket är ett väldigt specifikt uttalande. Då bör du ha mer på fötterna innan du skriver dylika dumheter och hävdar att bitcoin skulle vara någon lösning för dessa personer.

Citat:
Ok, vi säger så. Är dock inte enig med dig.
"Agree to disagree"
Citera
2023-12-18, 12:27
Medlem
Citat:
Pengar är en värdebevarare, dock inte lika bra,

Om nu Bitcoin är en så fantastiskt bra värdebevarare: hur förklarar du att Bitcoin inte är i närheten av att återhämta sig till sin All Time High, från flera år tillbaka?

Just nu är Bitcoin inte ens på 60% av sitt högsta värde mot dollarn. Trots hög inflation. Där kan vi, verkligen, tala om problem att upprätthålla sitt värde ...
Citera
2023-12-18, 12:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Om nu Bitcoin är en så fantastiskt bra värdebevarare: hur förklarar du att Bitcoin inte är i närheten av att återhämta sig till sin All Time High, från flera år tillbaka?

Just nu är Bitcoin inte ens på 60% av sitt högsta värde mot dollarn. Trots hög inflation. Där kan vi, verkligen, tala om problem att upprätthålla sitt värde ...

Bitcoin har sina cykler och boom and bust perioder som så mycket annat? Ser inte något konstigt i det?
Citera
2023-12-18, 12:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin har sina cykler och boom and bust perioder som så mycket annat? Ser inte något konstigt i det?
Det låter ju katastrofalt dåligt för en "värdebevarare" att priset fluktuerar oförutsägbart och drastiskt. I så fall kan man hellre bevara sitt värde i GME eller någon annan meme-aktie, då riskerar man iaf inte att bli rånad på alltihopa när någon har glömt uppdatera ett npm-paket
Citera
2023-12-18, 12:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det låter ju katastrofalt dåligt för en "värdebevarare" att priset fluktuerar oförutsägbart och drastiskt. I så fall kan man hellre bevara sitt värde i GME eller någon annan meme-aktie, då riskerar man iaf inte att bli rånad på alltihopa när någon har glömt uppdatera ett npm-paket
Allt fluktuerar i pris, eller hur?
När man talar om "värdebevarare" så är det ju så klart över tid. Normalt skall det inte behöva förtydligas, men det var underförstått för de flesta hoppas jag.

Har du något exempel på en bra värdebevarare som hela tiden gör all time high, undrar jag?
Citera
2023-12-18, 12:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Allt fluktuerar i pris, eller hur?
Det du kallar för "värdebevarare" ska helst fluktuera så lite som möjligt, både uppåt och neråt. Annars talar vi om något helt annat. Jag tror t ex inte att någon hävdar att det stora värdet i Nvidia-aktier är att de är världens bästa värdebevarare

Har du redan glömt bort frågorna jag ställde några timmar sedan, eller tänkte du bara kalla andra skribenter för autister och smita undan diskussionen?
Citera
2023-12-18, 12:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det du kallar för "värdebevarare" ska helst fluktuera så lite som möjligt, både uppåt och neråt. Annars talar vi om något helt annat. Jag tror t ex inte att någon hävdar att det stora värdet i Nvidia-aktier är att de är världens bästa värdebevarare

Har du redan glömt bort frågorna jag ställde några timmar sedan, eller tänkte du bara kalla andra skribenter för autister och smita undan diskussionen?

Hade du något exempel på värdebevarare som hela tiden gör all time high? Annars verkar du använda ordet på något sätt som ingen annan förstår och då är det menlöst att diskutera detta vidare.

Tänker inte fråga en 3:e gång (apropå försöka smita från diskussionen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in