2023-09-26, 19:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tungt.
Nu handlar ju citatet inte ens om bitcoin, och jag får påminna dig återigen om varför stora spelare inom finans brukar marknadsföra saker (tips: det är inte för att du ska göra bra investeringar).

Apropå "tokenisation of assets and securities" så är detta klassiska marknadsförings-buzzwords utan innehåll, och dessutom har "tekniken" funnits i decennier utan att något har hänt. Jag skulle inte hålla andan
Citera
2023-09-26, 19:51
Medlem
Citat:
Precis, och detta görs också av massor av företag.

Skillnaden med spot ETF:en är att när folk köper den för 1 miljard, så kommer det behövas köpas motsvarande mängd Bitcoin på marknaden. Och alla som gått i mellanstadiet vet vad som händer när utbudet miskar på en marknad.

I dag om någon köper en Bitcoin Futures ETF för en miljard så kommer INTE en enda Bitcoin att köpas på den underliggande marknaden.

Detta är viktigt. Det finns i dag flera fejkfonder man kan köpa. När man köper en sådan skjuter man sig själv i foten, såtillvida att köpet inte gör ett dyft för att driva upp priset på den tillgång man exponerar sig mot. Därtill kommer ökade risker vid krissituationer om man bara äger ett derivat, indirekt dessutom.

Personligen skulle jag aldrig köpa andelar i en sådan fond. Jag skulle troligen inte köpa andelar i en riktig spot-ETF heller, men det är inte riktigt lika otänkbart.

En fejkfond avleder kapital från bitcoin. En riktig spot-ETF leder in kapital till bitcoin.
Citera
2023-09-26, 20:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag skulle troligen inte köpa andelar i en riktig spot-ETF heller, men det är inte riktigt lika otänkbart.
Ja, och det är ju för att det är lättare för dig att köpa Bitcoin, då du redan ordnat konto på Bitcoin exchanges. En ETF tillför inte så mycket, speciellt inte för dig som värdesätter self custody -delen hos Bitcoin.

Men för företag och institut kan det vara tvärtom. Dvs, att dom har färdiga kanaler att enkelt köpa BlackRocks produkter medans dom INTE har några färdiga processer, kanaler och rutiner att köpa Bitcoin via bolaget och än mindre möjligheter (eller intresse) att ansvara för self custody -delen.
Det är för företag inte mycket konstigare att föredra en Bitcoin ETF framför spot Bitcoin som det är för dem att föredra en vete ETF framför att köpa (och förvara) riktigt vete.
Senast redigerad av Leaston 2023-09-26 kl. 20:38.
Citera
2023-09-26, 21:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men för företag och institut kan det vara tvärtom. Dvs, att dom har färdiga kanaler att enkelt köpa BlackRocks produkter medans dom INTE har några färdiga processer, kanaler och rutiner att köpa Bitcoin via bolaget och än mindre möjligheter (eller intresse) att ansvara för self custody -delen.
Återigen detta dumma narrativ som vi precis debunkade häromdagen, och så fortsätter du bara som om inget hade hänt. Vad är det för ”processer” som du tror att företag har som försvårar det så oerhört för dem att ”investera” i bitcoin trots att de så gärna vill?

Glömde du alla de sätt som de enkelt kan göra detta via redan idag? Vi gick igenom ett antal alternativ i detalj. Det var alltså inga futures vi talar om här.
Citera
2023-09-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Återigen detta dumma narrativ som vi precis debunkade häromdagen, och så fortsätter du bara som om inget hade hänt. Vad är det för ”processer” som du tror att företag har som försvårar det så oerhört för dem att ”investera” i bitcoin trots att de så gärna vill?

Glömde du alla de sätt som de enkelt kan göra detta via redan idag? Vi gick igenom ett antal alternativ i detalj. Det var alltså inga futures vi talar om här.

Konsensus landade i att det är bullish med Blackrocks nyförvärvade intresse för bitcoin.
Citera
2023-09-26, 22:50
Medlem
Leastons avatar
”Dom kommer aaaldrig tillåta Bitcoin” -har jag hört genom åren.

Oklart vilka det åsyftas på när man talar om ”dom”. Det kan inte vara republikanerna…eller Demokraterna:
https://x.com/ericbalchunas/status/1706765369342382197?s=61&t=LqylBergSzb8inhd-BXb6w

Är det kanske illuminati och/eller ödlorna?
Senast redigerad av Leaston 2023-09-26 kl. 22:52.
Citera
2023-09-29, 20:37
Medlem
SirDevils avatar
Jag har en fråga till er som kan lite om Bitcoin.
För att lära mig mer om btc så har jag köpt lite.
En sak som jag inte räknade med var de dyra avgifterna.
Är det normalt att ett köp på 5 000 kr har 350-400 kr i avgifter?
Jag har köpt via min Ledger och Safello.
Citera
2023-09-29, 20:48
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDevil
Det var väldigt dyrt. Mina ordrar har varit större än din men har legat på någon procent i avgifter för insättning och köp.
Citera
2023-09-29, 20:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDevil
Betalar du med kort så ja. Visa/Mastercsrd tar hutlösa avgifter. SEPA om du vill komma undan billigare, men bankerna är ju otroligt sega så det kan ta några dagar istället.
Citera
2023-09-29, 20:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Betalar du med kort så ja. Visa/Mastercsrd tar hutlösa avgifter. SEPA om du vill komma undan billigare, men bankerna är ju otroligt sega så det kan ta några dagar istället.
SEPA tar inte ”några dagar”, särskilt inte SEPA Instant, som vi redan kom fram till i tidigare diskussioner.
Citera
2023-09-29, 21:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
SEPA tar inte ”några dagar”, särskilt inte SEPA Instant, som vi redan kom fram till i tidigare diskussioner.
Det gör det visst. Har åtskilliga exempel på det.
Citera
2023-09-29, 21:53
Medlem
SirDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det var väldigt dyrt. Mina ordrar har varit större än din men har legat på någon procent i avgifter för insättning och köp.

Jag har aldrig kommit under 4.2%.
Vart handlar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in