Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-13, 19:34
  #1
Medlem
Sedelagens avatar
Om alla saker består av materia och rättigheter icke består av materia: hur kan rättigheter existera?

Är rättigheter en vanföreställning?
Citera
2023-01-13, 19:37
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Om det är så att allting består av materia och rättigheter inte består av materia så kan inte rättigheter existera. Så om rättigheter existerar så är minst en av premisserna felaktiga.
Citera
2023-01-13, 19:38
  #3
Medlem
Rättigheter är en mänsklig abstraktion.
Citera
2023-01-13, 19:40
  #4
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Rättigheter är en mänsklig abstraktion.

Existerar mänskliga abstraktioner?
Citera
2023-01-13, 19:49
  #5
Medlem
Izismiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Om alla saker består av materia och rättigheter icke består av materia: hur kan rättigheter existera?

Är rättigheter en vanföreställning?

Den viktigaste rättigheten i världen är rätten att ha fel.
Citera
2023-01-13, 19:51
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Existerar mänskliga abstraktioner?
Består abstraktioner av materia?

Består allting (som existerar) av materia?
Citera
2023-01-13, 19:52
  #7
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om det är så att allting består av materia och rättigheter inte består av materia så kan inte rättigheter existera. Så om rättigheter existerar så är minst en av premisserna felaktiga.

Om predikatet "existens" gäller för alla materiella objekt som kan observeras, och inte gäller för alla objekt som inte uppfyller detta predikat, så existerar inte rättigheter om de inte kan observeras som materiella objekt

Om materiella objekt är objekt som har volym och massa, så kan rättigheter endast existera om de definieras som något materiellt, exempelvis en viss konfiguration av neuroner. Men ingen text beskriver rättigheter som en viss konfiguration av neuroner.
Citera
2023-01-13, 19:53
  #8
Medlem
espiyes avatar
Du skrev såhär i tråden (FB) Är matematik subjektivt?

Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Subjektiv betyder "vars sanning är beroende av subjektets sinne". Matematiken är inte subjektiv eftersom matematiska sanningar per definition är sanna oberoende av subjektets sinne.

Så om det gäller matematik varför ska då inte rättigheter också vara det?
Citera
2023-01-13, 19:54
  #9
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Den viktigaste rättigheten i världen är rätten att ha fel.

Om ord endast har mening om de korresponderar till observerbara materiella objekt så har orden "rättighet" och "rätt" och "fel" inte någon mening.
Citera
2023-01-13, 19:56
  #10
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Du skrev såhär i tråden "Är matematik subjektivt?"



Så om det gäller matematik varför ska då inte rättigheter också vara det?

För att jag spelar djävulens advokat. Jag är noga med att skriva "om" innan mina påståenden, alltså göra hypoteser snarare än kategoriska påståenden. Jag anser att rättigheter existerar, men jag har stora konflikter med andra om exakt vilka rättigheter dessa är och hur de bör berättigas. Jag har också svårt att se hur man kan vara motsägelsefri samtidigt som man tror på rättigheter men hånar exempelvis Gud av skälet att Gud är en metafysisk entitet.

Om rättigheter inte är materiella så måste de vara metafysiska. Alltså kan all kritik som riktas mot Gud av skälet att Gud är metafysisk också riktas mot idén om rättigheter.
Citera
2023-01-13, 19:59
  #11
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
För att jag spelar djävulens advokat. Jag är noga med att skriva "om" innan mina påståenden, alltså göra hypoteser snarare än kategoriska påståenden. Jag anser att rättigheter existerar, men jag har stora konflikter med andra om exakt vilka rättigheter dessa är och hur de bör berättigas. Jag har också svårt att se hur man kan vara motsägelsefri samtidigt som man tror på rättigheter men hånar exempelvis Gud.

Aha okej!

Jag brukar också göra det för att få igång diskussioner. Tråden (FB) Är matematik subjektivt? är ett exempel på det.

Citera
2023-01-13, 20:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Om alla saker består av materia och rättigheter icke består av materia: hur kan rättigheter existera?

Är rättigheter en vanföreställning?

1. Vad är din exakta definition av "materia"? Innefattar den informationen som kan kodas med hjälp av materien, som i DNA eller i molekyler av trycksvärta på ett pappersark?

2. (Nu är jag djävulens advokat!): om idévärlden existerar, med "rättigheter" och annat, varför bryr vi oss ens om materien? Mer än jag bryr mig om min egen skugga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback