Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
1. Vad är din exakta definition av "materia"? Innefattar den informationen som kan kodas med hjälp av materien, som i DNA eller i molekyler av trycksvärta på ett pappersark?
2. (Nu är jag djävulens advokat!): om idévärlden existerar, med "rättigheter" och annat, varför bryr vi oss ens om materien? Mer än jag bryr mig om min egen skugga?
1. Materia är saker med massa och volym. Information är data (uppgifter) som har givits en tolkning. 1 är data. 1 kg vatten är information. Data, i sin tur, är i fysikalisk mening, hos datorer, elektriska kretsar, som antingen har en ström flödande eller en ström bruten. Om allting är materia så måste sinnet, i sin tur, också vara endast en slags dator, vars komponenter uteslutande består av materia.
En rättighets definition måste under de omständigheterna vara en viss uppsättning och konfiguration av dessa komponenter i hjärnan. När man frågar materialisten varför något är en rättighet, torde han svara: "för att min hjärna råkar ha denna uppsättning och konfiguration", om han ska vara en motsägelsefri materialist. Faktiskt, så är hans "rättigheten" ekvivalent med den uppsättning och konfiguration som hans hjärna har vid det tillfället.
Detta betyder dock att en rättighet inte är annat än elektriska komponenter. Återigen, jag känner inte till någon juridisk, teologisk eller filosofisk skrift som berättigar rättigheter på det sättet.
2. Ett svar på den frågan är för att man måste bry sig om materien för att överleva. Frågan blir då varför man ska överleva. Ett annat svar är att om vi tror att idévärlden existerar så tror vi också att ett upphöjt förnuft existerar. Om det förnuftet ger oss imperativet att bry oss om materien så gör vi det.