Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Matematik bygger på en överenskommelse av siffrors värden och regler. Om du subjektivt säger att 5+5 är 11 så är det du som bryter överenskommelsen och ingen annan kommer godta det som matematik. Då får du kalla det något annat.
Estetik, till skillnad från matematik, har förändrats över tid vad som är god estetik och mindre god. Det finns säkerligen en matematisk formel som kan räknas ut vad som är en bättre estetik, men vad ögat upplever och känner kan förändras av samhällets påverkan och är därmed subjektivt.
Precis det här.
Du är fri att definiera om saker, precis som du behagar, men då får du påpeka att du har definierat det så. Det står dig fritt att definiera 2 som 3, men det finns med största sannolikhet ingen som helst fördel med det, och det strider mot konventionerna inom matematiken.
Sedan finns det väl ibland vissa oenigheter. Om jag inte är helt ute och cyklar, så är inte alla helt överens om 0 (noll) ingår i de naturliga talen, eller ej. Jag har för mig att 0 ofta ingår i USA, men inte i Europa. Huruvida det handlar om subjektivitet däremot är väl frågan.