Ofta sägs det att etik och estetik är subjektivt eftersom värdeomdömen och uppfattning av skönhet varierar från person till person. Vad som är rätt och fel varierar i tid och rum, i historiska samhällen och i olika kulturer även nu.
Men matematik då? Det finns de som räknar fel, eller inte vet om vilken siffra som kommer mellan 2 och 4. Det varierar i tid och rum hur bra någon är på att räkna. På samma sätt som det finns svåra etiska frågeställningar så finns det svåra matematiska problem. Alla kan inte lösa dem.
Både etik och estetik samt matematik varierar från person till person och historiska samhällen och även i olika samtida kulturer.
Nu kanske någon vill påstå att det finns konsekvenser om man inte kan räkna rätt. En raketfärd till månen kan haverera om matematiken är fel. Men kan inte samhällen haverera också om etiken är fel? Var det inte det som hände Nazityskland?
Vad jag vill få fram är att både etik, estetik och matematik har ett inslag av kompetens. Det faktum att man inte kan avgöra alla etiska problem gör inte etiken subjektiv, lika lite som det hade gjort matematiken subjektiv för att det finns svåra matematiska problem som inte alla kan avgöra.
Så är då matematiken subjektiv på samma sätt som moralen?
Eller finns det en del problem i dem som är väldigt väldigt svåra att avgöra sanningshalten för de allra flesta människor som inte är specialister?
Men matematik då? Det finns de som räknar fel, eller inte vet om vilken siffra som kommer mellan 2 och 4. Det varierar i tid och rum hur bra någon är på att räkna. På samma sätt som det finns svåra etiska frågeställningar så finns det svåra matematiska problem. Alla kan inte lösa dem.
Både etik och estetik samt matematik varierar från person till person och historiska samhällen och även i olika samtida kulturer.
Nu kanske någon vill påstå att det finns konsekvenser om man inte kan räkna rätt. En raketfärd till månen kan haverera om matematiken är fel. Men kan inte samhällen haverera också om etiken är fel? Var det inte det som hände Nazityskland?
Vad jag vill få fram är att både etik, estetik och matematik har ett inslag av kompetens. Det faktum att man inte kan avgöra alla etiska problem gör inte etiken subjektiv, lika lite som det hade gjort matematiken subjektiv för att det finns svåra matematiska problem som inte alla kan avgöra.
Så är då matematiken subjektiv på samma sätt som moralen?
Eller finns det en del problem i dem som är väldigt väldigt svåra att avgöra sanningshalten för de allra flesta människor som inte är specialister?