2023-01-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Visste ni att man inte behöver koka pasta, i alla inte i 10 minuter?

Man tar sin torra pasta/spaghetti och lägger det i rumstempererat vatten och låter det ligga där i 2 timmar. Då har pastan mjuknat och sen kan man koka pasta i lite vatten i 1 minut, sen är det klart! Man spar energi, vatten och pengar på det.

https://www.exploratorium.edu/food/soaking-pasta

Visste du att man kan hälla ett par deciliter vatten i en kastrull, sen slå på sin spis och bränna av ca 0.05 kWh och så blir pastan klar på 7 minuter.

Hur fan sparar man vatten på att inte koka pastan?

Trolltråd.
Citera
2023-01-09, 19:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Om ändå någon kunde uppfinna något som kan värma vatten på 10 minuter.

En vattenkokare som är bra hjälper ju till iaf att minska elräkningen med kokvattnet
Citera
2023-01-09, 19:13
Medlem
Sladdarens avatar
Vad händer om du lägger pastan i innan vattnet kokar eller ifrån kallt vatten till kokt ?

Att lägga pastan i vatten som inte kokar kommer faktiskt att öka din totala tillagningstid och få din pasta att sitta i vattnet längre. Du kommer att sluta med pasta som har absorberat för mycket vatten med en grumlig konsistens. (överkokt)
Senast redigerad av Sladdaren 2023-01-09 kl. 19:16.
Citera
2023-01-09, 19:19
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Visste ni att man inte behöver koka pasta, i alla inte i 10 minuter?

Man tar sin torra pasta/spaghetti och lägger det i rumstempererat vatten och låter det ligga där i 2 timmar. Då har pastan mjuknat och sen kan man koka pasta i lite vatten i 1 minut, sen är det klart! Man spar energi, vatten och pengar på det.

https://www.exploratorium.edu/food/soaking-pasta
Lagar du din mat flera timmar innan du har blivit hungrig? Det här var det mest korkade jag har hört idag.
Citera
2023-01-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är ledningar i koppar i både kall och varmvatten så du kan använda varmvatten till pasta och även pulvermos 😊

Nej! Varmvatten från kranen skall varken drickas eller användas till matlagning!
Citera
2023-01-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Den ena första blir inge bra, spagettin blir mosig och mjölig så det är uteslutet för mig iaf

Kort koktid för pasta innebär sämre kvalite av pasta så det är uteslutet för mig ochså fast jag kan tycka att det är gott ibland med snabbmakaroner av endast ett märke .. "eftersom de går snabbare att äta" nä ba skoja med det
tvärt om - färsk pasta anses ju överlägsen och den ska då inte ha några 14 minuter...
Snabbmakaroner är inte av sämre kvalitet än gammeldags idealmakaroner - de har däremot tunnare väggar och är mindre vilket kortar ner koktiden. Detta torde gälla för det mesta av torkad pasta - det är tjockleken som avgör koktid - inte "kvaliteten".
Citera
2023-01-09, 20:49
Medlem
Wow! Torr pasta absorberar vatten!
Stoppa pressarna och meddela Vetenskapsakademien genast! Nästa års pristagare är funnen...
Citera
2023-01-09, 20:49
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Men det tar två timmar att få en skål makaroner...?
Flashbacks to do tips är alltid omständiga
Citera
2023-01-09, 20:55
Medlem
Den stora frågan är. Blir snabbmakaroner mjuka fortare än annat med denna "metoden"?
Citera
2023-01-09, 21:39
Medlem
Bassplays avatar
Fan vilka luffare ni är.
Skaffa en vattenkokare åtminstone.

Skulle hellre knapra dom torra än att vänta två timmar.
Citera
2023-01-09, 21:45
Medlem
jtds avatar
mm faktiskt sant. men jag steker o kokar mat på min braskamin nu som värmer huset.. man får aldrig upp lika hög temperatur men tänker man lite och planerar för måltiderna så går det bra. det blir i varje fall ljummet istället för rått. sparar mkt el. dragit ur sladden till kylskåpet o spis. har det ute på altan istället. makaroner går bra som du säger o mkt mer bara man kan planera. bra tips
Citera
2023-01-09, 21:49
Medlem
Juggernawts avatar
Eller så spenderar man de 22 öre det kostar att koka pastan och låter bli att skriva idiotiska inlägg på nätet om det. För så jävla snål kan väl ingen vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in