2023-01-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Visste ni att man inte behöver koka pasta, i alla inte i 10 minuter?

Man tar sin torra pasta/spaghetti och lägger det i rumstempererat vatten och låter det ligga där i 2 timmar. Då har pastan mjuknat och sen kan man koka pasta i lite vatten i 1 minut, sen är det klart! Man spar energi, vatten och pengar på det.

https://www.exploratorium.edu/food/soaking-pasta

Du kan göra samma sak med potatis. När vattnet har kokat upp så stänger du av plattan och låter kastrullen stå kvar med lock. Efter en 40-60 mins så är dom mjuka. Det kan gå fortare så kolla dom med jämna mellanrum.
Citera
2023-01-09, 17:33
Medlem
Smart tips till den som inte bryr sig om konsistens eller begrepp som ”al dente”
Citera
2023-01-09, 17:43
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Du kan göra samma sak med potatis. När vattnet har kokat upp så stänger du av plattan och låter kastrullen stå kvar med lock. Efter en 40-60 mins så är dom mjuka. Det kan gå fortare så kolla dom med jämna mellanrum.

Intressant. Ska prova att göra så nästa gång jag ska äta potatis.
Citera
2023-01-09, 17:46
Medlem
Citat:
Intressant. Ska prova att göra så nästa gång jag ska äta potatis.

Det blir mycket bättre resultat också, om du kokar dom som vanligt så är risken större att dom kokar sönder. Med denna metod så slipper du bry dig i potatisen, den sköter sig själv uppe i ett hörn och det är mindre risk att den går sönder.
Win-win
Citera
2023-01-09, 18:00
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Jo, om du vill ha rost i vattnet. Kallt kranvatten blir rumstempererat snabbt.

Man kan säkert ställa in vattnet med pastan i kylen och låta det stå där över natten eller dagen.

Om ändå någon kunde uppfinna något som kan värma vatten på 10 minuter.
Citera
2023-01-09, 18:08
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Smart tips till den som inte bryr sig om konsistens eller begrepp som ”al dente”

Alla utom italienare???
Citera
2023-01-09, 18:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jo, om du vill ha rost i vattnet. Kallt kranvatten blir rumstempererat snabbt.

Man kan säkert ställa in vattnet med pastan i kylen och låta det stå där över natten eller dagen.
Det är ledningar i koppar i både kall och varmvatten så du kan använda varmvatten till pasta och även pulvermos 😊
Citera
2023-01-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Alla utom italienare???

Typ. Och matintresserade folk.
Citera
2023-01-09, 18:45
Vi som värnar om miljön äter givetvis snabbmakaroner, behöver bara koka dem 3 minuter.
Citera
2023-01-09, 18:56
Medlem
Du kan också slå av plattan när det kokar och låta pastan tillagas på eftervärmen.
Med fördel en pasta med kort koktid. Då har du spisen igång kortare än den där minuten.
Citera
2023-01-09, 18:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Visste ni att man inte behöver koka pasta, i alla inte i 10 minuter?

Man tar sin torra pasta/spaghetti och lägger det i rumstempererat vatten och låter det ligga där i 2 timmar. Då har pastan mjuknat och sen kan man koka pasta i lite vatten i 1 minut, sen är det klart! Man spar energi, vatten och pengar på det.

https://www.exploratorium.edu/food/soaking-pasta

Sen smakar det pyton .. Jag känner iaf deifntivt skillnad på det sen sist jag prövade man kan inte definiera skillnaden på det just nu .. Restauranger gör ju så givetvis men är osäker om de kokar dom och sen blötlägger dom i kallt vatten eller bara i kallt eller rumtempat vatten högst troligen..

Men det är ju känt sen länge ang spagetti iaf men att det inte kompromissar med smaken har jag svårt att tro och texturen inkl ev stärkelsen.. Bra tråd..

Är det så att det är ingen skillnad så har man ju besparat sig mycket elpengar pr år eller iaf märkbar besparing
Senast redigerad av Sladdaren 2023-01-09 kl. 19:00.
Citera
2023-01-09, 19:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Du kan också slå av plattan när det kokar och låta pastan tillagas på eftervärmen.
Med fördel en pasta med kort koktid. Då har du spisen igång kortare än den där minuten.

Den ena första blir inge bra, spagettin blir mosig och mjölig så det är uteslutet för mig iaf

Kort koktid för pasta innebär sämre kvalite av pasta så det är uteslutet för mig ochså fast jag kan tycka att det är gott ibland med snabbmakaroner av endast ett märke .. "eftersom de går snabbare att äta" nä ba skoja med det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in