2023-01-08, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryfs
Att se aktiesparande som en chipspåse som du ställer undan är helt fel ingång. Det beror såklart på hur rörlig aktien är, men det är ett spel, dvs du får vara beredd på riskerna och konsekvenserna. Nu är det inte helt samma sak men jag har en vän som har blivit av med otroligt mycket pengar på kryptovaluta som han trodde var en vattentät investering. Och då snackar vi mycket pengar.
Så har du förklarat för din kompis det nödvändiga att diversifiera?
Citera
2023-01-08, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Ja. Varför dela på avkastningen och sprida riskerna när man kan göra det mer kompakt, effektivt och överskådligt!?
Här får du bra musik hur som helst. Sex Pistols!
https://youtu.be/cBojbjoMttI
Citera
2023-01-08, 03:10
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Bara korta swingar som gäller sedan april 2022. Har insett att jag inte har någon aning om vad koppar, silver, guld, btc, wti, usd, tioåringen, sek står i om endast en månad.
Bättre att agera på det som sker än vad du tror ska ske..

Okej! Går du lös på den svenska eller amerikanska börsen? Absolut, sålänge ingen har uppfunnit spåkula så får man nog gå tillväga på det sättet.
Citera
2023-01-08, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Så har du förklarat för din kompis det nödvändiga att diversifiera?
Alternativt att strunta i skit investeringar.. Eller åtminstone bli skicklig i sin riskhantering.

Citat:
Här får du bra musik hur som helst. Sex Pistols!
https://youtu.be/cBojbjoMttI

🤢🤮
Citera
2023-01-08, 03:28
Medlem
Citat:
Alternativt att strunta i skit investeringar.. Eller åtminstone bli skicklig i sin riskhantering.

🤢🤮
Kräks på du din lilla vän men fortsätt klaga som du vill. Vad gillar du ABBA?
Citera
2023-01-08, 03:32
Medlem
Citat:
Ja. Varför dela på avkastningen och sprida riskerna när man kan göra det mer kompakt, effektivt och överskådligt!?
Vad är ditt investerings case här för Flashback eller vill du bara försöka vara en expert?
Citera
2023-01-08, 03:34
Medlem
Citat:
Kräks på du din lilla vän men fortsätt klaga som du vill. Vad gillar du ABBA?

Nu går du lite väl OT. Vi är i aktieforumet nu.

Hursomhelst... Diversifieringstramset är till för lata dumb money som inte kan hantera risker eller välja potentiellt bra aktier. Sannolikhetsspel, som sagt. Där man med ett gott analytiskt förarbete kraftigt kan vända oddsen till sin fördel.

Sanning tyvärr.
Citera
2023-01-08, 03:42
Medlem
Citat:
Vad är ditt investerings case här för Flashback eller vill du bara försöka vara en expert?

Du frågar mig, någon som du precis nedvärderat, om specifikt aktietips?! Du har med andra ord inte den minsta koll på vad du håller på med. Vill du börja greppa grunderna så är det det som du bör fråga om, inte vilket case.
Citera
2023-01-08, 03:43
Medlem
Citat:
Nu går du lite väl OT. Vi är i aktieforumet nu.

Hursomhelst... Diversifieringstramset är till för lata dumb money som inte kan hantera risker eller välja potentiellt bra aktier. Sannolikhetsspel, som sagt. Där man med ett gott analytiskt förarbete kraftigt kan vända oddsen till sin fördel.

Sanning tyvärr.
Då kan du lika väl investera allt i Berkshirehataway för jag tror inte någonstans att du är smartare än dem. Eller varför inte en global fond.
Citera
2023-01-08, 03:50
Medlem
Citat:
Du frågar mig, någon som du precis nedvärderat, om specifikt aktietips?! Du har med andra ord inte den minsta koll på vad du håller på med. Vill du börja greppa grunderna så är det det som du bör fråga om, inte vilket case.
Ursäkta mig så mycket! Du är en fin person.
Citera
2023-01-08, 03:53
Medlem
Citat:
Då kan du lika väl investera allt i Berkshirehataway för jag tror inte någonstans att du är smartare än dem. Eller varför inte en global fond.

Allt? Man investerar aldrig allt i en aktie, det hör till sunt riskförnuft. Det märks att du öht inte förstår marknadens mekanismer. Stora fonder har stora tillgångar till pengar, de kan således inte ens investera på samma sätt (läs: lika effektivt) som en insatt investerare, då stora pengar kräver mkt likviditet; de är långsamma in och långsamma ut. Många fonder är dessutom bunda till en specifik risknivå, vilket innebär att de inte ens får gå in i bra aktier ifall riskbedömningen överstiger satt risknivå.
Senast redigerad av GravtPsykisktStord 2023-01-08 kl. 03:56.
Citera
2023-01-08, 04:04
Medlem
Citat:
Allt? Man investerar aldrig allt i en aktie, det hör till sunt riskförnuft. Det märks att du öht inte förstår marknadens mekanismer. Stora fonder har stora tillgångar till pengar, de kan således inte ens investera på samma sätt (läs: lika effektivt) som en insatt investerare, då stora pengar kräver mkt likviditet; de är långsamma in och långsamma ut. Många fonder är dessutom bunda till en specifik risknivå, vilket innebär att de inte ens får gå in i bra aktier ifall riskbedömningen överstiger satt risknivå.
Jag ligger lång Calliditas. Hansa samt egeits därtill Catargis samt interrvacc så är det men Investor osv. är min trygga bas.
Senast redigerad av Truefighter 2023-01-08 kl. 04:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in