• 7
  • 8
2023-10-28, 13:34
Medlem
Ja, jag ser aktier som sparande, eftersom väntevärdet är positivt, till skillnad från spel.
Citera
2023-10-31, 03:40
Medlem
Att börsen historiskt alltid gått upp på lång sikt betyder inte ett bevis för att den kommer att göra det framöver på lång sikt. Att börsen alltid kommer att gå upp på lång sikt är ingen naturlag. Trots det sitter experter och hävdar att om man sparar så här och så här mycket kommer man att ha så här och så här mycket om 10, 20, 30, 40 år som om det vore kassaskåpssäkert.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2023-10-31 kl. 03:47.
Citera
2023-10-31, 13:17
Medlem
Karmans avatar
Beror ju på hur man definierar sparande. Aktier skulle jag kalla "högrisksparande" och det är också en form av sparande... Till skillnad från ett lotteri styrs det inte enbart av slumpen, utan i mångt och mycket hur företaget sköts och utvecklas som man äger aktier i.
Citera
2023-10-31, 15:48
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Att börsen historiskt alltid gått upp på lång sikt betyder inte ett bevis för att den kommer att göra det framöver på lång sikt. Att börsen alltid kommer att gå upp på lång sikt är ingen naturlag. Trots det sitter experter och hävdar att om man sparar så här och så här mycket kommer man att ha så här och så här mycket om 10, 20, 30, 40 år som om det vore kassaskåpssäkert.

Idagsläget finns det inget som säger att det är dåligt på lång sikt att köra fonder med riktiga värdebolag t.ex även till barn idag som knappt kan gå.

Man måste isfall se nån form av global befolkningsminskning i horisonten och riktigt där är man inte även om en del tror så.

Notera då att vissa av dagena hypebolag kommer genomgå stentvätt och dom överlevande blir ofta värdebolag efter några omgångar och decenier
Citera
2023-10-31, 17:32
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Det är ju sparande det kallas. Aktiesparande, eller fondsparande.

Är det inte mer ett spel? Vad är det för slags sparande om pengarna typ försvinner egentligen? Sparande ska väl vara någonting som finns kvar? Om jag sparar min chipspåse till helgen räknar jag med att den finns kvar när helgen kommer.

Har man ett brett sparande, dvs indexfonder och dylikt så går man väl alltid mycket plus om man låter pengarna ligga där under 20 års tid? Vid spelande så kommer man väl alltid ligga på minus efter 20 år såvida du inte är en grym pokerspelare eller dylikt.

Jag vet att historisk avkastning inte är ett löfte för framtida avkastning, men indexsparande har väl alltid gått uppåt med tiden.

Att satsa allt på en enda aktie med hög risk vore givetvis mer ett lotteri.
Senast redigerad av nickeh84 2023-10-31 kl. 17:34.
Citera
2023-10-31, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Har man ett brett sparande, dvs indexfonder och dylikt så går man väl alltid mycket plus om man låter pengarna ligga där under 20 års tid? Vid spelande så kommer man väl alltid ligga på minus efter 20 år såvida du inte är en grym pokerspelare eller dylikt.

Jag vet att historisk avkastning inte är ett löfte för framtida avkastning, men indexsparande har väl alltid gått uppåt med tiden.

Att satsa allt på en enda aktie med hög risk vore givetvis mer ett lotteri.

ja, index har ju alltid fungerat...men annars...mycket lotteri
Citera
2023-10-31, 21:32
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen

Sannolikt ja, över tid kommer man sannolikt att avkasta x%. Riskfyllt, visst. Men om man sparar brett så ökar oddsen.
Citera
2023-10-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Sannolikt ja, över tid kommer man sannolikt att avkasta x%. Riskfyllt, visst. Men om man sparar brett så ökar oddsen.

Visst men jag menar aktiebörsen som helhet. Det är ingen naturlag att den kommer att gå upp på lång sikt. Fast om börsens utveckling blir väldigt dålig på lång sikt så finns det förmodligen även andra problem i samhället/världen än att ens sparkapital inte växer eller vuxit så bra.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2023-10-31 kl. 21:51.
Citera
2023-10-31, 21:50
Medlem
.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem