Citat:
Ursprungligen postat av
KJosef
Ett lotteri är definitionsmässigt ett slumpspel och det är också exakt vad en aktie där. Du köper en aktie i hopp om att vinna men det är omöjligt att veta på förhand om det kommer gå bra eller inte just därför att utfallet styrs av slumpen. Likheten med triss och andra hazardspel kommer från att både aktier och triss är slumpspel om pengar.
Det finns inga skillnader mellan triss och aktier som är relevanta för den vanlige investeraren bortom volatilitet, förväntad avkastning och eventuellt hur vinsterna skattas. Undantagen är typ Elon Musk köper Twitter av skäl som inte är ekonomiska men vi bortser från detta här. 99.9999% av investerare kommer aldrig kontrollera ett företag utan det enda som är intressant är hur mycket pengar det går att tjäna och hur mycket risk behöver man ta för att dra in de pengarna.
Tycker det blir mycket goja här. Bara det att slänga ihop alla aktier i en hög och jämföra med lotteri är en kass liknelse. Jag är ganska säker på att jag skulle om jag ville kunna hitta jättemånga aktier som är nästan lika dåliga som lotter utan större ansträngning.
Lotter/lotteri är förlust för det är liksom det som det går ut på. Utgivaren gör en vinst, läs på baksidan av en Triss oddsen är helt värdelösa.
Att jag köper eller säljer en aktie är för att jag vill äga eller inte äga andelar av ett företag, det finns ingen part som på en bråkdels sekund vid en dragning pga en ren slump blir rikare eller fattigare av det.
Innan kriget bröt ut ägde jag en del aktier i ryska bolag och bolag med verksamhet i Ryssland. Innan krigsutbrottet hann jag sälja det mesta, resterna såldes ganska snart. Inte ens här var det ju en slump som avgjorde att mina investeringar tillfälligt skulle gå ner i värde. Hade jag haft lite is i magen/litat mera på staten i ett land där ledaren tappat det helt hade jag ju behållit dessa. Inget av detta var ju en slump och till skillnad från en nitlott så var det ju inte säkert att de som köpte aktierna gör en förlust. Tror förövrigt det finns få köpare av nitlotter där ute till skillnad mot aktier.
Aktier som handlas på börsen finns ju främst nu för att det ska gå snabbt att gå in eller ut och inte som förr för att ge investerare kapital vid behov.
Mina affärer som är tänkta som investeringar på kanske 10 års tid tycker jag är så långt bort från lotteri man kan komma. Oavsett mikro eller makro är det väldigt sällan till aldrig slumpen som avgör om ett företag går bra eller inte.