2023-01-08, 04:16
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag ligger lång Calliditas. Hansa samt egeits därtill Catargis samt interrvacc så är det men Investor osv. är min trygga bas.

Okej, jag är tyvärr intet intresserad utav lekmäns befattningar på börsmarknaden, utan håll dig gärna till ämnet och därtill eventuellt tillhörande frågor!
Citera
2023-01-08, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Okej, jag är tyvärr intet intresserad utav lekmäns befattningar på börsmarknaden, utan håll dig gärna till ämnet och därtill eventuellt tillhörande frågor!
Du bör vara tacksam för det jag skriver om du vill göra pengar fast i övrigt har du rätt.
Citera
2023-01-08, 04:32
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du bör vara tacksam för det jag skriver om du vill göra pengar fast i övrigt har du rätt.

Skulle t.o.m betala en summa för att aldrig behöva investera i dessa aktier. Alldeles för slöa aktier. Hade jag varit t.ex hedgefond ägare vore Investor möjligtvis intressant, då man handlar med andra summor och lite annat perspektiv gentemot solo investerare.
Senast redigerad av GravtPsykisktStord 2023-01-08 kl. 04:37.
Citera
2023-01-08, 04:40
Medlem
Citat:
Skulle t.o.m betala en summa för att aldrig behöva investera i dessa aktier. Alldeles för slöa aktier. Hade jag varit t.ex hedgefond ägare vore Investor möjligtvis intressant, då man handlar med andra summor och lite annat perspektiv gentemot solo investerare.
Ja det är magin att ni inte fattar något.
Citera
2023-01-11, 17:58
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Okej! Går du lös på den svenska eller amerikanska börsen? Absolut, sålänge ingen har uppfunnit spåkula så får man nog gå tillväga på det sättet.

Handlar i Sverige, Norge, Finland, USA och Kanada och vid enstaka tillfällen i Tyskland.
Gärna med råvaror som bas, helst industrimetaller.. Försöker dock hålla koll på lite av varje.
Igår blev det t ex ganska många Palantir, de verkar vara på G.
Citera
2023-01-11, 20:35
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Aktier är ett ägande, beroende på vilket företag så är det ett ägande av oljereserver, bil-produktion, pengar eller aktier osv osv. Om ägandet av något, t.ex aktier eller en bostad, ger en avkastning så kan man kalla det ett sparande.

Har du fortfarande 25 mille i XACT Bear?
En sak är dock säker.. Det kan bli onödigt dyrt att vara allt för fyrkantig.
https://www.youtube.com/watch?v=DcHKOC64KnE
Citera
2023-01-12, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Det är ju sparande det kallas. Aktiesparande, eller fondsparande.

Är det inte mer ett spel? Vad är det för slags sparande om pengarna typ försvinner egentligen? Sparande ska väl vara någonting som finns kvar? Om jag sparar min chipspåse till helgen räknar jag med att den finns kvar när helgen kommer.
Tankevurpa där men även chipsen kan bli gamla och tappa i värde. Aktier eller fonder finns ju kvar även om de går upp eller ned i värde. Sen föredrar andra att kalla det för en investering men går lite inflation i det ordet kan jag tycka när allt ska investeras; i sig själv, bra mat osv. Men kul frågeställning.
Senast redigerad av Truefighter 2023-01-12 kl. 05:26.
Citera
2023-01-12, 05:32
Medlem
Det är klart det är ett sparande. Mer eller mindre riskabelt beroende på hur du köper.

Pengarna på banken är ju egentligen inte helt riskfritt det heller, bara mer riskfritt.

Och även om man köper riskablare aktier så finns det ju inget som säger att ett dåligt sparande inte är ett sparande.
Citera
2023-01-12, 21:20
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Det är ju sparande det kallas. Aktiesparande, eller fondsparande.

Är det inte mer ett spel? Vad är det för slags sparande om pengarna typ försvinner egentligen? Sparande ska väl vara någonting som finns kvar? Om jag sparar min chipspåse till helgen räknar jag med att den finns kvar när helgen kommer.
"Saving is income not spent, or deferred consumption."
https://en.wikipedia.org/wiki/Saving

Så länge du skjuter upp konsumtion till framtiden så klassas det som sparande.

Att köpa trisslotter eller aktier i ett förhoppningsbolag handlar dock mer om spel så där går det ifrågasätta om syftet är att skjuta konsumtion på framtiden.
Citera
2023-01-12, 21:57
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
"Saving is income not spent, or deferred consumption."
https://en.wikipedia.org/wiki/Saving

Så länge du skjuter upp konsumtion till framtiden så klassas det som sparande.

Att köpa trisslotter eller aktier i ett förhoppningsbolag handlar dock mer om spel så där går det ifrågasätta om syftet är att skjuta konsumtion på framtiden.

Många får sin första kontakt med aktier genom att de köper aktier i förhoppningsbolag som hypats och haussats i sociala medier, sedan när de bränt sig så skyr de börsen för gott.
Citera
2023-09-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det är klart det är ett sparande. Mer eller mindre riskabelt beroende på hur du köper.

Pengarna på banken är ju egentligen inte helt riskfritt det heller, bara mer riskfritt.

Och även om man köper riskablare aktier så finns det ju inget som säger att ett dåligt sparande inte är ett sparande.

Då är att spela på Lotto ett sparande också.
Citera
2023-09-27, 14:50
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Då är att spela på Lotto ett sparande också.

Nej därför att lotto är inte uppskjuten konsumtion det är utebliven konsumtion. Om jag köper aktier så kan jag konsumera mer i framtiden, uppskjuten konsumtion. Om jag spelar på lotto kan jag konsumera mindre i framtiden, utebliven konsumtion. Dessa saker är inte ekvivalenta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in