2023-01-07, 22:34
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Även om du kör risk case blandat med säkrare kvalitetsbolag?

Ja. Varför dela på avkastningen och sprida riskerna när man kan göra det mer kompakt, effektivt och överskådligt!?
Citera
2023-01-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Nja, ser det mer som en chansartad spekulation med goda odds till förtjänst.

En chansartad spekulation låter spontant inte som något med goda odds till förtjänst, snarare tvärtom..
Citera
2023-01-07, 22:45
Medlem
Jag har kommit på att jag förlorar mer på börsen än om jag spelar på hästar.
Så jag tycker dyrt spel och inget kul
Citera
2023-01-07, 22:48
Medlem
Att se aktiesparande som en chipspåse som du ställer undan är helt fel ingång. Det beror såklart på hur rörlig aktien är, men det är ett spel, dvs du får vara beredd på riskerna och konsekvenserna. Nu är det inte helt samma sak men jag har en vän som har blivit av med otroligt mycket pengar på kryptovaluta som han trodde var en vattentät investering. Och då snackar vi mycket pengar.
Citera
2023-01-07, 22:59
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
En chansartad spekulation låter spontant inte som något med goda odds till förtjänst, snarare tvärtom..

Det är spekulation. Chansartat är det också.. Jag offrar många timmar för att hålla mig á jour med samtiden. Betydligt mycket mer än en 40-timmarsvecka. Fast jag gillar det jag har blivit att syssla med på heltid sedan tre år tillbaka.
Citera
2023-01-08, 00:21
Medlem
Citat:
Nja, ser det mer som en chansartad spekulation med goda odds till förtjänst.
Naturligt vis beror det på dig och din egen intelligens.
Citera
2023-01-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Det är ju sparande det kallas. Aktiesparande, eller fondsparande.

Är det inte mer ett spel? Vad är det för slags sparande om pengarna typ försvinner egentligen? Sparande ska väl vara någonting som finns kvar? Om jag sparar min chipspåse till helgen räknar jag med att den finns kvar när helgen kommer.

Riskerna är ju större än konventionellt sparande men möjligheterna till avkastningen är å andra sidan potentiellt mycket högre.

Så, man borde kunna betrakta aktier som en form av sparande.
Citera
2023-01-08, 00:35
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Naturligt vis beror det på dig och din egen intelligens.

Jag e bekräftad dåre med skyhög intelligens.. God fortsättning, göbbe.
https://www.youtube.com/watch?v=6fQc57t7VSA
Citera
2023-01-08, 00:59
Medlem
Citat:
Jag e bekräftad dåre med skyhög intelligens.. God fortsättning, göbbe.
https://www.youtube.com/watch?v=6fQc57t7VSA
Där kan du göra fina pengar! Allt bäst!
Citera
2023-01-08, 01:22
Medlem
Citat:
Det är spekulation. Chansartat är det också.. Jag offrar många timmar för att hålla mig á jour med samtiden. Betydligt mycket mer än en 40-timmarsvecka. Fast jag gillar det jag har blivit att syssla med på heltid sedan tre år tillbaka.

Okej, ja då är det åtminstone en gedigen FA gjord, så spekulationerna är ju byggd på fakta efter bästa förmåga.

Trevligt, kul att höra andra som livnär sig på investering. Är det i klassisk Warren Buffett manér med långsiktiga investeringar?
Citera
2023-01-08, 01:32
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Okej, ja då är det åtminstone en gedigen FA gjord, så spekulationerna är ju byggd på fakta efter bästa förmåga.

Trevligt, kul att höra andra som livnär sig på investering. Är det i klassisk Warren Buffett manér med långsiktiga investeringar?

Bara korta swingar som gäller sedan april 2022. Har insett att jag inte har någon aning om vad koppar, silver, guld, btc, wti, usd, tioåringen, sek står i om endast en månad.
Bättre att agera på det som sker än vad du tror ska ske..
Citera
2023-01-08, 02:17
Medlem
Citat:
Bara korta swingar som gäller sedan april 2022. Har insett att jag inte har någon aning om vad koppar, silver, guld, btc, wti, usd, tioåringen, sek står i om endast en månad.
Bättre att agera på det som sker än vad du tror ska ske..
Bättre jag skickar en fin länk till dig och med all respekt. Självklart har vi ett aktiesparande på gång! https://youtu.be/XsGl-0pzEEc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in