2023-01-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Exakt! Man kan göra saker för att öka sin förväntade avkastning. Som riskspridning. Som att köpa Investor istället för Aegirbio. Jag förnekar inte att man kan investera sina smart och förbättra sina odds för det kan man men även om man gör allt det här så är det slumpen som avgör vilket utfall man får i slutändan. Även om man kan vara hyfsat säker på att man hamnar i ett spann av bra utfall på lång sikt så finns det fortfarande ett gigantiskt slumpelement.

Telia och Ericsson är jättebra exempel. Det var helt oförutsägbart att det skulle gå så risigt som det gick och utfallet för Ericsson-investerare kan bäst förstås som otur.

Ett annat exempel som kommer från en finansbok är någon som sparar i småbolag hela sitt arbetsliv (typ 40 år) och går i pension 2007. Denna person har slagit börsen och fått en enorm avkastning. Om en person sparar i samma småbolag men går i pension 2009 så är utfallet katastrof. Småbolag har blivit krossade i finanskrisen och inte levererat bra avkastning under perioden. Såna här saker styr börsen och det är slump det är ingenting annat.

Ytterligare spridning är ju att köpa vid olika tillfällen, månadssparande är guld.

Risken med småbolag som ju typiskt vollar mer i lågkonjunktur är ju om recessionen slår till samma år man vill gå i pension. Så det är rimligt att vikta om de sista 5 åren innan man drar sig tillbaka...

Där finns en väldelig slump om födelseår.

Men slumpen kan ju hanteras och minskas rejält enligt min ödmjuka mening.

Det svåraste kan jag tycka är att hantera sin egen girighet och rädsla.
Citera
2023-01-05, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Det är ju sparande det kallas. Aktiesparande, eller fondsparande.

Är det inte mer ett spel? Vad är det för slags sparande om pengarna typ försvinner egentligen? Sparande ska väl vara någonting som finns kvar? Om jag sparar min chipspåse till helgen räknar jag med att den finns kvar när helgen kommer.
Aktiesparande är inget spel men det har på senare tid lockat bla speltorskar till att börja lägga in pengar på aktier med väldigt hög volatilitet eller som exempel kryptohandel.
Nu har vi haft en väldigt volatil marknad sedan 2020 så därför kanske det ses som ett spel för dig som är ny på ämnet.
Citera
2023-01-05, 11:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Aktier är ett ägande, beroende på vilket företag så är det ett ägande av oljereserver, bil-produktion, pengar eller aktier osv osv. Om ägandet av något, t.ex aktier eller en bostad, ger en avkastning så kan man kalla det ett sparande.
Citera
2023-01-05, 15:04
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Exakt. Men sen om aktien gör investerarna besviken eller inte beror på slump. Investerarna gör sin efterforskning och förväntar sig bra avkasnting i det långa loppet men det som avgör om investeringarna går bra eller inte är slump.

Det går inte att veta vilka aktier som kommer gå bra och vilka som kommer gå dåligt. Ingen kan göra detta, inte ens Warren Buffet som förlorat massor av pengar i IBM, Kraft Heinz och Berkshire Hathaway (gick i konkurs). När Buffet köper IBM och Apple så finns det inget sätt han kan veta att Apple ska bli världens största företag och IBM ska kosta honom massa pengar. Utfallet beror på saker som inte var kända när han gjorde investeringen alltså slump.

Det man kan göra är att köpa aktier som man tror ger en bra odds samt konstruera en portfölj som ger en bra riskspridning men det är i slutändan slumpelementet som avgör om det går bra eller inte. Det enda man gör med såna här åtgärder är att förbättra sina odds. Det är precis samma sak i hazardspel som poker. Jag kan satsa alla mina pengar med bättre kort mot en fisk och detta ger mig fördel i det långa loppet men det är slump som avgör vart pengarna hamnar just den handen.

Vad man alltid ska komma ihåg är att en akties pris beror på framtiden som är helt oförutsägbar och bäst modelleras som styrd av slumpen. Skickliga investerare kan ha statistisk fördel och om de har det kommer lagen om stora tal ge de en hyfsad avkastning i det långa loppet men ingen lever tillräckligt länge för att se "det långa loppet" utan vi skulle kunna leva i en period där obligationer slår aktier i 30 år och det finns inget vi kan göra åt detta. Det är helt slumpstyrt.

Slumpelementet som sådant finns ju i princip överallt, man kan påstå att slumpen avgör om man - ute på sin vanliga promenad - mitt uppe i promenaden kommer kunna ta ett steg till. För vem vet, kanske har en flygplansdel lossnat och är påväg ner, lr en våldsman kanske har dig på siktet osv.. Finns faktorer man ej kan känna till, liksom i börsen.

Jag skulle snarare säga att börsen är ett sannolikhetsspel.
Citera
2023-01-06, 13:32
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Är det inte mer ett spel? Vad är det för slags sparande om pengarna typ försvinner egentligen? Sparande ska väl vara någonting som finns kvar? Om jag sparar min chipspåse till helgen räknar jag med att den finns kvar när helgen kommer.

Sparar man i stabila storbolag så är det ett stabilt och bra långsiktigt sparande men det vanliga för unga män är att de bara äger aktier i ett enda tokhypat bolag som de köper halvvägs upp mot toppen och sedan inte säljer innan det krashat.

Sedan så dissar de aktier efter det.
Citera
2023-01-07, 16:30
Medlem
Håller med. Det är investeringar inte sparande. Sparande gör man då man har pengar på ett sparkonto. Men det väl mer tryggt då man kallar investeringarna för sparande och får därmed fler att investera.
Citera
2023-01-07, 17:42
Medlem
Citat:
Exakt! Man kan göra saker för att öka sin förväntade avkastning. Som riskspridning. Som att köpa Investor istället för Aegirbio. Jag förnekar inte att man kan investera sina smart och förbättra sina odds för det kan man men även om man gör allt det här så är det slumpen som avgör vilket utfall man får i slutändan. Även om man kan vara hyfsat säker på att man hamnar i ett spann av bra utfall på lång sikt så finns det fortfarande ett gigantiskt slumpelement.

Telia och Ericsson är jättebra exempel. Det var helt oförutsägbart att det skulle gå så risigt som det gick och utfallet för Ericsson-investerare kan bäst förstås som otur.

Ett annat exempel som kommer från en finansbok är någon som sparar i småbolag hela sitt arbetsliv (typ 40 år) och går i pension 2007. Denna person har slagit börsen och fått en enorm avkastning. Om en person sparar i samma småbolag men går i pension 2009 så är utfallet katastrof. Småbolag har blivit krossade i finanskrisen och inte levererat bra avkastning under perioden. Såna här saker styr börsen och det är slump det är ingenting annat.
Diversifiera, diversifiera och diversifiera.
Citera
2023-01-07, 19:16
Medlem
biljons avatar
Citat:

Det är varken ett sparande eller ett spel, det är spekulation.
Citera
2023-01-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Diversifiera, diversifiera och diversifiera.

Nu la du till ett par diversifieringar för mycket - ens diversifiering bör vara tämligen MÅTTLIG. Annars urholkas avkastningen.
Jag är väl medveten om hur diversifiering hypas, själv är jag absolut inget fan av det.
Citera
2023-01-07, 19:41
Medlem
Man kan säga lite att börsen är objektivt ett sannolikhetsspel, subjektivt kan det vara allt från spel till hårt arbete!
Citera
2023-01-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Nu la du till ett par diversifieringar för mycket - ens diversifiering bör vara tämligen MÅTTLIG. Annars urholkas avkastningen.
Jag är väl medveten om hur diversifiering hypas, själv är jag absolut inget fan av det.
Även om du kör risk case blandat med säkrare kvalitetsbolag?
Citera
2023-01-07, 21:32
Avstängd
Odagans avatar
Nja, ser det mer som en chansartad spekulation med goda odds till förtjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in