Citat:
Exakt! Man kan göra saker för att öka sin förväntade avkastning. Som riskspridning. Som att köpa Investor istället för Aegirbio. Jag förnekar inte att man kan investera sina smart och förbättra sina odds för det kan man men även om man gör allt det här så är det slumpen som avgör vilket utfall man får i slutändan. Även om man kan vara hyfsat säker på att man hamnar i ett spann av bra utfall på lång sikt så finns det fortfarande ett gigantiskt slumpelement.
Telia och Ericsson är jättebra exempel. Det var helt oförutsägbart att det skulle gå så risigt som det gick och utfallet för Ericsson-investerare kan bäst förstås som otur.
Ett annat exempel som kommer från en finansbok är någon som sparar i småbolag hela sitt arbetsliv (typ 40 år) och går i pension 2007. Denna person har slagit börsen och fått en enorm avkastning. Om en person sparar i samma småbolag men går i pension 2009 så är utfallet katastrof. Småbolag har blivit krossade i finanskrisen och inte levererat bra avkastning under perioden. Såna här saker styr börsen och det är slump det är ingenting annat.
Telia och Ericsson är jättebra exempel. Det var helt oförutsägbart att det skulle gå så risigt som det gick och utfallet för Ericsson-investerare kan bäst förstås som otur.
Ett annat exempel som kommer från en finansbok är någon som sparar i småbolag hela sitt arbetsliv (typ 40 år) och går i pension 2007. Denna person har slagit börsen och fått en enorm avkastning. Om en person sparar i samma småbolag men går i pension 2009 så är utfallet katastrof. Småbolag har blivit krossade i finanskrisen och inte levererat bra avkastning under perioden. Såna här saker styr börsen och det är slump det är ingenting annat.
Ytterligare spridning är ju att köpa vid olika tillfällen, månadssparande är guld.
Risken med småbolag som ju typiskt vollar mer i lågkonjunktur är ju om recessionen slår till samma år man vill gå i pension. Så det är rimligt att vikta om de sista 5 åren innan man drar sig tillbaka...
Där finns en väldelig slump om födelseår.
Men slumpen kan ju hanteras och minskas rejält enligt min ödmjuka mening.
Det svåraste kan jag tycka är att hantera sin egen girighet och rädsla.