Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-31, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vilka har försvunnit?
Vilka kommer försvinna?

VW Polo har ju slutats tillverkas vilket jag tycker är konstigt, den borde väl sälja ganska bra.

Hade säkert sin skara av köpare.
Citera
2022-12-31, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Jag får ångest varje gång jag ser grannen komma instressandes i sin xc90 kl 1730 till carporten. Då stiger han ut i arbetsställ med sin lilla dotter på 5 år som lämnas först och hämtas bland de sista.. Vad är syftet med hans SUV egentligen?

Grannen har en billigare skoda, jobbar hemma som mjukvaruutvecklare, hämtar vid 16 och lämnar 09, ser alltid nöjd och glad ut. Vem är "vinnaren" anser du?
Ingen aning eftersom jag inte känner dina grannar. Sådana här val brukar vara väldigt personliga och inte sällan drivna av hur man vill att omgivningen ska se på en. Lika ofta kan det finnas mindre trevliga saker under ytan från den kostnad valen ger.
Men tittar jag på mig själv tex, lyckas jag alltid "motivera" bort billiga småbilar med sämre kvalitet, farliga vid krock, kan inte dra släp, jag får inte plats osv. Vet inte om jag blir lyckligare av den SUV jag kör, men antagligen mindre olycklig än om jag kört en Smart.
Citera
2022-12-31, 11:54
Medlem
Söker man på Blocket så verkar denna modell vara billigast.. https://www.blocket.se/annons/stockholm/hyundai_i10_1_0_pure/91899171
Citera
2022-12-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vad hände med "småbilarna" ? Typ Lupo, Micra, Ford KA, Hyundai Atos osv osv...

Varför säljs de inte idag?
Finns fortfarande nya, billiga småbilar att köpa.
Problemen är att alla bilmodeller växer så småbilarna har blivit lite större medan de små mellanklassbilarna har vuxit osv osv.
Även priser på alla bilar har gått upp som allt annat vilket gör att bilarna under/runt 100 000kr är ett minne blott i dag. Vet inte ens om man kan hitta en Dacia under 100 längre.
Citera
2022-12-31, 12:47
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hyundai i10 börjar på 135k.
Toyota Aygo på 180k.
Kia Picanto på 182k.
Nissan Micra på 186k.
Dacia Sandero på 150k.
Ford Puma på 264k.
Renault Clio på 218k.
Suzuki Swift på 197k.
Citroen C3 på 190k.
Mitsubishi Space star 175k.

En du missade:
Škoda Fabia (fr. 233tkr)
Citera
2022-12-31, 14:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
VW Polo har ju slutats tillverkas vilket jag tycker är konstigt, den borde väl sälja ganska bra.

Hade säkert sin skara av köpare.
Nej, Polo har inte slutats att tillverkas

Nu får ni ta och ge er..
Hela tråden är bisarr..
Citera
2022-12-31, 15:21
Medlem
Vad vet ni om Mitsubishi Colt? Ser bilder på en kommande Colt 2023 baserat på en Renault Clio...vet inte om det stämmer men Mitsubishi har så vitt jag vet inte många bilar kvar i sin uppsättning.
Citera
2022-12-31, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, Polo har inte slutats att tillverkas

Nu får ni ta och ge er..
Hela tråden är bisarr..

Jag trodde det då den inte säljs i Sverige längre.
Citera
2022-12-31, 15:28
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinot
Jo, så är det.

För ICE-bilar så är budgetbilar i dag där du nämner mellan 200-300 (oftast 250-300), och för budget elbilar mellan 300-400 (oftast 350-400).

Men småbilar finns absolut, och de är ändå relativt sett (till stora bilar) fortfarande billiga. Dessutom rätt kul och praktiska i rätt användningsområde.

Jag gillar smarta småbilar, en del är riktigt underhållande att köra och att jag har ägt sådana bilar också men att vad gav jag för dem? Ja typ 100 000 - 150 000kr för övre spec, metallic, tonade rutor osv och det ät väl där jag tycker att dem bör ligga.
En Nissan Micra fullspec edition den kostar väl i dagsläget bortåt 250 000, ja att inte lägger jag dom pengarna på en liten bil.

Dacia gillar jag, det är mycket bil för pengarna och med lite extra till så blir dem trevliga.
Kollade nyss upp priset på nya Sandero Stepway 187 900kr, det är på tok för mycket anser jag men att en motsvarande KIA landar på över 200 000kr,

Tur är att jag gjorde klart mina bilköp då när det typ stod insparkare utanför bilhallarna och tillbuden haglade, jag sade då för två år sedan att snart så är festen över.
Citera
2022-12-31, 16:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Jag trodde det då den inte säljs i Sverige längre.
Det stämmer, Polo säljes inte i Sverige längre.
Generalagenten vill hellre sälja dyrare bilar här..

Det går dock utmärkt att själv importera en ny.
Den fick nyligen en omfattande facelift, ganska snygg bil nu faktiskt.
Citera
2022-12-31, 17:55
Medlem
Små bilar är livsfarliga. Bra att svenskar väljer bort skräpet.
Citera
2022-12-31, 18:14
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Många har gått upp tiotusentals kronor bara i år.

https://mnytt.se/2022/03/09/sveriges-10-billigaste-nybilskop-2/

Citat:
Sveriges 10 billigaste nybilsköp
9 mars, 2022 700 Views

Det har aldrig varit så dyrt att köpa sig en ny småbil som nu. Allt ifrån bränslet till fordonsskatten, försäkringar, service och inte minst bilpriserna slår rekord. Årets billigaste nybilsköp kostar 129 900 kronor och tiondeplatsen närmar sig med stormsteg 200 000. Vad säger då bilindustrin till sitt försvar? Tja, att såväl standardutrustningen som kvaliteten ökat samtidigt som det kostar en rejäl slant att nå upp till dagens tuffa miljökrav. Varsågoda, här är Sveriges 10 billigaste nybilsköp 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in