2022-12-31, 18:19
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Små bilar är livsfarliga. Bra att svenskar väljer bort skräpet.

Vad menar du?

Har inte farligheten att göra med tex hastigheten, och körstilen?

Kör man en större bil men blir påkörd vid ett rödljus av en pundare i 100 km/h så är man väl lika utsatt som en i en liten skoda?
Citera
2022-12-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Vad menar du?

Har inte farligheten att göra med tex hastigheten, och körstilen?

Kör man en större bil men blir påkörd vid ett rödljus av en pundare i 100 km/h så är man väl lika utsatt som en i en liten skoda?

Det farliga med små bilar är att de är små. Det finns mindre deformationszoner som kan ta energi vid olyckor.

Ja, man är mer utsatt i en liten bil.
Citera
2022-12-31, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
En du missade:
Škoda Fabia (fr. 233tkr)

Jättebillig!

För 10 år sedan kunde du få den för runt 100K men nu 233K ! Billigt!
Senast redigerad av affekask 2022-12-31 kl. 18:34.
Citera
2022-12-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det stämmer, Polo säljes inte i Sverige längre.
Generalagenten vill hellre sälja dyrare bilar här..

Det går dock utmärkt att själv importera en ny.
Den fick nyligen en omfattande facelift, ganska snygg bil nu faktiskt.

Så prolbemet är att ingen vill sälja billiga bensinbilar längre? (100-150K)
Citera
2022-12-31, 18:35
Synd att inte Polo tas in i Sverige längre, det är en utmärkt bil.

Vilken modell har ersatt Polon?
Senast redigerad av Pecka- 2022-12-31 kl. 18:38.
Citera
2022-12-31, 18:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Synd att inte Polo inte tas in i Sverige längre, det är en utmärkt bil.

Vilken modell har ersatt Polon?
Golf..
Citera
2022-12-31, 18:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Så prolbemet är att ingen vill sälja billiga bensinbilar längre? (100-150K)
Klart dom inte vill, de vill sälja dyrare bilar.
Det är dock inga problem att själv importera den från annat EU-land, det innebär lite pappersarbete med moms och sånt men bilen i sig är typgodkänd och klar för svensk registrering.
Citera
2022-12-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
grannen ser ju min bil.
Jag kör fula rostiga skit bilar vilket jag finner är mycket roligt. Mina grannar sitter på sina nya dyra och belånade-upp-över-öronen-bilar.
Mitt avgasrör har nu dessutom gått helt av på en av bilarna så den dånar gott men för någon vecka sedan hände något mycket chockerande.
En granne kom fram till mig och jag trodde att nu blir det utskällning men han sa att det är rätt trevligt med någon som vågar ha bilar med lite "själ" i, inte ens ungdomarnas epa traktorer låter längre. var nästan mer som att han berättade det för sig själv. Han avslutade samtalet med att säga att mycket är så stelt och tråkigt nuförtiden så min "stil" var enligt honom uppfriskande och påkallade lite nostalgi när det fortfarande var OK att åka en sliten bil.
Själv tänkte jag att vi faktiskt har mycket spännande skjutningar istället.
Citera
2022-12-31, 18:54
Medlem
volvo 240s avatar
Ja, det är med bilarna som med telefonerna. Gick mot mindre och mindre för att sedan vända om. En golf nu är ju betydligt större än en från 1975 eller tom 1993. De har iofs alltid varit de fulaste bilarna.... Nissan Micra från ca 2007 tex... Huga. Ford Ka är ju ett annat bottennapp. Fast var ju mkt prat om en bil för under 100k som en bra sak. Men blev visst inget med det. Och den minsta av de alla, Smart. vad blev det av dom?
Citera
2022-12-31, 18:58
Medlem
boll-svantes avatar
Det kommer hela tiden nya krav från EU och andra myndigheter om säkerhet, miljö och annat. Dessa krav börjar nu bli så pass omfattande att det inte går att tillverka billigare småbilar.

Det är ett led i kriget mot bilismen - kreti och pleti ska inte ha råd med bil är makthavarnas mål.
Citera
2022-12-31, 19:15
Medlem
Aktiva säkerhetssystem och nya EURO normerna påverkar en hel del, för varje generation så krävs det dyrare och mer omfattande avgasreningssystem, vilket också blir procentuellt mycket dyrare på de billigaste bilarna.

Sedan har komponentbrist, hög efterfrågan och nu senast inflation gjort sitt. Gissningsvis påverkar det de minsta och mest prispressade bilarna mer.

Rent generellt underskattar även de flesta vad nya bilar faktiskt kostar att köpa, det är inget nytt fenomen. Många som t.ex inbillar sig att en tysk premium-kombi kostar typ 300-400k när de i själva verket ligger på det dubbla idag.
Senast redigerad av sunnis 2022-12-31 kl. 19:24.
Citera
2022-12-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Klart dom inte vill, de vill sälja dyrare bilar.
Det är dock inga problem att själv importera den från annat EU-land, det innebär lite pappersarbete med moms och sånt men bilen i sig är typgodkänd och klar för svensk registrering.

OK!

Har du någon bra länk till nya bilar i andra EU-länder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in