2022-12-31, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vilka har försvunnit?
Vilka kommer försvinna?

Är du lat? Googla vet jag, så har du något att göra.
Citera
2022-12-31, 00:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Är du lat? Googla vet jag, så har du något att göra.
Du kan alltså inte nämna några alls.
Vad kan det bero på..
Småbilarna skulle ju ryka en efter en, du borde ju ha en hel lista då...
Citera
2022-12-31, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vad hände med "småbilarna" ? Typ Lupo, Micra, Ford KA, Hyundai Atos osv osv...

Varför säljs de inte idag?

Bilmodeller blir efter ett antal år för gamla tekniskt. De blir olönsamma att tillverka då antingen delar blir svåra/dyra att få tag på, eller att de inte längre efterfrågas av kunderna.

Men det finns absolut många trevliga och kul småbilar. Själv köpte jag en Mini som är hur kul som helst att köra, och helt perfekt för många kortare resor och ärenden till affären eller gymmet/träningen.

Andra moderna småbilar jag kikade på var Fiat 500 och Honda E. Även de kul små bilar med sin egna personliga touch!
Citera
2022-12-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Tacka fan att bilindustrin tackar för den och sätter ribban högre, 200 000-300 000kr utgör idag lågbudget segmentet.

Jo, så är det.

För ICE-bilar så är budgetbilar i dag där du nämner mellan 200-300 (oftast 250-300), och för budget elbilar mellan 300-400 (oftast 350-400).

Men småbilar finns absolut, och de är ändå relativt sett (till stora bilar) fortfarande billiga. Dessutom rätt kul och praktiska i rätt användningsområde.
Citera
2022-12-31, 01:34
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Rekordbillig! Runt 14 000 spänn med tull och frakt. Billigare än min elcykel.

https://www.youtube.com/watch?v=_1piGNJR2lk
Det sär är ingen bil. Knappt att den får klassas som mopedbil enligt mig.
Citera
2022-12-31, 03:36
Medlem
Citat:
Nej, den tillverkas för fullt.

Inte som bensin/diesel.

Och e-up är inte ens listad på vw.se ?
Citera
2022-12-31, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinot
Bilmodeller blir efter ett antal år för gamla tekniskt. De blir olönsamma att tillverka då antingen delar blir svåra/dyra att få tag på, eller att de inte längre efterfrågas av kunderna.

Men det finns absolut många trevliga och kul småbilar. Själv köpte jag en Mini som är hur kul som helst att köra, och helt perfekt för många kortare resor och ärenden till affären eller gymmet/träningen.

Andra moderna småbilar jag kikade på var Fiat 500 och Honda E. Även de kul små bilar med sin egna personliga touch!

Är dessa "billiga" ?
Citera
2022-12-31, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Svaret är: elektrifieringen + emissionerna

På en stor djävla SUV fanns det plats och viktmarginal för att kumna klämma in ett andra batterisystem, minst en extra elmotor och lite annat tjafs så att den gick att klassa som hybrid.

Hybrider är på pappret bättre för biltillverkaren och bilförsäljaren än en ten bensinbil i city-storlek typ Lupo/VW Up!

Biltillverkana fick i uppdrag att kapa genomsnittsutsläppen. Därför rök många småbilar. Istället satsade man på elbilar och hybrider. Och SUV:ar och crossovers är bättre byggda för att klara av såna konverteringar runt 2014-2016 några år in i tillverkningstiden.

Titta på en liten citybil. Öppna bakluckan och lyft på golvmattorna. Titta även under bilen där reservhjulsbaljan sitter. Använd fantasin och försök klämma in en elmotor där bak, 3 st. 12 batterier(för att tillverka mildhybrid) samt alla kablar och sånt... det får ej plats.

Hade den fått plats hade kunderna inte godkänt prishöjningen.

SUV-köparna är vana vid höga priser redan.

Kom ihåg att mildhybrider och hybrider är lättare att fiffla igenom på utsläpps/avgasprov. Dom lovar 0,12 liter milen exempelvis -nått som vanliga människor inte kommer få se men det är ju dessa siffror man bygger skatteuppgifter, miljöbonusar och annat på sen.

Din analys låter rimlig.
Citera
2022-12-31, 03:46
Medlem
Citat:
Inte heller här har du rätt..

Noll rätt av tre möjliga..

https://www.financialexpress.com/aut...e-bs4/1956465/
Citera
2022-12-31, 06:15
Medlem
Citat:
Du kan alltså inte nämna några alls.
Vad kan det bero på..
Småbilarna skulle ju ryka en efter en, du borde ju ha en hel lista då...

Jodå, flera.
Citera
2022-12-31, 09:54
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Du kan nog få en 20år gammal Hundai Atos för 70 000:-
Citera
2022-12-31, 10:07
Medlem
Glödskals avatar
Billarna har blivit större och dyrare, t.o.m. Dacia Sandero.

Mer teknik och ökade säkerhetskrav har nämnts ovan som skäl till fördyring och det stämmer säkert. 200 krockkuddar, förstärkta karosser och antisladd kostar pengar men i gengäld blir ju bilen säkrare.

Jag tycker dock att även småbilar marknadsförs mer som några slags miniversioner av större exklusiva bila som om det vore skamligt att erbjuda ett tristare men billigare alternativ. Dacia t.ex. marknadsfördes som budgetbilar tidigare men nu är det bilder på vildmarksutflykter och cafébilder som ses på Dacias hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in