2022-12-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vad hände med "småbilarna" ? Typ Lupo, Micra, Ford KA, Hyundai Atos osv osv...

Varför säljs de inte idag?

Vem fan vill åka runt i någon av listade bilar ovan?
Citera
2022-12-30, 23:45
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, den tillverkas för fullt.

Finns inte kvar på svenska volkswagens hemsida. Är det en ny modell av Up på ingående eller vet du varför den inte finns kvar?
Citera
2022-12-30, 23:45
Rekordbillig! Runt 14 000 spänn med tull och frakt. Billigare än min elcykel.

https://www.youtube.com/watch?v=_1piGNJR2lk
Citera
2022-12-30, 23:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Inga små, lätta elbilar som är billiga -näe.

Om du inte sett vilka småbilar som rykt från Svenska marknaden så bör du åka ut och titta. Det är några stycken.
Det handlade inte om vilka specifika modeller generalagentena valt att ta in, eller inte ta in.
Och vill man ha en modell som inte agenten tar in, så är det fritt fram att själv importera den från annat EU-land.

Finns massor med små nya elbilar, tex Dacia spring, Fiat 500e, VW e-up, Mini Cooper, Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Renault Twingo, Renault ZOE, Smart fortwo, Zhidou d2s etc.
Citera
2022-12-30, 23:54
Medlem
Helt OT men får en plötslig flashback tillbaka till sent 70-tal när jag köpte min första bil. Var en SAAB tvåtaktare. Kostade kanske 4000 eller ngt sådant. Man fick blanda in olja i bensinen med en ratt på automaten när man tankade. Vad vill jag ha sagt? Ingenting mer än att jag blir lite ledsen när jag minns tillbaka till en så oskyldig och "enkel"(?) tid.
Citera
2022-12-30, 23:57
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Bilköparna i Sverige har (haft) pengar, lyckats låna eller få igenom en avbetalning. Bränslet har varit relativt billigt och framförallt har det ansetts som fjompigt att köra en liten bil. Speciellt som man.
Bilen uttrycker vilken nivå du är på i samhället, vare sig du vill det eller ej.

Jag får ångest varje gång jag ser grannen komma instressandes i sin xc90 kl 1730 till carporten. Då stiger han ut i arbetsställ med sin lilla dotter på 5 år som lämnas först och hämtas bland de sista.. Vad är syftet med hans SUV egentligen?

Grannen har en billigare skoda, jobbar hemma som mjukvaruutvecklare, hämtar vid 16 och lämnar 09, ser alltid nöjd och glad ut. Vem är "vinnaren" anser du?
Citera
2022-12-30, 23:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Finns inte kvar på svenska volkswagens hemsida. Är det en ny modell av Up på ingående eller vet du varför den inte finns kvar?

VW up och e-up tillverkas för fullt, men tillverkningskapaciten på fabriken i Bratislava är begränsad, up och e-up tillhandahålls därför inte på alla marknader nu.
E-up har tex nästan 12 mån leveranstid idag på den tyska marknaden.
En ny modell kommer först 2025, då med namnet ID 1.
Citera
2022-12-31, 00:03
Medlem
Månsans avatar
Finns ju fortfarande en uppsjö av småbilar med längd mellan cirka 3,4 och 4,1 meter. Mini, Ford Fiesta och Fiat 500 är några exempel. Svenska återförsäljare har tyvärr rensat bort vissa av de europeiska tillverkarnas minsta modeller, t ex Peugeot 108, Citroen C1, VW Up, Skoda Citigo etc. Några av dessa tillverkas alltjämt men säljs inte i Sverige.

Däremot asiatiska bilar finns det många av. Toyota Aygo och Yaris, Kia Picanto, Mazda 2, Huyndai i10 och i20, Honda Jazz, Suzuki Swift, Nissan Micra, Mitsubishi Space Star etc etc.

Småbilarna kostar numera en slant, men det är ganska motiverat. Småbilarna nuförtiden går inte att jämföra mot gamla tiders småbilar. En Toyota Yaris är exempelvis ett högteknologiskt underverk jämfört med en 10 år gammal VW Polo. En helt annan nivå. Frugan kör en liten Toyota Aygo. En fantastisk liten bil på endast 3,45 m, automatväxlad, alla upptänkliga finesser, bra ljudanläggning, smartphone-anslutning, bluetooth-ljud samt massa annat bling som betraktades som lyx i en Merca år 2012.
Citera
2022-12-31, 00:07
Medlem
Citat:
Vilka biltillverkare tillverkar inga småbilar längre?

Inte fan vet jag? Läste du ens inlägget?
Citera
2022-12-31, 00:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Inte fan vet jag? Läste du ens inlägget?
Nu ser det bättre ut.
Bra att du insåg ditt misstag.
Citera
2022-12-31, 00:12
Medlem
Citat:
Nu ser det bättre ut.
Bra att du insåg ditt misstag.

Utfasning pågår. Så små, dvs minsta bilarna kommer att gå upp i rök. Vad är det du inte förstår?
Citera
2022-12-31, 00:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Utfasning pågår. Så små, dvs minsta bilarna kommer att gå upp i rök. Vad är det du inte förstår?
Vilka har försvunnit?
Vilka kommer försvinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in