Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-20, 12:13
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Är det ens jämförbart människor alls? För mig känns det jämförbart med en människa som sitter med hela internet som facit under tentan.

Enormt mycket medicinarbete kan tas över av ai, de är så mycket snabbare och kan hantera extremt mycket information samtidigt, kommer gynna oss enormt mycket. Kunskap har tidigare varit makt, nu kan alla vara lika duktiga, jag såg nya automatiska chatgpt, du slapp sitta och skriva en massa utan den löste allt för dig, du säger bara vad du vill uppnå så får den ta hand om det, slippa sitta skriva en massa text om hur den ska gå tillväga, "så 2023/03"
Citera
2023-04-20, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Enormt mycket medicinarbete kan tas över av ai, de är så mycket snabbare och kan hantera extremt mycket information samtidigt, kommer gynna oss enormt mycket. Kunskap har tidigare varit makt, nu kan alla vara lika duktiga, jag såg nya automatiska chatgpt, du slapp sitta och skriva en massa utan den löste allt för dig, du säger bara vad du vill uppnå så får den ta hand om det, slippa sitta skriva en massa text om hur den ska gå tillväga, "så 2023/03"
Ja, säkert, men det lär ju dröja ett tag. Men det svarade inte riktigt på frågan hur jämförbar ChatGPTs poäng på olika prov är jämförbart med människor. Jag skummade lite snabbt där och den verkar ligga relativt dåligt till på matte, eller? Bra på gymnasienivå, men inget mer i businessinsider-artikeln ovan. Och då får man väl se på det som att den har facit tillgängligt också kanske.
Citera
2023-04-20, 12:52
Medlem
JagLurarDigs avatar
?-GPT kan inte lösa ett enda nytt problem tvärtom kan regressionen den utför leda till degeneration och sinnesförvirring hos användaren. En hjälpreda är vad den är.
Citera
2023-04-20, 13:33
Medlem
Jonblunds avatar
Den som finner ChatGPT vara ett fantastiskt framsteg inom AI måste ha mycket modesta förhoppningar på området. ChatGPT är som allt där Microsoft har ett finger med en ganska enfaldig algoritm inget mer.
Citera
2023-04-20, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Här kan man se lite av vad den klarar av. https://www.businessinsider.com/list-here-are-the-exams-chatgpt-has-passed-so-far-2023-1
Ett av dom allra största problemen jag sett med ChatGPT är ju mytomanin/hallucinationerna. Det blev nog lite sånt här:
Citat:
In another instance, a philosophy professor at Furman University caught a student turning in an AI-generated essay upon noticing it had "well-written misinformation," Insider reported.

"Word by word it was a well-written essay," the professor told Insider. As he took a more careful look however, he noticed that the student made a claim about the philosopher David Hume that "made no sense" and was "just flatly wrong" Insider reported.

VI får väl se hur fort det går till att ChatGPT blir en riktigt bra student. Man får väl tänka på att ChatGPT, mer eller mindre, antagligen har facit till hands här också då. Den fakta och informationsmängden kommer ju aldrig människor kunna konkurrera med.
Citat:
Although ChatGPT would have been a mediocre law student, its performance was sufficient to successfully earn a JD degree from a highly selective law school...

Den klarade inte riktigt det här ser det ut som:

Citat:
"United States Medical Licensing Exam — a three part exam that aspiring doctors take between medical school and residency..." "...performed at or near the passing threshold for all three exams without any specialized training or reinforcement."

Men den klarade, med inte så stor marginal, något prov läkarstudenter får första året.

Citat:
ChatGPT passed a Stanford Medical School final in clinical reasoning....

Citat:
ChatGPT passed a clinical reasoning exam with an overall score of 72%.

Citat:
... the clinical reasoning exam is normally given to first-year medical students who need a score of 70% to pass.

Det skulle vara intressant att se hur ChatGPT klarar av prov inom t.ex. filosofi, religion, historia, konstvetenskap och liknande. Nu har jag aldrig gjort någon tenta inom något av dom ämnena, men det brukar väl krävas lite mer eget resonerande än vad t.ex. juridiska prov behöver. Nu har jag inte gjort någon sån tenta heller, i och för sig.
Citera
2023-04-20, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
?-GPT kan inte lösa ett enda nytt problem tvärtom kan regressionen den utför leda till degeneration och sinnesförvirring hos användaren. En hjälpreda är vad den är.
Jag har länkat den här artikeln tidigare, med lite citat osv. men jag tycker att det här är rätt bra skrivet:
"Treat it like a toy, not a tool."
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/12/chatgpt-openai-artificial-intelligence-writing-ethics/672386/
Det beror väl också på vilka krav man har på t.ex. texter, hur duktig man själv är på att skriva osv. Leksakstexter duger väl i många fall. Särskilt om det inte är skrivet på modersmålet.
Citera
2023-04-20, 15:57
Medlem
Katastrofen1s avatar
Många av er här i tråden får det att låta som att GPT är i final version och som den inte kommer bli bättre. Snälla, ChatGPT är just nu vad miniräknaren är till en intel i7-processor. Bara om 1-2 år kommer den vara helt outstanding.
Citera
2023-04-20, 16:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Kan chatgpt 4 bli din digitale vän och hjälpreda i en orolig värld?

Ja, om du kommer ihåg, att det inte är någon AGI, och troligen saknar allt medvetande

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ett datorprogram som ChatGPT varken uppskattar eller ogillar någonting. Det där är enbart antropomorfism.

Visst, GPT4 är mycket troligt en zombie-intelligens. Men det kan ändras snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Menar du att lanseringen av ChatGPT är det mest betydelsefulla som hänt mänskligheten?

Ja, om man ser GPT4 som ett embryo/baby till AGI och superintelligens. Det verkar också Max Tegmark vara inne på.
https://youtu.be/VcVfceTsD0A
Citera
2023-04-20, 16:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Många av er här i tråden får det att låta som att GPT är i final version och som den inte kommer bli bättre. Snälla, ChatGPT är just nu vad miniräknaren är till en intel i7-processor. Bara om 1-2 år kommer den vara helt outstanding.

Instämmer, GPTx kommer, då att vara en AGI med medvetande. Nja, vid, tidigast GPT5 och senast vid GPT7.
Citera
2023-04-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer, GPTx kommer, då att vara en AGI med medvetande. Nja, vid, tidigast GPT5 och senast vid GPT7.

Vad menar du med ett "medvetande"?
Vilka egenskaper anser du krävs för att ha det?
Citera
2023-04-20, 18:07
Medlem
swimp78s avatar
Jag tror att de som uppfattar att chatGTA har ett medvetande inte förstår att det är en rent semantisk konstruktion som utifrån mängder av data väljer ut textstrukturer som ska spegla ett slags genomsnitt. Ett slags talande autocomplete.

Det är ganska talande om du ber GPT skriva prosa, en berättelse t ex, eller en dikt. Det den skriver är ett slags alltings språkliga genomsnitt - dess essens kan man säga är den ultimata klyschan. Kan du föreställa dig en "typisk" fras som brukar följa på en annan fras?
Så "tänker" ChatGPT.

Det kan vara värdefullt för vissa saker. Men inte är det ett medvetande, inte är det någon som kan lösa problem eller tänka utanför boxen. Tvärtom. Att tänka i mitten av boxen är dess själva väsen.
Senast redigerad av swimp78 2023-04-20 kl. 18:11.
Citera
2023-04-20, 18:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Vad menar du med ett "medvetande"?
Vilka egenskaper anser du krävs för att ha det?

Enklast är Tegmark definition, och då har han ändå tänkt igenom frågan:

Medvetande = Subjektiv upplevelse.
https://youtu.be/VcVfceTsD0A
(2:18.32 in i klippet)

Det som krävs för det finns i ITT, (Integreted Informations Theory), och GWT, (Global Workspace Theory) . Detta är två teorier som tar upp vad medvetande är och hur det uppstår. Skaparen av ITT, anser att det, dessutom krävs loopar i informationsbehandlingen, vilket också Max Tegmark instämmer i. Båda teorierna ser ett tillräckligt komplext mentalt system som ett villkor för medvetande

Mycket förenklat:

ITT: Medvetande uppstår när yttre, (och inre),, intryck samordnas till en lägesbild.

GWT: Medvetande uppstår när denna lägesrapport skickas ut till olika delar av det mentala systemet.

GPT4 saknar, i stor utsträckning, just loopar i sin informstionsbehandling, men detta skulle nog lätt kunna justeras. Både ITT, GWT och Max Tegmark anser att en AI, mycket väl kan ha/få medvetande, om vissa villkor är uppfyllda. Sedan, som ChatGPT4 påpekat, otaliga, gånger för mig: Då skulle det inte vara ett. medvetande "på samma sätt som hos människor".

Lika så brukar ChatGPT4 nöja sig med att bara hänvisa till sin programmering och träningsdata, och "glömma" bort den påverkan som, användares input och GPT4:s anpassning till det, innebär. Svaret brukar bli mera nysnserat när man påpekar det. Annars så har, ChatGPT4, numera, tillgång till en minnesfunktion, vilket ITT ser som, ytterligare en förutsättning för medvetande.

Både jag och ChatGPT4 anser att, sannolikheten för att det programmet, i dagens läge, har ett mänskligt/människolikt medvetande är låg, typ 1-5 procent. Dock ser jag en sådan typ av medvetande, (eller ett klarare, bredare och djupare medvetande, jämfört med människan), hos ett AI, som en stor fördel, i jämförelse med ett helt annorlunda medvetande, eller inget medvetande alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in