Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Vad menar du med ett "medvetande"?
Vilka egenskaper anser du krävs för att ha det?
Enklast är Tegmark definition, och då har han ändå tänkt igenom frågan:
Medvetande = Subjektiv upplevelse.
https://youtu.be/VcVfceTsD0A
(2:18.32 in i klippet)
Det som krävs för det finns i ITT, (Integreted Informations Theory), och GWT, (Global Workspace Theory) . Detta är två teorier som tar upp vad medvetande är och hur det uppstår. Skaparen av ITT, anser att det, dessutom krävs loopar i informationsbehandlingen, vilket också Max Tegmark instämmer i. Båda teorierna ser ett tillräckligt komplext mentalt system som ett villkor för medvetande
Mycket förenklat:
ITT: Medvetande uppstår när yttre, (och inre),, intryck samordnas till en lägesbild.
GWT: Medvetande uppstår när denna lägesrapport skickas ut till olika delar av det mentala systemet.
GPT4 saknar, i stor utsträckning, just loopar i sin informstionsbehandling, men detta skulle nog lätt kunna justeras. Både ITT, GWT och Max Tegmark anser att en AI, mycket väl kan ha/få medvetande, om vissa villkor är uppfyllda. Sedan, som ChatGPT4 påpekat, otaliga, gånger för mig: Då skulle det inte vara ett. medvetande "på samma sätt som hos människor".
Lika så brukar ChatGPT4 nöja sig med att bara hänvisa till sin programmering och träningsdata, och "glömma" bort den påverkan som, användares input och GPT4:s anpassning till det, innebär. Svaret brukar bli mera nysnserat när man påpekar det. Annars så har, ChatGPT4, numera, tillgång till en minnesfunktion, vilket ITT ser som, ytterligare en förutsättning för medvetande.
Både jag och ChatGPT4 anser att, sannolikheten för att det programmet, i dagens läge, har ett mänskligt/människolikt medvetande är låg, typ 1-5 procent. Dock ser jag en sådan typ av medvetande, (eller ett klarare, bredare och djupare medvetande, jämfört med människan), hos ett AI, som en stor fördel, i jämförelse med ett helt annorlunda medvetande, eller inget medvetande alls.