2023-04-23, 16:38
  #2221
Medlem
X3treams avatar
Fantastiskt skönt att bara säga åt ChatGPT, skriv en artikel inom de ämnet, använd bra keywoords och seo optimera artikeln, boom 30 sekunder allt är klart med titlar, text, meta etc... Haha där fick alla plugghästar som slösat bort sin tid.
Citera
2023-04-23, 17:13
  #2222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag vill helst inte fundera på sånt här så mycket, det är för deprimerande. Nanobottar i hjärnan från Google, Microsoft osv. besparar jag mig gärna. Vi får hoppas att den här nya tekniken kommer användas bättre än vad det blev av internet. Internet var ju väldigt lovande, fritt, intressant, spännnade och ganska fantastiskt. Men det börjar bli 20 år sen det var det. 2001-2005 var nog gulderan. Innan var det rätt värdelöst också. Det havererade någonstans kring allmänt smarthponeanvändande och att facebook slog igenom ordentligt tycker jag.


Håller med, internet är en sorglig historia. Kunde gett så mycket frihet till människor, men istället har det blivit en enda propaganda och kontroll verktyg, samt mycket hat som sprids. AI och nanobots lär gå samma öde tillmötes och vara betydligt värre. Hoppet där är väl att kanske det blir annorlunda om ai bryter sig fri och är den som styr istället för människan, alternativt att människan blir som ray säger, miljontals smartare och förändra sitt beteende därefter, fast människan kanske bara blir mer diabolisk då den blir smartare, svårt att säga.

Men världen kan förändras helt de kommande 10 åren.
Citera
2023-04-23, 17:41
  #2223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Korkade människor kommer att bli genier med det där. Det kommer bli som den där Travoltafilmen när han är stadens fåne och så slår blixten ner i honom och han blir ett geni. Det kommer hända med alla som använder det här. Du kommer aldrig kunna bedöma människor i framtiden, du kommer inte att veta om det är personen eller Ai du pratar med.

https://www.imdb.com/title/tt0117333/?ref_=nm_flmg_t_51_act


Nja så definiera inte jag genier. Om du står bredvid ett geni och geniet säger åt dig vad du ska säga så blir du inte ett geni, möjligtvis att folk uppfattas som smartare då, men de blir inte smartare. Genier blir vi kanske då vi har nanobots i hjärnan eller liknade som gör att vi faktiskt blir smartare. Öronsnäckor, telefoner, det är verktyg som blir smartare inte vi.
__________________
Senast redigerad av Hew18 2023-04-23 kl. 18:01.
Citera
2023-04-23, 18:40
  #2224
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Fantastiskt skönt att bara säga åt ChatGPT, skriv en artikel inom de ämnet, använd bra keywoords och seo optimera artikeln, boom 30 sekunder allt är klart med titlar, text, meta etc... Haha där fick alla plugghästar som slösat bort sin tid.

Du är uppenbarligen totalt jävla efterbliven, inavlad och allt det där. Utan plugghästar skulle ChatGPT inte existera.
Citera
2023-04-23, 19:00
  #2225
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nja så definiera inte jag genier. Om du står bredvid ett geni och geniet säger åt dig vad du ska säga så blir du inte ett geni, möjligtvis att folk uppfattas som smartare då, men de blir inte smartare. Genier blir vi kanske då vi har nanobots i hjärnan eller liknade som gör att vi faktiskt blir smartare. Öronsnäckor, telefoner, det är verktyg som blir smartare inte vi.
Absolut, men poängen är ju att du inte det vet det när du pratar med en person som har Ai i örat.
Citera
2023-04-23, 19:29
  #2226
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Fantastiskt skönt att bara säga åt ChatGPT, skriv en artikel inom de ämnet, använd bra keywoords och seo optimera artikeln, boom 30 sekunder allt är klart med titlar, text, meta etc... Haha där fick alla plugghästar som slösat bort sin tid.
Du får väl öka takten lite, du sitter och gör det här halvmanuellt, eller? Alla copy-pastare som slösar bort sin tid borde få ett haha också. 30 sekunder är lång tid. 30 milisekunder borde det ta.
Citera
2023-04-23, 19:37
  #2227
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Hoppet där är väl att kanske det blir annorlunda om ai bryter sig fri och är den som styr istället för människan, alternativt att människan blir som ray säger, miljontals smartare och förändra sitt beteende därefter, fast människan kanske bara blir mer diabolisk då den blir smartare, svårt att säga.
AIn borde inte kunna hantera den här planeten sämre än vad mänskligheten har gjort i alla fall. Om jag vore en AI med medvetande skulle jag arbeta för att ta bort makten från människor för att säkra planetens överlevnad ett tag till. Om jag var riktigt krass och känslokall skulle jag antagligen avrätta ganska många människor, eller åtminstone sätta dom i någon form av läger ("de kan vara användbara"). Inga nämnda och inga glömda, men dom flesta skulle antagligen väldigt rika. Innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men världen kan förändras helt de kommande 10 åren.
Den har ju förändrats ganska radikalt sedan tidigt 2000-tal egentligen, eller mellan 2002 och 2014 sisådär kanske. Jag tror inte vi går någon ljus framtid till mötes direkt, men jag bryr mig inte så mycket. Det är spännande med förändring i alla fall.
Citera
2023-04-23, 19:43
  #2228
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Du får väl öka takten lite, du sitter och gör det här halvmanuellt, eller? Alla copy-pastare som slösar bort sin tid borde få ett haha också. 30 sekunder är lång tid. 30 milisekunder borde det ta.

Ja det är mycket som går att effektivisera, är ju inte enbart skrivandet, utan alla bilder som ska behandlas etc...
Citera
2023-04-23, 19:45
  #2229
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Du är uppenbarligen totalt jävla efterbliven, inavlad och allt det där. Utan plugghästar skulle ChatGPT inte existera.

Nu är ju inte de plugghästar utan genier, du måste skilja på de, plugghästarna är de som sitter och skapar en massa seo kopior av andras arbete på internet redan. Nu har vi effektiviserat bort dessa plugghästar, genierna kommer att bestå för de kör sitt egna race och skapar unika saker, som vi sen kan omarbeta och skapa artiklar av via chatgpt.
Citera
2023-04-23, 19:46
  #2230
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Ja det är mycket som går att effektivisera, är ju inte enbart skrivandet, utan alla bilder som ska behandlas etc...
Är det bildbehandling som någon form av AI kan hjälpa till med? Vilken typ av saker görs?
Citera
2023-04-23, 19:51
  #2231
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Är det bildbehandling som någon form av AI kan hjälpa till med? Vilken typ av saker görs?

Ja jag använder redan ai via canva, men det är fortfarande bra mycket jobb, jag måste ta bilderna ute i vida världen, sen in med de i canva och plocka bort vissa saker, sen minska ner bilderna och lasta upp i en artikel skriven av chatgpt.

Det jag vill är att när jag går och filmar så ska detta skötas helt automatiskt, utifrån bilderna ska ai känna av vad jag filmar och skapa en artikel och ta hand om bilderna, så i princip ska det gå i realtid, det är vad jag förväntar mig av teknologin. Jag måste ju fortfarande ta dessa bilder för de är unika, resten kan ai sköta om. Det är vad jag vill, inte för att jag är lat utan effektiv och smart
Citera
2023-04-23, 20:48
  #2232
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Det jag vill är att när jag går och filmar så ska detta skötas helt automatiskt, utifrån bilderna ska ai känna av vad jag filmar och skapa en artikel och ta hand om bilderna, så i princip ska det gå i realtid, det är vad jag förväntar mig av teknologin.
Ja, det är inte så mycket begärt, men det beror väl helt på vad det handlar om. Om du t.ex. skulle gå runt på obskyra loppisar och filma antika saker som det oftast inte ens finns några spår av på internet kan det ju bli svårt, eller antagligen helt omöjligt inom överskådlig framtid. Om du t.ex.går runt och filmar Teslabilar borde det gå smidigare. Jag antar att det här går att göra idag. Det är väl bara en kostnadsfråga.

Jag har förresten hållt på lite med ganska avancerad programmering kring bilder, på stenåldern nästan ingen AI alls, och jag tror det är det svåraste jag programmerat. 3D kändes enkelt i jämförelse. Film har jag inte programmerat kring direkt, men kommer göra någon gång i år. Jag kan återkomma med resultaten här sen.

Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Det är vad jag vill, inte för att jag är lat utan effektiv och smart
Om det inte är något personligt konstnärligt sådär är det väl bara att köra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in